EOS-vinkit

Talven tulon kuvaaminen EOS-järjestelmäkameralla

Kun talvi alkaa kietoa syksyn viimeisiä lehtiä hyiseen syleilyynsä, mahdollisuudet kauniiden kuvien ottamiseen ovat erinomaiset. Marraskuussa alkava juhlakausi on perheiden ja ystävysten jälleennäkemisen aikaa. Tällöin on hyvä pitää kamera aina käsillä, jotta olet valmiina kuvaamaan myöhäisillan kokoontumisia takkatulen ääressä tai kävelyretkiä iltahämärissä.

• Usvaisten aamujen kuvaaminen
• Kirkkaiden syysvärien ikuistaminen
• Yksityiskohdat lähikuvissa
• Pudonneiden lehtien hyödyntäminen
• Ilotulitusten kuvaaminen
• Heijastukset
• Salaman ja ympäröivän valon hyödyntäminen
• Käytä valotuksen korjausta


Usvaisten aamujen kuvaaminen

Varhaiset aamut syksyn taittuessa talveen ovat erinomaista aikaa kuvata niin luontoa kuin ihmisten aikaansaannoksiakin usvaan kietoutuneina. Tähän aikaan vuodesta aurinko nousee niin myöhään, ettei tällaisten näkymien ikuistaminen edes edellytä heräämistä jo aamuyöstä.

Uusimmissa EOS-kameroissa on automaattinen valotuksen optimointitoiminto. Kun haluat kuviisi pienen kontrastin, se kannattaa poistaa käytöstä tai säätää pienelle asetukselle. Muista, että sumua syntyy useimmin veden lähettyvillä ja avoimilla alueilla. Esimerkiksi joenvarret ja puistot ovat erinomaisia paikkoja sen kuvaamiseen.

Vuodenajat – Canon
Carsten Frenzl – Syksyiset puut sumussa
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Kirkkaiden syysvärien ikuistaminen

Vuodenaikojen vaihtuessa lehdet muuttavat väriä lähes päivittäin. Ole siis valmiina ikuistamaan niiden väriloisto. Varhain syksyllä vallalla ovat lämpimät kullan, punaisen ja keltaisen sävyt.

Valitse kuvausohjelmaksi maisemakuvaus, joka maksimoi värien kylläisyyden ja näyttävyyden. Kuvaamalla myöhäissyksyn puita sadekuuron jälkeen voit korostaa myöhäisen syksyn sävyjä. Laajakulmaisella objektiivilla voit ottaa laajempia kuvia lähes paljaista puista tai karuista maisemista talven lopulta saapuessa.


Yksityiskohdat lähikuvissa

Kun lehdet putoavat puista, tarjolla on hyviä tilaisuuksia valokuvaukseen. Voit kuvata joko puuhun jääneitä yksittäisiä lehtiä tai pudonneiden lehtien kasoja. Jos haluat kuvata puussa olevaa lehteä, se kannattaa sommitella yksinään taivasta vasten. Puna- tai kullansävyinen lehti ja kirkkaansininen taivas muodostavat vaikuttavan kontrastin. Zoomaa lähelle lehteä, jotta se näyttää kuvassa isommalta. Voit myös kokeilla ikuistaa lehden uurteet taivasta vasten makro-objektiivilla.

Vinkki: Saat syysväreistä kylläisemmät, kun alivalotat otoksia hieman valotuksen korjauksen avulla. 1/3 tai 2/3 arvoa riittää.

Vuodenajat – Canon
Catherine – Jäinen syksy
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Pudonneiden lehtien hyödyntäminen

Syksyn lehtien pudottua niitä voi käyttää taustana muoto- ja ryhmäkuvissa. Voit esimerkiksi pyytää kohteitasi keräämään lehtiä ja heittämään niitä ilmaan, jotta saat pirteitä otoksia. Käytä teleobjektiivia, suurta aukkoa ja pientä ISO-arvoa. EOS-kameran muotokuvausohjelma määrittää sopivat asetukset automaattisesti.

Vinkki: Kokeile pienentää aukkoa hieman, jolloin valotusaika pitenee. Näin saat putoaviin lehtiin hieman liikkeestä johtuvaa sumeutta. Lopputulos voi olla todella vaikuttava.

Vuodenajat – Canon
Piotr Pawlowski – Herkkyys
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Ilotulitusten kuvaaminen

Ilotulituksia näkee usein erilaisten juhlien yhteydessä kylminä ja pimeinä kuukausina. Ilotulitusten kuvaaminen edellyttää jonkin verran suunnittelua, mutta niistä voi saada upeita otoksia.

Mitä tarvitset? Jalustan, jolla saat ilotulitteiden valokaaret parhaiten ikuistettua. Kannattaa myös käyttää pitkää valotusaikaa. Kaukolaukaisin on myös kätevä.

Miten saat hyviä kuvia: Käytä EOS-kamerasi aikavalotusohjelmaa (jos kamerassasi on sellainen) tai valitse manuaalitila ja määritä valotusajan asetukseksi aikavalotus. Aseta ISO-herkkyydeksi 100 ja aukoksi f/8–f/16. Sommittele näkymä niin, että ilotulitteet pysyvät kuvassa kokonaan. Tarvitset siis laajakulmaobjektiivin.

Aseta objektiivi sitten käsitarkennukselle ja tarkenna käsin sen mukaan, kuinka kaukana ilotulitus on. Ilotulituksen alkaessa on viisainta aloittaa valotus juuri ilotulitteen noustessa taivaalle ja lopettaa se ilotulitteen hiivuttua. Lisäulottuvuutta kuviisi saat ottamalla niihin mukaan myös ympäristöä, kuten yleisöä tai kaupungin ääriviivoja.

Vuodenajat – Canon
Bonfire Night
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Heijastukset

Tähän aikaan vuodesta on helppo löytää märkiä, kiiltäviä pintoja ja lammikoita. Iltaisin ja öisin niissä esiintyy upeita heijastuksia, joiden kuvaamiseen tarvitsee vain löytää oikea kuvakulma.

Näytöllä kuvauksen ja kääntyvän näytön avulla heijastusten kuvaaminen on helppoa. Kun kuvakulma on oikea, lammikoiden tai märkien pintojen ei edes tarvitse olla suuria. Jos sijoitat kameran oikein, voit myös ottaa heijastuskuvaan mukaan öisen kaupunkinäkymän. Oikean valotuksen saavuttamisessa auttaa valotuksen haarukointi. Toimintoa käytettäessä kamera ottaa monta kuvaa erilaisilla asetuksilla, jolloin täydellisen laukauksen saaminen on todennäköisempää.


Salaman ja ympäröivän valon hyödyntäminen

Hämärässä kuvatessasi saatat kaivata kuviisi lisävaloa. Kun hyödynnät sekä salamaa että ympäristön valoa, saat luonnollisen näköisiä kuvia. Hyvien lopputulosten saaminen on helpompaa, jos ympäristön valo ei ole kovin voimakas.

Salaman ja ympäristön valon tasapainon säätäminen on varsin helppoa. Kameran valotuksen korjausasetuksella säädetään ympäristön valon vaikutusta ja salamavalotuksen korjauksella salaman tuottamaa valoa.

Pienentämällä ympäristön valon määrää saat taustasta tummemman ja väreistä kylläisemmät. Erillistä salamaa käyttäessäsi hyödynnä Speedlite-salaman langatonta optista tai radio-ohjattua järjestelmää ja siirrä salama sivu- tai vaikka taustavaloksi. Kun valitset EOS-kameran valkotasapainoksi varjon tai pilvisen sään asetuksen, saat kuviin lämpimämmän sävyn.


Valotuksen korjaus

Joskus kamerat alivalottavat sumuisen näkymän. Lisäämällä valotusta saat kuvistasi vaaleampia, jolloin vaikutelma on taiteellisempi. Kiinnitä tällaisia maalauksellisia kuvia ottaessasi kuitenkin huomiota kameran histogrammiin ja varmista, ettei kuva ylivalotu liikaa.


Lähetä kuvasi galleriaamme

Innostuitko kuvaamaan syksyn taittumista talveen? Lataa kuvasi galleriaan. Galleriassa esittelemme omat suosikkimme meille lähetetyistä kuvista.