EOS-vinkit

Vinkkejä EOS-kameroilla kuvaaville

Vuosi 2016 tuo tullessaan paljon uusia kokemuksia, mahdollisuuksia ja haasteita. Tammikuussa on hyvä muistella mennyttä vuotta ja sitä, miten olet kehittynyt kuvaajana. Mieti, mistä kuvista ja videoista olet ylpeä ja millä alueilla taitosi kaipaavat hiomista. Pyri haastamaan itsesi ja kehittämään taitojasi entisestään.

Uusi vuosi – Canon
Paolo Marco Mañalac – Suug
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


  • Käy kuvasi läpi
  • Tutustu eri kuvaustiloihin
  • Kehity projektin avulla
  • Luokittele kuvasi
  • Lisää vaihtoehtoja
  • Kuvaa etänä
  • Kokeile videokoostetta


Käy kuvasi läpi

Otat vuoden aikana luultavasti satoja tai jopa tuhansia valokuvia. Kuvien järjestely on tärkeää, jotta löydät suosikkikuvasi helposti ja kuvien katselu on sujuvaa. Helpota ja nopeuta kuvien järjestelyä käyttämällä kamerasi luokitustoimintoa. Luokitustoiminnon ansiosta kuvankäsittelyohjelmasi pystyy tunnistamaan kuvien luokittelun ja aloittamaan kuvien järjestelyn jo heti kun lataat ne tietokoneellesi.


Tutustu eri kuvaustiloihin

Kun olet saanut kuvasi järjestykseen, käy ne läpi nähdäksesi, turvaudutko usein johonkin tiettyyn kuvaustyyliin. Kuvaajat hyödyntävät usein vain muutamaa kuvaustilaa. Tutustu huolella kamerasi käyttöoppaaseen tai verkossa oleviin kuvausvinkkeihin, jotta opit käyttämään myös uusia kuvaustiloja ja muita kamerasi lisäominaisuuksia.

Vinkki: Jos käytät aina automaattitilaa, kokeile millaisia kuvia muilla kuvaustiloilla saa aikaan. Ihmisten kuvaamiseen muotokuvatila on täysautomaattitilaa parempi valinta, sillä se auttaa tuomaan kohteet esiin taustasta. Jos taas kuvaat sisätiloissa heikossa valaistuksessa, Öinen muotokuva -kuvaustila häivyttää paremmin ympäröivän valon ja salamavalon toisiinsa.


Kehitä kuvaustaitojasi projektin avulla

Mahtava tapa hioa kuvaustaitoja on aloittaa projekti, jota varten joudut kuvaamaan useammin. Projekti tarjoaa hyvän syyn käyttää kameraa säännöllisesti, mikä on yksi parhaimmista tavoista kehittää kuvaustaitoja. Voit esimerkiksi kuvata tiettyä aihetta, kuten sukulaisia tai ystäviä, vuoden tai vaikkapa vain kuukauden ajan. Tee projektistasi mielenkiintoisempi vaihtelemalla kuvauspaikkaa, kohteiden asuja ja kuvaustyyliä.

Uusi vuosi – Canon
Stig Nygaard – Central Station
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Luokittele kuvasi

Monet EOS-kamerat sisältävät toiminnon, jonka avulla muistikortille tallennettuja kuvia voi luokitella (nollasta viiteen tähteen saakka). Kuvien luokittelu auttaa löytämään ja merkitsemään parhaat kuvat toistettaviksi kamerassa tai kameraan liitetyn television tai tietokoneen avulla.

Canonin ohjelmistot, kuten Digital Photo Professional (DPP), sekä ohjelmistot kuten Photoshop ja Lightroom tukevat tähtiluokitusjärjestelmää. Luokitustoiminnon sisältävillä kameroilla voi myös tarkastella kuvia toiston aikana niiden luokituksen perusteella, mikä nopeuttaa muistikortille tallennettujen parhaiden kuvien löytämistä.


Lisää vaihtoehtoja

Herätä luovuutesi ja hanki kameraasi uusia varusteita. Kokeile esimerkiksi erilaista objektiivia. Käytä laajakulmaa, kun haluat tallentaa kuvaan enemmän kohteita, tuo kaukaiset kohteet lähemmäs teleobjektiivilla tai suurenna pieniä kohteita makro-objektiivin avulla.

Uusi vuosi – Canon
Aaron Stidwell – Macro!
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Vinkki: Speedlite-salama auttaa valaisemaan kauempana olevia kohteita. Jos kamerassasi on integroitu Speedlite-lähetin, voit ottaa monipuolisempia kuvia ulkoisen salaman avulla.


Uusi vuosi – Canon
Edward Corpus – Snowboarder
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Kuvaa etänä

Yhdistä EOS-kamerasi tietokoneeseen ja säädä kamerasi asetuksia tietokoneelta Canon EOS Utility -ohjelmiston avulla. Tehokas tapa oppia käyttämään kameran eri toimintoja ja ohjelmistoa on kuvata sisätiloissa asetelmia ja hyvin pieniä kohteita.

Vinkki: Jos kamerasi mukana toimitettu CD-levy on kadonnut, voit ladata uusimman version ohjelmistosta Canonin verkkosivustolta.


Kokeile hauskaa videokoostetta

Vapise Hollywood! Voit kuvata EOS-kamerallasi myös laadukkaita videoita. Videoiden teko on helppoa: videokoostetoiminnolla voit kuvata lyhyitä leikkeitä, jotka kamera yhdistää yhdeksi videotiedostoksi.

Vinkki: Voit parantaa videoiden laatua jalustan ja mikrofonin avulla.


Lähetä kuvasi galleriaamme

Oletko jo kokeillut uusia kuvaustapoja? Lähetä otoksesi galleriaamme. Galleriassa esittelemme omat suosikkimme meille lähetetyistä kuvista. Lähetä kuvasi.