EOS-vinkit

Järjestelmäkameralla saat ikuistettua joulunajan tapahtumat unohtumattomalla tavalla. Talven pimeinä aikoina joudut usein kuvaamaan heikossa valaistuksessa. Tämänkertaisissa kuvausvinkeissämme kerromme, kuinka saat sisätiloissa upeita kuvia sekä salaman kanssa että ilman salamaa.

• Öisen muotokuvatilan käyttäminen
• Aukon esivalinta kiinteän polttovälin objektiivia käytettäessä
• Kuvaa lapsen näkökulmasta kääntyvän näytön avulla
• Käytä kameraan kiinnitettyä salamaa
• Joulunajan yksityiskohtia
• Kokeile mukautettuja kuvaustiloja
• Hyödynnä pistemittausta
• Hyödynnä salamaa


Öisen muotokuvatilan käyttäminen

Monissa Canonin EOS-kameroissa on öiseen muotokuvaukseen tarkoitettu kuvaustila. Siinä hyödynnetään salamavaloa, joka auttaa pysäyttämään lähellä kameraa olevien kohteiden liikkeen, ja pitkää valotusaikaa, jonka avulla voidaan kuvaan saadaan myös ympäröivä valo. Tämän tilan avulla voit kuvata ystäviäsi ja perheenjäseniäsi jouluvalaistuksessa ja välittää siten aitoa joulunajan tunnelmaa.

Vuodenajat – Canon
Michael Bentley – Christmas Lights
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Aukon esivalinta -tilan hyödyntäminen

Aukon esivalintatila (Av) varmistaa valotuksen onnistumisen ympäröivän valon määrästä riippumatta. Valovoimainen kiinteän polttovälin objektiivi, kuten Canon EF 50mm f/1.8 STM tai Canon EF 24mm f/2.8 IS USM, luo vaikuttavan sumennetun taustan, joka tuo kuvaan joulun tuntua. Samalla kuvan varsinainen kohde näkyy tarkasti. Canon EF 24mm f/2.8 IS USM soveltuu erinomaisesti myös laajakulmakuviin, ja Canon EF 50mm f/1.8 STM on kuin luotu muotokuvia varten.

Kuvaa lapsen näkökulmasta kääntyvän näytön avulla

Joulu on lapsille ihanaa aikaa, joten kuvaamalla myös heidän näkökulmastaan saat kuviisi aitoa joulun taikaa. Joissakin Canonin kameroissa on kääntyvä nestekidenäyttö, jonka avulla voit asettaa kameran lapsen silmänkorkeudelle ilman konttausta tai kyykistelyä. Näin saat kuviisi taatusti erottuvan kuvakulman.

Käytä kameraan kiinnitettyä salamaa

Canon EOS -kameran salamakenkään kiinnitettävä Speedlite-salama tuo sisäkuviisi voimakkaan ja luovan valaistuksen. Monissa Speedlite-salamoissa on kääntyvä välähdyspää, jonka voi suunnata kattoon. Tällaista epäsuoraa salamaa käytettäessä valo heijastuu pehmeämmin ja tuo kohteen kauniimmin esiin. Kun käytät epäsuoraa salamaa, voit lisätä kuvauskohteen silmiin säihkettä vetämällä salaman valkoisen heijastinpaneelin esiin. Automaattitilan käyttäminen varmistaa, että kuvissasi käytetään automaattisesti oikeaa salamavalotusta.

Vuodenajat – Canon
Matteo Paciotti – Mercatini di Natale
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Joulunajan yksityiskohtia

Aidon joulutunnelman luovat monesti kaikki pienet yksityiskohdat, kuten koristeet, kuvioinnit ja kattaukset. Näiden yksityiskohtien avulla saat aikaan tunteita herättäviä kuvia.

Kuvaa pieniä kohteita makro-objektiivilla ja käytä lyhyttä valotusaikaa. Canon EF 24-70mm f/4L IS USM -objektiivi soveltuu erinomaisesti täyden kennokoon kameroihin. Se sopii useimpiin tavallisiin kuvaustilanteisiin, ja siinä on erinomaiset makro-ominaisuudet pienten kohteiden kuvaamista varten. APS-C-kameroissa kannattaa käyttää Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM -yleisobjektiivia, jolla saa upeita kuvia useimmissa tilanteissa. Ole luova: tallenna joulun tunnelma kuvaamalla joulukuusenkoristeita, kynttilöitä tai leluja.

Vuodenajat – Canon
John Morgan – Snowflake Ornament:
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Kokeile mukautettuja kuvaustiloja

Monissa EOS-kameroissa on vähintään yksi mukautettu kuvaustila, jonka voi ottaa käyttöön kameran yläosassa olevan valintakiekon avulla. Mukautettuihin kuvaustiloihin voi tallentaa etukäteen halutunlaiset asetukset, jotta ne ovat kuvaustilanteessa välittömästi käytettävissä. Voit esimerkiksi tallentaa mukautettuun tilaan heikon valaistuksen asetukset ilman salamaa. Valitse tässä tapauksessa aukon esivalinta (Av) ja suuri tai automaattinen ISO-herkkyys, ja poista sitten salama käytöstä kameran salama-asetuksien kautta.

Kun käytät mukautettua kuvaustilaa tällä tavalla, kuvaustyylin vaihtaminen sujuu helposti ja nopeasti. Voit esimerkiksi käyttää toisessa tilassa salamaa ja toisessa pelkkää ympäröivää valoa. Kun kuvaustilan voi vaihtaa nopeasti, vauhdikkaidenkin talven touhujen kuvaaminen onnistuu varmasti.

Vuodenajat – Canon
Vishwaant Avk – Ice Skating in Central Park
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Hyödynnä pistemittausta

Pistemittaus takaa parhaan mahdollisen lopputuloksen, kun otat ryhmäkuvia sisätiloissa, joissa on tunnelmavalaistus. Pistemittauskuvion valinnan avulla kameran huomion voi kohdistaa keskelle kuvaa. Jos kuvaan tulee paljon pimeitä alueita, voit käyttää pistemittausta kasvojen kirkkauden mittaamiseen. Paina vielä valotuksen lukituspainiketta, ennen kuin sommittelet kuvan uudelleen.

Hyödynnä salamaa

Joulukuvia otetaan usein sisätiloissa tilanteissa, joissa ympäröivä valo vaikuttaa merkittävästi kuvan tunnelmaan. Tunnelma välittyy varmasti kuviisi, kun käytät yhtä tai useampaa ulkoista Speedlite-salamaa. Määritä salamat valmiiksi salamayksiköiksi ja sijoita ne valaisemaan huoneen kattoa. Salamoita voi hallita automaattisesti sisäisellä Speedlite-lähettimellä tai ST-E3-RT-mallisella Speedlite-lähettimellä.

Automaattinen salama pitää valotusajat halutunlaisina. Sijoittamalla salamat huoneen vastakkaisiin nurkkiin ja suuntaamalla ne kattoon saat kiinnostavampia kuvia kuin pelkkää kameraan kiinnitettyä salamaa käyttämällä.

Lähetä kuvasi galleriaamme

Innostuitko kokeilemaan? Lähetä kuvasi galleriaamme. Galleriassa esittelemme omat suosikkimme meille lähetetyistä kuvista.