Kuvausvinkit: Yökuvaus

Kohteet

Nyt kun tunnet tekniikat, on aika valita valaistus ja kohteet.

Iltahämärä heti auringonlaskun jälkeen sopii hyvin valokuvaukseen. Auringon kajo valaisee vielä horisontin, vaikka aurinkoa ei enää näy. Kun aurinko on matalalla, valon sävy on lämpimämpi. Sen vuoksi värit ovat usein upeita iltahämärässä. Saman ilmiön voi havaita myös aamuvarhaisella. Jos et voi kuvata kohdetta iltahämärässä, nouse ylös aikaisin ja ota kuvia, kun valo lankeaa päinvastaisesta suunnasta.

Kaupungissa kannattaa ikuistaa erilaiset valot. Kokeile mainosvalojen tai valaistujen rakennusten kuvaamista. Kokeile eri valotuksia ja vertaile tuloksia. Kuvatessasi välittömästi sadekuuron jälkeen, kuvista tulee mielenkiintoisia, kun valo heijastuu märistä kaduista ja lammikoista.

Myös ilotulitus on erinomainen kuvauskohde. Tavallinen tapa on asettaa pitkä valotusaika, jotta ilotulitteiden vanat ja räjähdykset ikuistuvat kuvaan. Aseta kamera manuaaliseen kuvaustilaan (M) ja valitse aukon arvo väliltä f/8–f/16 ja valotusaika väliltä 5–10 sekuntia. Valotusaika määräytyy pitkälti sen mukaan, miten tiuhaan ilotulitteet räjähtelevät.

On parasta asettaa objektiivi manuaaliseen tarkennukseen ja arvioida etäisyys ilotulitukseen itse, sillä pimeys voi vaikeuttaa tarkentamista (vaikka kamera periaatteessa tarkentaa automaattisesti).

Picture_Tutorial_p5
Ilotulitus, © Maciej Blum 2010, Canon EOS 350D

Lue lisää
Toivottavasti olet saanut näistä kuvausvinkeistä hyödyllistä tietoja ja ideoita yökuvaukseen. Jos haluat oppia lisää, tutustu Canon Professional Network (CPN) -palveluun. Voit esimerkiksi lukea Alessandro Della Bellan intohimosta kuvata vuoria öisin Sveitsissä.

1  2  3  4  5