Vinkkejä yökuvaukseen

Yö muuttaa tutuimmankin maiseman ja luo mahdollisuuden aivan uudenlaisten valokuvien ottamiselle. Joten vedä takki yllesi, tartu kameraan ja lähde tutkimaan öistä valokuvausmaailmaa.

Seuraavien vinkkien avulla voit ottaa oikein valottuneita kuvia myös yöaikaan:

• Kuvaaminen hämärässä
• Valotuksen säätäminen
• Oikea kuvaushetki
• Vinkkejä kuvauskohteista

Yönäkö
Kameran digitaalinen kenno muistuttaa hieman ihmissilmää. Kun alkaa hämärtää, kennoon tarvitaan enemmän valoa. Tämä onnistuu säätämällä aukkoa suuremmaksi. Kenno muodostuu miljoonista valoreseptoreista tai pikseleistä (lyhenne sanoista picture element eli kuvaelementti). Kennon valoherkkyyttä voi lisätä kasvattamalla kameran ISO-herkkyyttä. Tämä vahvistaa valosignaalit sen jälkeen, kun pikselit ovat vastaanottaneet ne.

Valitettavasti valosignaalien vahvistamisella on huono puolensa. Myös tarpeettomat taustasignaalit vahvistetaan, ja ne saattavat näkyä kuvassa kohinana – eli värillisinä täplinä. Uusimmissa Canonin digitaalisissa kompaktikameroissa on HS System joka laskee kohinatasoja jopa 60 prosenttia. Lue lisää HS System -järjestelmästä.

Vaikka HS System mahdollistaa suuremman ISO-herkkyyden, valotusaika on silti yöllä pitempi. Jalusta tai kiristin ovat parhaat keinot varmistaa, että kamera pysyy paikallaan valotuksen aikana. Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan lisävarustetta, voit asettaa kameran tasaiselle ja vakaalle alustalle, kuten matalalle aidalle, tuolille tai auton katolle.

1   2  3  4

spacer
					image

Kuvausvinkit

Yökuvaus
Syysvalokuvaus
Maisemakuvaus kaupungissa