Kuvausvinkit: spontaani kuvaaminen

Tämän kuun kuvausvinkeissä unohdetaan valokuvausoppaiden säännöt ja opetellaan ottamaan vaikuttavia kuvia luottamalla intuitioon. Kun otat kuvia spontaanisti, seurauksena voi olla puolivahingossa otettuja, kauniita ja pysäyttäviä kuvia, jotka vangitsevat täydellisesti tietyn hetken tai tunnelman.


[MASTER]Tutorial_Index_1

Nani Puspasari, Katutaiteilija
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Lapset reagoivat ympäristöönsä vaistonvaraisesti ja elävät hetkessä. Kun lapsi kiinnittää huomionsa johonkin, hän ottaa usein kuvan ensin ja kyselee vasta jälkeenpäin. Meille aikuisille on vaikeampaa toimia spontaanisti. Toisinaan paras tapa ikuistaa tietty hetki on kuvata lapsen tavoin miettimättä liikaa teknisiä yksityiskohtia.

Kun käytät kameran automaattitiloja, pystyt keskittymään kuvausaiheen etsintään. Esimerkiksi urheilukuvaustilassa kamera reagoi nopeasti ja pystyt ikuistamaan tietyn hetken.

Eri objektiivin käyttäminen voi myös toimia inspiraation lähteenä. Voit kokeilla käyttää esimerkiksi laajakulmaobjektiivia.

Ammattitasoisessa kuvaamisessa kyse on ennen kaikkea tiedonhaluisuuden ja reagoinnin yhdistämisestä. Opi tuntemaan kamerasi niin hyvin, että kaikkien asetusten ja toimintojen säätö onnistuu sormituntumalla. Seuraa kameran kolmea tärkeintä valotusasetusta ja ole valmiina säätämään niitä, kun ympäristön valaistusolosuhteet muuttuvat. Nämä kolme asetusta ovat:

  • Aukko – määrittää alueen, jonka kautta valo pääsee kameraan.
  • Valotusaika – määrittää valotuksen keston
  • ISO-herkkyys – määrittää kameran kennon herkkyyden suhteessa ympäristössä olevaan valoon

Kun tunnet nämä asetukset, voit vangita tunnelmalliset iltahämärän hetket, kuvata heikossa sisävalaistuksessa ja ottaa ulkokuvia kirkkaassa auringonvalossa.