Kuvausvinkit: Kuvan sommittelu

Pysty- tai vaakasuunta

Kameraa voi pidellä vaakasuuntaisesti siten, että kameran pitkä sivu on maanpinnan suuntaisesti (käytetään maisemakuvauksessa) tai pystyssä 90 asteen kulmassa maahan nähden (käytetään muotokuvauksessa). Kuitenkin myös pystysuunnassa voidaan ottaa upeita maisemakuvia ja muotokuvia puolestaan myös vaakasuunnassa.

Picture_Tutorial_img4
© Karel Renders 2011, EOS 50D

Voit käyttää molempia tapoja huoletta. Aivan liian usein valokuvaajat pitävät kameraa pelkästään vaakasuunnassa ja kuvaavat vain harvoin pystysuuntaisesti. Erilaisten kohteiden kuvaamista kannattaa kokeilla sekä vaaka- että pystysuunnassa. Kaikkiin kuviin ei voi käyttää samaa sommittelua. Sopivin sommittelu löytyy parhaiten kokeilemalla.

Kamera suorassa
Kuvattaessa maisemia maalla tai kaupungissa on tärkeää pitää kamera suorassa. Vasemmalle tai oikealle kallistuvat näkymät ovat häiritseviä. EOS 7D- ja 60D-kameroissa on elektroninen vesivaaka. Se näkyy sekä etsimessä että nestekidenäytössä ja helpottaa kameran pitämistä oikeassa asennossa.

Minkä tahansa kameran voi kuitenkin asettaa vaakasuoraan, jos jalustassa on vesivaaka. Lisävarusteena on saatavana myös edullinen salamakenkään sopiva vesivaaka. Lisäksi älypuhelimiin on saatavana sovelluksia tätä toimintoa varten.

Käy sisään galleriaan
Valittaessa You Connect -galleriakuvia hyvä sommittelu on yksi tärkeimmistä valintaperusteista. Näistä ohjeista olet saanut käteviä vinkkejä, joita voit kokeilla käytännössä. Eli nyt vain ulos ja kuvaamaan: seuraavassa galleriassa tärkeintä on sommittelu, ei kuvauskohde. Valitse suosikkisi ja lähetä ne galleriaan. Ensi kuussa kuvasi voi olla parhaiden joukossa!

1  2  3  4

spacer
					image
Kuvausvinkit
Kuvan sommittelu
Videokuvaus
Veden kuvaaminen
Maisemakuvaus