Kuvausvinkit: Uusi ote valokuvaukseen

Omien asetusten tekeminen
Vaikka ohjelmoitu valotusautomatiikka ja peruskuvaustilat (muotokuva, maisema, urheilu jne.) ovat käteviä ja takaavat onnistuneet kuvat, kannattaa myös luottaa omaan näkemykseen. Joten kokeile valotusajan esivalintaa (Tv) ja aukon esivalintaa (Av).

Valotusajan esivalinnassa asetat itse valotusajan, ja kamera valitsee sen jälkeen sopivan aukon arvon oikeaa valotusta varten. Lyhyt valotusaika, kuten 1/250 sekuntia tai 1/500 sekuntia, on erinomainen liikkeen pysäyttämiseen, sillä se vähentää kameran tärähtelyjen vaikutusta kuvaan. Jos käytät pitää valotusaikaa, liikkuva kohde voi sumentua, mikä tuo kuvaan vauhdin tuntua.

Aukon esivalinnassa asetat itse aukon arvon, ja kamera valitsee sen jälkeen sopivan valotusajan. Aukko määrää syväterävyyden, joka tarkoittaa aluetta, jolla kohde näkyy terävänä. Iso aukon arvo, kuten f/4 tai f/2,8, antaa rajoittamattoman syväterävyyden ja on ihanteellinen muotokuviin. Näin kasvot näkyvät terävinä ja tausta on epätarkentunut. Jos kuvaat maisemia, valitse pieni aukon arvo, esimerkiksi f/16 tai f/22.

Vain kokemuksesta oppii, milloin kannattaa käyttää valotusajan esivalintaa ja milloin aukon esivalintaa.

Kuvaus näytöllä -toiminto
Canonin kameroissa on Kuvaus näytöllä -toiminto, joka tarkoittaa kameran LCD-näytössä näkyvää reaaliaikaista kuvaa. Se on vakio-ominaisuus kaikissa Canonin digitaalikameroissa. Itse asiassa monissa Digital IXUS- ja PowerShot-malleissa ei ole enää lainkaan perinteistä etsintä. EOS-kameroissa etsin on kuitenkin erittäin tärkeä – juuri sen vuoksi ne ovat aitoja järjestelmäkameroita.

Kun tuot kameran etsimen lähelle silmää, kuvan rajaaminen on helpompaa ja näet selvästi, mitä kuvaan tulee. Kameran pitäminen vakaana on myös helpompaa. EOS-kameroiden Elävä etsinkuva on parhaimmillaan, kun kamera kiinnitetään jalustaan kuvattaessa esimerkiksi lähikuvia tai yökuvia.

1  2  3  4

spacer
					image

Kuvausvinkit

Yökuvaus
Syysvalokuvaus
Maisemakuvaus kaupungissa