Talven juhlahetkien kuvaaminen, Brian Worley, Canon-opettaja

Mikäli aikeissasi on kuvata tietty juhla tai tapahtuma, kannattaa kuvaustilanteet suunnitella etukäteen. Parhaat kuvat otetaan usein heti tapahtuman alussa. Tässä vaiheessa juhlavieraat, koristelut ja ruokatarjoilut ovat edustavimmillaan.

Käytä polttoväliä, joka korostaa kohdetta ja herättää katsojan huomion. Joulun ja uudenvuoden juhlat voivat olla hyvin vilkkaita, ja yhteen kuvaan on vaikea ikuistaa runsaslukuisia ihmisjoukkoja, koristeluja tai notkuvia tarjoilupöytiä. Keskity kuvaamaan selkeitä pääkohteita, jolloin katse ei harhaile ja kuvasta tulee rauhallisempi. Rajaa kuva tarkasti zoomin avulla tai siirtymällä lähemmäs kohdetta.

Talven juhlahetkien kuvaaminen, Brian Worley, Canon-opettaja – Canon
© Cliff – Canon EOS 5D

Jatka lukemista, niin saat lisää vinkkejä tapahtumien aidon tunnelman välittämiseen. Opit käyttämään valoa tehokkaasti sisätiloissa ja valitsemaan Canon-kamerasi parhaat asetukset.

Aloittelija:

Poista salama käytöstä luovassa automaattitilassa

Monet talven juhlat järjestetään sisätiloissa. On tärkeää tietää, milloin salamavaloa kannattaa käyttää ja milloin se on parempi poistaa käytöstä.

Kameran täysi automaattitila määrittää hämärässä asetukset kuvaajan puolesta. EOS-järjestelmäkameroiden luovassa automaattitilassa voit kuitenkin hallita salamavalon välähdystä. Tule juhliin ajoissa, niin ehdit kokeilla kuvausasetuksia ennen muiden vieraiden saapumista. Sisätiloissa kannattaa selvittää kuvauspaikat, joiden valaistus sopii ilman salamaa kuvaamiseen. Näin saat tunnelmallisempia kuvia.

Henkilökuvista välittyy hyvin juhlien ainutlaatuinen tunnelma. Kokeile ikuistaa tunnelma käyttämällä salamaa ja pidempää valotusaikaa. Useimpien EOS-järjestelmäkameroiden öinen muotokuvatila määrittää nämä asetukset automaattisesti. Se on yksi erikoiskuvaustiloista. Salamavalon ja pidemmän valotusajan ansiosta kuva on valoisan pehmeä ja myös sen tausta erottuu. Voit tällä tavoin ottaa näyttäviä henkilökuvia esimerkiksi uudenvuodenjuhlissa ja tuoda esiin myös ympäröivän tunnelman. Kameraa on pidettävä hyvin vakaasti. Voit vähentää tärinää asettamalla kameran pöydälle tai jalustalle.

Talven juhlahetkien kuvaaminen, Brian Worley, Canon-opettaja – Canon
© Chris_J

Juhlatunnelman kuvaaminen laajakulmaobjektiivilla

Sisätiloissa kuvat voi sommitella tehokkaasti laajakulmaobjektiivilla, kuten Canon EF-S 10-18.

Sen avulla voit varmistaa, että joulupöydässä kukaan ei jää kuvan ulkopuolelle. Laajakulmaobjektiivin terävyysalue on laaja, joten voit tuoda esiin enemmän taustaa ja ympäristöä.

Talven juhlahetkien kuvaaminen, Brian Worley, Canon-opettaja – Canon
© Rene Schwietzke – Canon EOS 40D

Harrastaja:

Ulkoisen salamavalon käyttäminen

Kirkkokonsertit, koulun joulujuhlat tai muut talvikauden tapahtumat on usein valaistu heikosti. Kamerassa on sisäänrakennettu salamavalo, mutta joissain tilanteissa sen tehokkuus ei riitä. Monissa EOS-kameroissa voit käyttää sisäistä salamavaloa Canon Speedlite -salaman laukaisemiseen.

Speedlite-salamavalo laajentaa kuvausmahdollisuuksia. Voit käyttää ulkoista salamaa päivänvalossa, täydellisessä pimeydessä, kiinnitettynä kameraan tai erillään kamerasta. Sen avulla valotusta voi hallita tehokkaasti. Salamavalo toimii automaattisesti, mutta sen avulla kuvan valaistusta voi tehostaa. Erillinen salamavalo herättää myös vähemmän huomiota, joten voit kuvata rauhallisia juhlatilanteita pilaamatta tunnelmaa.

Salaman ja ympäröivän valon tasapainottaminen

AV-kuvaustilassa kamera määrittää automaattisesti salamavalon ja ympäröivän valon tasapainon. Tässä tilassa voi hallita tehokkaasti syväterävyyttä, jolloin kuvan kohde on tarkka ja tausta kauniisti sumennettu.  Tila valitaan useimmissa EOS-järjestelmäkameroissa kameran yläosassa olevalla valintakiekolla. Tässä kuvaustilassa juhlan lämmin tunnelma välittyy usein käsinkosketeltavasti. Valitse haluamasi aukkoasetus. Tämän jälkeen salamavalo valaisee lähellä olevat kohteet ja kamera määrittää valotuksen niin, että myös taustalla olevat kohteet erottuvat.

Vinkkejä valotuksen korjaukseen

Kun hallitset jo EOS-järjestelmäkameran edistyneemmät toiminnot, voit valotuksen korjauksen avulla tummentaa taustaa jonkin verran. Salamavalo pitää pääkohteen hyvin valaistuna.

Valotuksen korjauksella voit ohittaa kameran automaattiasetukset. Kamera pyrkii tasapainottamaan valotuksen niin, että kuvan jokaisessa kohteessa on sopivassa suhteessa kirkkaita ja tummia alueita, jolloin valotuksen keskiarvo lähenee harmaata. Jos kuvaat lumista maisemaa tai muuta valkoista kohdetta, kuva voi näyttää todellista tummemmalta. Lumihanki ei ole kuvassa hohtavan kirkas vaan likaisen harmaa. Vastaavasti kamera voi valottaa hyvin tummat kohdat väärin niin, että musta yötaivas näkyykin harmaana.

Valotuksen korjauksella voi muuttaa asetuksia tilanteessa, jossa kamera valottaa kuvia liikaa tai liian vähän. Joissain EOS-malleissa (kuten EOS 70D-, EOS 6D- ja EOS 5D Mark III -kameroissa) valotusta korjataan kääntämällä kameran takana olevaa valintakiekkoa heti kameran ensimmäisen valotusmäärityksen jälkeen. Kamera määrittää valotusasetukset, kun laukaisin painetaan puoliväliin. Muissa malleissa (EOS 1200D, EOS 100D ja EOS 700D) LCD-näytön oikeassa yläkulmassa on painike AV/±. Valotusta korjataan painamalla tätä painiketta ja kääntämällä sen jälkeen laukaisimen vieressä olevaa päävalintakiekkoa.

Kiinteäpolttoväliset objektiivit

Kiinteäpolttovälisissä objektiiveissa ei ole zoomia, ja ne ovat yleensä hyvin valovoimaisia. Valovoimaisen objektiivin avulla EOS-kamera voi tarkentaa tehokkaammin hämärässä. Lisäksi suuri aukkoasetus nostaa kohteen esiin ja sumentaa taustan kauniisti. Nämä objektiivit soveltuvat erinomaisesti henkilökuvaukseen hämärässä. Voit esimerkiksi ikuistaa hyvin lasten riemun, kun he repivät paketteja auki jouluillallisen jälkeen.

Pieni aukkoarvo on merkki hyvästä valovoimasta. Valovoimaisten objektiivien aukkoarvo on f/2,8 tai pienempi. Canonin EF 50mm f/1.8- ja EF 50mm f/1.4 USM -objektiivit ovat erittäin valovoimaisia.

Aukkoarvolla f/2 valoa kulkee objektiivin läpi kaksinkertaisesti arvoon f/2,8 verrattuna. Vastaavasti f/1,4-aukkoarvon objektiivin valoteho on kaksinkertainen f/2-objektiiviin verrattuna.

Talven juhlahetkien kuvaaminen, Brian Worley, Canon-opettaja – Canon
© Redcorn Studios [Matt] – Canon EOS 7D