Kompaktikameravinkit

Tämän kuun kuvausvinkeissä unohdetaan valokuvausoppaiden säännöt ja opetellaan ottamaan vaikuttavia kuvia luottamalla intuitioon. Kun otat kuvia spontaanisti, seurauksena voi olla puolivahingossa otettuja, kauniita ja pysäyttäviä kuvia, jotka vangitsevat täydellisesti tietyn hetken tai tunnelman.

Kompaktikameroiden hyvä puoli on, että niitä on nopea käyttää ja ne kulkevat mukana kaikkialle. PowerShot- ja IXUS-kamerat on suunniteltu helppokäyttöisiksi, ja ne tuottavat huippulaatuisia kuvia. Ne sopivat kätevästi taskuun ja niillä voi ottaa spontaanisti kuvia päivittäisistä tapahtumista.

Vinkki: Tarkista, että kameran asetukset on optimoitu ja että kamera on heti kuvausvalmis, kun näet jotakin kuvattavaa.

  • Automaattisen salamavalon poistaminen käytöstä
  • Mustavalkokuvaus
  • Yksi tarkennuspiste
  • Käytä GPS-paikannusta

Automaattisen salamavalon poistaminen käytöstä

Yksi tärkeimmistä asioista on tietää, miten ja milloin automaattisalama kytketään pois käytöstä. Salaman käyttö voi häiritä kuvan tunnelmaa ja estää vangitsemasta tilanteen aitoa tunnelmaa. On myös hyvä pitää mielessä, että salaman teho ei ulotu kovin kauas yöllä, joten se kannattaa ehkä poistaa käytöstä. Jos salama on poistettu käytöstä, kamera pystyy ottamaan kuvia nopeammin, koska salaman latautumista ei tarvitse odottaa.

Jos kuitenkin kuvaat heikossa valaistuksessa tai sisätiloissa tai otat lähikuvia, on hyvä tietää, miten salaman voi ottaa takaisin käyttöön. Etsi kamerasta salamakuvake, joka yleensä on yksi kameran takaosassa olevista painikkeista. Paina painiketta kerran, jos haluat poistaa automaattisen salaman käytöstä. Kun haluat ottaa salaman käyttöön, paina painiketta uudelleen. Joissakin kameroissa salaman voi poistaa käytöstä valintakiekon avulla tai valitsemalla Salama pois -kuvaustilan.


[MASTER]Tutorial_DSC_1
Ludo, Lankoja ilmassa
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Mustavalkokuvaus

Väripaletin vähentäminen minimiin voi äkkiseltään vaikuttaa aivan muulta kuin intuitiiviselta, mutta se auttaa katsomaan sommitelmia uudella ja erilaisella tavalla. Valitse värimuunnosvalikosta mustavalkokuvaus, niin myös esikatselunäkymä näkyy mustavalkoisena kameran nestekidenäytöllä. Jos sinusta tuntuu, että kuva näyttäisi paremmalta mustavalkoisena, luota intuitioon.


Yksi tarkennuspiste

Useimpien kompaktikameroiden edistyneet automaattitarkennusjärjestelmät sopivat hyvin perustason valokuvaukseen, mutta joskus on syytä luottaa intuitioon ja ottaa kamera omaan hallintaan. Säätämällä tarkennuspistettä voit valita tarkennettavan alueen. Voit vaihtaa tarkennuksen kohdetta kuvan keskiosassa olevan neliön avulla ja ottaa sitten kuvan. Älä pelkää kokeilla uusia asioita, sillä kokeilemalla voi saada aikaan vaikuttavia kuvia. Joskus on hyvä yrittää olla ajattelematta liikaa ja vain ottaa kuvia.

[MASTER]Tutorial_DSC_2
Wesley Eller, Katso ylös, katso alas
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/ 


Tiesitkö tämän? Voit käyttää PowerShot- ja IXUS-kameroissa tarkennuspisteen lukitusta ja uudelleensommittelua. Paina laukaisinpainike puoleenväliin, jolloin kamera tarkentaa ja mittaa valotuksen. Pidä sormi laukaisimella ja sommittele kuva uudelleen. Ota kuva painamalla laukaisinpainike kokonaan alas ja katso, millaisia tuloksia saat ottamalla kuvia eri valotuksilla ja polttoväleillä. Tällä tekniikalla voit ottaa näyttäviä ja luovia kuvia, joissa kuvauskohde on kuva-alueen keskustan ulkopuolella mutta silti tarkentunut terävänä. 


Käytä GPS-paikannusta

Useimmissa kameroissa on GPS-moduuli, jonka avulla voidaan tallentaa kuvien sijaintitiedot. Kun tutustut jonkin uuden paikan nähtävyyksiin, voit ottaa käyttöön GPS-paikannustilan. Tällöin kamera tallentaa sijaintitiedot kaikista kuvaamistasi kohteista. Käyttämällä Canon Map Utility -ohjelmaa näet tietokoneeltasi kulkemasi reitin ja voit käydä samoissa paikoissa uudelleen.

Android- ja iOS-laitteisiin on saatavilla Canonin Camera Connect -sovellus, jonka avulla lähes kaikilla Wi-Fi-toiminnolla varustetuilla Canonin kompaktikameroilla voi käyttää GPS-paikannusta.

Jos sait inspiraation luottaa intuitioosi ja tulit samalla ottaneeksi huippuhyviä kuvia, esittele kuvasi myös muille. Lataa kuvat galleriaan.