Ikuista koko tarina

Pienet ja kevyet kompaktikamerat on helppo sujauttaa taskuun ja ottaa mukaan sisätiloissa järjestettäviin juhliin tai talven ulkotapahtumiin. Suuri järjestelmäkamera on kömpelö luistinradalla tai pulkkamäessä, mutta pienikokoinen IXUS pysyy hyvin menossa mukana. IXUS- ja PowerShot-kamerat on helppo ottaa mukaan kaikkialle, joten tärkeät perhetapahtumat eivät jää kuvaamatta. Valotusasetuksia säätämällä voit ikuistaa talven juhlavan tunnelman juuri oikealla tavalla.

Aloittelija:

Hämäräkuvaustilan käyttäminen

Kokeile monissa Canon IXUS- ja PowerShot-kameroissa olevaa hämäräkuvaustilaa. Käytä sitä heikossa valaistuksessa, erityisesti ilman jalustaa kuvattaessa. Voit kokeilla hämäräkuvaustilaa esimerkiksi ulkoilmatapahtumissa, joulujuhlissa tai juhlaillallisella.

Hämäräkuvaustilan käyttäminen – Canon
© Nan Palmero – Canon PowerShot S90

Terävämpiä kuvia itselaukaisimella

Saat parempia kuvia tapahtumista käyttämällä itselaukaisinta. Sen avulla varmistat myös, ettet jää ryhmäkuvien ulkopuolelle. Jos käytössä ei ole jalustaa, aseta kamera pöydälle, hyllytasolle tai muulle tasaiselle pinnalle, jolloin se pysyy vakaana.  Asettaudu sen jälkeen kuvaan muiden kanssa ja anna kasvontunnistuksen itselaukaisimen huolehtia lopusta.

Salamakuvaus

Canon IXUS- tai PowerShot-kameran täydessä automaattitilassa salama välähtää automaattisesti hämärässä. Salamavalo valaisee tehokkaimmin kohteet, joiden etäisyys kamerasta on 50 cm – 2 m. Saat parempia kuvia, kun astut lähemmäs kohdetta ja rajaat kuvan tiiviisti. Älä kuitenkaan kuvaa liian läheltä, ettei kuvassa näy varjoja. Voit myös poistaa salamavalon käytöstä ja kokeilla hämäräkuvaustilaa. Ota testikuvia, ja katso, mikä asetus soveltuu tilanteeseen parhaiten.

Salamakuvaus – Canon
© Charley1965 – Canon Digital IXUS 500

Harrastaja:

Jaa juhlakuvasi Wi-Fi-yhteydellä

Ystävät ja perheenjäsenet katselevat mielellään joulun tai uudenvuoden kuvia – erityisesti, jos he eivät ole itse olleet riennoissa mukana. Monilla uusilla IXUS- tai PowerShot-kameroilla voi jakaa kuvia Wi-Fi-yhteydellä. Voit siis siirtää juhlakuvasi nopeasti älypuhelimeen tai tablet-laitteeseen ja jakaa ne sosiaaliseen mediaan. Ystäväsi ja perheenjäsenesi näkevät näin kuvasi vain hetki niiden ottamisen jälkeen ja pääsevät osaksi juhlatunnelmasta.

Käsivarainen yökuvausohjelma

Käsivaraisella yökuvausohjelmalla otetuissa kuvissa välittyy tapahtuman lämmin tunnelma. Kamera ottaa neljä erillistä kuvaa ja yhdistää ne yhdeksi teräväksi kuvaksi, jossa ei ole häiritsevää kohinaa. Tämä kuvaustila soveltuu erityisen hyvin liikkumattomien kohteiden kuvaamiseen pimeässä. Kokeile sitä esimerkiksi joulumarkkinoilla tai uudenvuodenjuhlissa.

Ilotulitustilan luovat tehosteet

Monissa Canon IXUS- ja PowerShot-kameroissa on myös ilotulitustila. Ilotulitus-kuvaustilassa kameran asetukset määritetään niin, että uudenvuoden ilotulitus näkyy kuvassa kaikessa loistossaan. Muista pitää kamera vakaana, kun kuvaat ilotulitusta. Saat terävämpiä kuvia käyttämällä jalustaa. Jos haluat toteuttaa luovia visioitasi, voit liikuttaa kameraa hieman samalla, kun kuvaat ilotulitustilassa. Saat näin saada todella upeita kuvia.

Ilotulitustilan luovat tehosteet – Canon
© Selena N. B. H. – Canon PowerShot A3300 IS