Kuvausvinkit: makrokuvaus

Sommittelu ja tarkentaminen

Kun siirryt lähemmäs kohdetta, se kannattaa sijoittaa kuva-alan keskelle. Näin saat aikaan kiinnostavan ja tehokkaan vaikutelman.

Tut_03-EOS_image01.jpg
Huippuhetki, You Connect -jäsen Willem Melssen, Canon EOS 50D

Tausta ei ole niin tärkeä, koska se ei yleensä näy tarkennettuna. Tämä johtuu siitä, että terävyysalue on pienimmillään. Terävyysalueella tarkoitetaan sitä kuvan aluetta, joka näkyy tarkennettuna. Kun kuvaat maisemia laajakulmaisella polttovälillä (kuten 28 mm), terävyysalue voi ulottua muutaman metrin päästä kamerasta aina äärettömään. Lähikuvauksessa terävyysalue on kuitenkin kapea, toisinaan vain muutamia millimetrejä.

Jos käytät himmenninaukon esivalintaa (Av) ja pientä aukkoa (kuten f/16 tai f/22), terävyysalue kasvaa hieman. Mutta koska joudut käyttämään pitkää valotusaikaa, kamera voi tärähtää ja kuva sumentua. Jos haluat käyttää lyhyttä valotusta, sinun on kompensoitava asia suurentamalla ISO-herkkyyttä.

Kun terävyysalue on erittäin kapea, täsmällinen tarkennus on välttämätöntä. Jos mahdollista, poista automaattitarkennus käytöstä ja tarkenna käsin. Näin voit valita tarkennettavan kohdan itse sen sijaan, että kamera tekee sen. 

1  2  3   4  5

spacer
					image
Muita kuvausvinkkejä
Millainen on hyvä kuva?
Jälkikäsittely
Erilaiset vuodenaikakuvat
Vuodenaika ja sää
Täydelliset muotokuvat
Tutustu kameraasi