Kuvausvinkit: Vuodenaika ja sää

Sateenkaaret

Sää vaihtelee ja toisinaan taivaalla näkyy myös värikäs sateenkaari.

Sateenkaaret syntyvät, kun valo taittuu vesihiukkasista. Ne näkyvät yleensä parhaiten, kun aurinko on takanasi ja sateenkaari edessäsi. Sateenkaaren valokuvaaminen on yksinkertaista, sillä sitä varten tarvitaan vain sopiva ympäristö ja oikeanlainen sommittelu. Pidä mielessä kuvan kolmanneksen sääntö ja kuvassa oleva S-muoto. Jos haluat lisätietoja, lue kuvausvinkit.

Picture_Tutorial_img3_DSC 
Sateenkaari, You Connect -jäsen Monica Paterlini, Canon Digital IXUS 90 IS

Kokeile objektiivin eri polttovälejä. Laajakuvaotokseen saat mahtumaan koko sateenkaaren, mutta saatat saada vaikuttavamman kuvan, jos tarkennat kuvan johonkin yksityiskohtaan.

Vaikuttava taivas
Maisemakuvissa kuvauskohteen valon määrä vaihtelee usein voimakkaasti. Taivas on usein kirkkaampi kuin maa. Tämä tarkoittaa, että jos maa on sopivasti valottunut, taivas on todennäköisesti ylivalottunut. Siksi useissa maisemakuvissa taivas on valkoinen, vaikka muistat nähneesi taivaalla pilvimuodostelmia.

Saat kuvaan oikean valotuksen, kun suuntaat kameran kohti taivasta ja lukitset valotuksen Valotuksen lukitus (AEL) -valinnalla. Sommittele kuva tämän jälkeen uudestaan. Niin kauan kuin * tai AEL on näkyvissä kameran nestekidenäytöllä, valotuksen määrittämiseen käytetään taivaasta mitattua arvoa.

Katso lisätietoja valotuksen lukituksen (AEL) asettamisesta kamerasi käyttöoppaasta.

1  2  3  4

spacer
					image
Tutorials
Muotokuvaus
Tutustu kameraasi
Kesäisen valon kuvaaminen
Kuvan sommittelu
Videokuvaus
Veden kuvaaminen
Maisemakuvaus