Kuvausvinkit: Juhlakuvat

Ryhmäkuvien ottaminen
Jos käytät salamaa, kuvauskohteen on oltava salaman käyttöetäisyydellä. Käyttöetäisyys vaihtelee kameran, salaman tehon, objektiivin zoomauksen ja ISO-herkkyyden mukaan. Kun käytät laajakulma-asetusta, suurin etäisyys on noin 4 metriä. Jos sinulla on digitaalinen järjestelmäkamera, Speedlite-salamalaitteen käyttöalue on huomattavasti suurempi.

Laajan näkymän valaiseminen salamalla on hankalaa. Pyydä henkilöitä siirtymään kauemmas taustasta, jotta kuvaan ei synny kantikkaita varjoja. Salamavalotus määräytyy kameran ja kuvattavan kohteen välisen etäisyyden mukaan. Jos kuvassa on vähintään kaksi henkilöä, heidän tulisi olla samalla etäisyydellä kamerasta. Jos otat kuvan juhlissa, henkilöt kannattaa järjestää riviin (itse asiassa puoliympyrä on vielä parempi).

Pöydän ympärillä istuvien henkilöiden kuvaaminen voi aiheuttaa ongelmia. Jos kuvaat pöydän pituussuuntaan, kaikki ovat eri etäisyydellä kamerasta. Ainoa tapa saavuttaa tasainen valotus on käyttää isoa salamalaitetta, jossa on kallistuva salamapää, ja heijastaa valo seinän kautta. Näin koko näkymä valottuu tasaisesti.

Jos kuvaat pöydässä istuvaa ryhmää kameran sisäisellä salamalla, pyydä kaikkia siirtymään samalle puolelle pöytää siten, että osa istuu ja osa jää seisomaan. Ota sitten kuva vastakkaiselta puolelta. Kaikki ovat nyt samalla etäisyydellä kamerasta.

Kameran sisäisellä salamalla voi kuvata noin 4–6 henkilön ryhmiä. Suurempien ryhmien kuvaamiseen sen valoteho ei välttämättä riitä.

Liikkuvien kohteiden kuvaaminen
Joskus kuvattavat henkilöt – kuten lapset – eivät millään tahdo pysyä paikallaan! Digital IXUS 200 IS -kamerassa on todella kätevä kosketustarkennus. Voit valita tarkennettavan kohteen koskettamalla sitä sormella kameran kosketusnäytöllä. Tämän jälkeen IXUS 200 IS seuraa kohdetta ja varmistaa sen oikean tarkennuksen ja valotuksen. Lue lisää tästä upeasta kamerasta.

1  2  3  4

spacer
					image

Kuvausvinkit

Yökuvaus
Syysvalokuvaus
Maisemakuvaus kaupungissa