Kuvausvinkit: Uusi ote valokuvaukseen

Valotuksen korjaus
Oikeaa valotusta ei ole olemassakaan – valokuvien arviointi on aina subjektiivista. Kamera voi tallentaa taustalla olevan kohteen yksityiskohdat, vaikka itse tavoittelet siluettia. Auringonlaskusta otettu kuva voisi olla tummempi tai talvinen näkymä valoisampi. Kun tunnet kameran toiminnot ja harjoittelet hieman, opit ottamaan juuri sellaisia kuvia kuin haluat.

Tärkeinä on kiinnittää huomiota valotuksen korjaukseen. Kameran valotusta voi yleensä korjata ±2 yksikön välein, joten voit lisätä kuvan kirkkautta tai tummuutta. Kun kasvatat (+) valotuksen korjauksen arvoa, kuvasta tulee kirkkaampi. Kun pienennät (-) valotuksen korjauksen arvoa, kuvasta tulee tummempi.

Ota ensin yksi kuva ilman valotuksen korjausta. Tarkista sen jälkeen kuva kameran LCD-näytössä. Onko kuva onnistunut? Jos haluat muuttaa kuvan valotusta, valitse valotuksen korjaustoiminto ja tee vaadittavat säädöt. Ota uusi kuva. Jatka näin, kunnes olet tyytyväinen lopputulokseen.

Kun säädät kameran valotuksen korjauksen sopivaksi, saat parempia lopputuloksia kuin käsittelemällä kuvan kirkkautta ja tummuutta jälkeenpäin tietokoneessa. Harjoitus tekee mestarin valokuvauksessakin, eikä jälkikäsittelyä kannata tehdä kuin hyvin onnistuneeseen alkuperäiseen kuvaan.

Valkotasapaino
Kun siirryt päivänpaisteesta varjoon tai hehkulampun valosta loisteputken alle, silmäsi sopeutuvat automaattisesti ja valkoiset kohteet näyttävät valkoisilta.

Canon on rakentanut tämän ominaisuuden digitaalikameroihinsa ja sitä kutsutaan automaattiseksi valkotasapainoksi. Toiminto tarkistaa kuvan valoisat kohdat ja käsittelee kuvan värejä niin, että ne näyttävät valkoisilta. Kaikkien muiden värien sävyt säädetään siten, että näkymä toistuu mahdollisimman uskollisesti.

Jos näkymässä on hallitsevana jokin voimakas väri, järjestelmä voi kuitenkin mennä sekaisin ja kuvan värit voivat vääristyä. Voit välttää tämän käyttämällä valonlähteen mukaista valkotasapainoasetusta – esimerkiksi päivänvalo, pilvinen, salama, keinovalo tai loisteputki. Muista kuitenkin vaihtaa asetusta, kun valo muuttuu.

1  2  3  4

spacer
					image

Kuvausvinkit

Yökuvaus
Syysvalokuvaus
Maisemakuvaus kaupungissa