Kompaktikameravinkit

Vinkkejä kompaktikameroiden käyttäjille

Kevät on lupaus tulevasta. Se tuo mukanaan uutta elämää. Päivien pidentyessä puihin ilmestyy silmuja, kasvit puhkeavat kukkaan ja lintujen viserrys alkaa. Maailma tuntuu pursuavan positiivista energiaa.


  • Keväinen auringonpaiste
  • Salama pois
  • Huomaamatonta kuvausta
  • Auta kuvattavia rentoutumaan

Keväinen auringonpaiste

Kevätpäivät ovat tulvillaan kirkasta valoa. Parhaimmillaan valo on yleensä varhain aamusta, ja sen ikuistamista kannattaa harjoitella. Tarkkaile ihmisten kasvojen reaktioita aamuaurinkoon. Seuraa, kuinka heidän mielialansa muuttuu valon vaikutuksesta. Auringonpaiste voi tehdä tavallisistakin kuvista poikkeuksellisia.


Salama pois

Jos PowerShot- tai IXUS-kamera havaitsee, että kohde on vastavalossa, se ottaa usein käyttöön salaman. Vastavalo tarkoittaa, että kohteen tausta on paljon itse kohdetta kirkkaampi. Hyvä esimerkki on kuvaaminen aurinkoa vasten. Kun poistat salaman käytöstä, kamera määrittää valotuksen lähempänä olevan kohteen mukaan ja ympäristöstä tulee kirkkaampi.

kevät – Canon
Luci Correia: Tervehdys, aurinko!
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Huomaamatonta kuvausta

Edistyksellisimmissä PowerShot-malleissa on usein kääntyvä nestekidenäyttö. Sen avulla on helppo sommitella kuvia perheenjäsenistä ja ystävistä nauttimassa keväästä. Monissa kameroissa on myös Wi-Fi-yhteys, jonka kautta kameraa voi etäohjata älypuhelimen ja Canon Camera Connect -sovelluksen avulla. Sen avulla saat kuvan napattua juuri oikealla hetkellä.


Auta kuvattavia rentoutumaan

Jotta kuvista tulee luonnollisia, kohteiden täytyy olla mahdollisimman vapautuneita. Kuvauskohteiden sanotaan usein peilaavan kuvaajan mielialaa, joten auta ihmisiä rentoutumaan olemalla oma itsesi. Ole myös kannustava äläkä vaadi liikoja. Valokuvaajan tulee olla valmiina ottamaan kuvia – ei piileskellä koko ajan kameran takana.

Vinkki: Lapsia voi kannustaa osallistumaan kuvaustilanteeseen kameran avulla. Rohkaise heitä leikkiin sanomalla, että kamera kuvaa ainoastaan hauskanpitoa ja naurua.


Lähetä kuvasi galleriaamme

Oletko jo kokeillut uusia kuvaustapoja? Lähetä otoksesi galleriaamme. Galleriassa esittelemme omat suosikkimme meille lähetetyistä kuvista. Lähetä kuvasi.