Opi lisää: Kuvaustilojen käyttäminen

Automaattikuvauksesta käsisäätöihin

Täysi automaattikuvaus (vihreä neliö) on yleensä ensimmäinen kohta, jonka uuden Canon-kameran omistaja valitsee valintakiekolla.

Sillä saa loistavia tuloksia, mutta jos omistaa EOS-kameran, kannattaa opetella käyttämään kaikkia sen monipuolisia ominaisuuksia.

Jos olet aloittamassa luovaa kuvausta, peruskuvaustilat ovat hyvä ensimmäinen askel. Tässä oppaassa kerrotaan neljästä eri kuvaustilasta ja niihin liittyvistä valotusasetuksista. Näin opit lisää EOS-kameralla kuvaamisesta.

• Lähikuva
• Muotokuvaus
• Sports (Urheilu)
• Maisemakuvaus

Picture_Tutorial_p1Lähikuvatila

Lähikuvatila valitsee optimaaliset asetukset pienten kohteiden kuvaamiseen ja lähikuvaukseen. Kamera ottaa kuvia, joissa on kaunis taustasumennus ja tasapainoiset värit ja terävyys. Heikossa valaistuksessa salama nousee ylös ja valaisee kohteen.

Picture_Tutorial_p1_02
Alaston unikko
, © Chrissie Barrow 2011, Canon EOS 450D

Miten EOS-kamera toimii: Lähikuvatila käyttää suurta aukkoa ja luo kuviin kauniin taustasumennuksen. Normaali kuva-asetus varmistaa tasapainoisen värin ja terävyyden. Valotusaika asetetaan niin, että kameran tärähtelyn vaikutukset eivät näy. Jos tämä ei onnistu esimerkiksi valon vähyyden vuoksi, esiin nouseva salama aktivoituu. Heikossa valaistuksessa kamera saattaa käyttää suurta ISO-herkkyyttä.

Kokeile myös näitä kuvatyyppejä: Kun myyt jotain verkossa, hyvä kuva on välttämätön. Käytä lähikuvatilaa, jotta kohde nousee esiin taustasta. Hyvä sommittelu luo miellyttävän tuotekuvan ja edistää myyntiä.

Sopiva objektiivi:EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM*
Jos haluat päästä todella lähelle kohdetta, tarvitset erillisen makro-objektiivin.

* Yhteensopivuus: EF-EOS M -kiinnityssovittimella varustettu EOS M -kamera tai EF-S-kiinnitystä tukeva Canonin järjestelmäkamerarunko (objektiivikannassa on merkkinä valkoinen neliö).

1  2  3