EOS-vinkit

EOS-kamerasta kaikki irti

Tuttuja paikkoja kuvatessa on helppo kulkea sokeasti muiden perässä ja ottaa samanlaisia kuvia kuin muutkin samassa paikassa aiemmin kuvanneet valokuvaajat. Niin käy usein, kun saavut kohteeseen, näet kuvauskohteen edessäsi ja mieleesi tulevat kaikki aiemmin näkemäsi valokuvat.

Etsi kuvauskohteita silmilläsi ennen kuin katselet niitä etsimen läpi. Tutkiskele kuvakulmia ja kuvittele mielessäsi valokuva, jollaista et ole nähnyt aiemmin, ennen kuin otat kameran käteesi. Kokeile kääntyä ympäri, mahduttaa enemmän ihmisiä kuvaan tai ottaa kuvia päivän eri aikoina, jotta saat mielenkiintoisempia kuvia. Voit myös ottaa kuvan muista kuuluisaa maamerkkiä tai nähtävyyttä kuvaavista valokuvaajista!


  • Valitse kuvaasi epätavallinen kuvakulma
  • Hyödynnä valoa parhaalla tavalla
  • Luo kuviisi syvyyttä
  • Spontaaneja kuvia ihmisistä
  • Ota panoraamakuva


Valitse kuvaasi epätavallinen kuvakulma

Monet valokuvaajat ottavat samanlaisia kuvia, sillä he pitävät kameraa samalla korkeudella maanpinnasta. Toimi eri tavoin. Etsi ympäriltäsi paikka, josta voit ottaa kuvan eri asemasta.

tutut - Canon
Guian Bolisay – Pocket Tree VOL. Rockefeller
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Käännä kääntyvä nestekidenäyttö esiin, jos kamerassasi on sellainen, ja käännä se osoittamaan kohti lattiaa. Kuvaa kameran näytöllä ja nosta kamera pääsi yläpuolelle kaupungin kuuluisien nähtävyyksien ikuistamiseksi. Katso ylös ja näet kuvan nestekidenäytöltä, jonka avulla voit sommitella kuvan ja kuvata suosittuihin kohteisiin kokoontuvan väkijoukon päiden yläpuolelta.

tutut - Canon
Antonio Thomás Koenigkam Oliveira – Rio de Janeiro
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Vastaavasti kääntämällä kääntyvän nestekidenäytön ylösalaisin ja asettamalla kameran maan tasolle voit kuvata kohdetta poikkeavasta kuvakulmasta. Saatat myös löytää tilaa kuvata alhaalta laajakuvaobjektiivilla, jotta saat muut ihmiset mahtumaan otokseen.

Vinkki: kokeile käyttää yhtä tarkennuspistettä, jotta voit varmistaa tarkennuksen etäämmällä näkyvään kohteeseen etualalla olevien ihmisten sijasta.


Hyödynnä valoa parhaalla tavalla

tutut - Canon
Darren Flinders – Saturnuksen temppeli, Rooma
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Valo on usein parhaimmillaan varhain aamulla ja myöhään illalla, mutta kaikissa paikoissa ei voi käydä käytännön syistä varhain tai myöhään. Keskipäivällä kuvaamista kannattaa välttää mahdollisuuksien mukaan, mutta myös kirkkaassa auringonvalossa voi ottaa mielenkiintoisia ja tunnelmallisia kuvia. Silmäsi kykenevät käsittelemään hyvin valtavan eron tilanteessa näkyvien kirkkaimpien ja tummimpien kohteiden välillä. Voit ottaa parempia kuvia hyödyntämällä kamerasi tarkennuksen ja valotuksen lukitusta.

Sulkimen painaminen puoliväliin aktivoi tarkennuksen ja mittauksen. Valotus on lukittunut, kun kuulet piippauksen ja tarkennuksen vahvistusvalo palaa etsimessä. Valotuksesta voi tulla epätarkka, jos kamera osoittaa ylös ja kuvassa näkyy paljon taivasta tai aurinkoa. Rajaamalla taivaan ja auringon pienemmäksi, painamalla sulkimen puoliväliin ja pitämällä sen painettuna voit liikuttaa kameraa parhaan mahdollisen sommitelman löytämiseksi siten, että oikea valotus säilyy. Se on erityisen hyödyllistä, kun kuvaat korkeita rakennuksia tai jos sinun on katsottava ylös suuresta kulmasta nähdäksesi rakennuksen yläosan, kun olet erittäin lähellä rakennusta.


Luo kuviisi syvyyttä

tutut - Canon
Montse PB – À pied de l'Arc de Triomphe
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Voit välttyä tylsiltä kuvilta etsimällä paikan, jossa kaikki elementit näkyvät kuvassa siten, että ne johdattavat katsojan huomion tilanteen halki. Saatat esimerkiksi nähdä mielenkiintoisen rakennuksen, mutta sen todellinen mittakaava ei välity ilman tunnistettavaa elementtiä. Odota, että kuvan etualalle kävelee ihminen, jotta voit välittää suurten rakennusten mittakaavan ja jotta voit ottaa mielenkiintoisia kuvia, joissa etualalla näkyvä ihminen näyttää suhteellisen pitkältä rakennukseen verrattuna. Tarvitset laajakulmaobjektiivin vaikutelman maksimoimiseksi. Ota terävyysalue huomioon käyttämällä aukon esivalintatilaa (Av) ja aukon arvoa f/8–f/16 ja muista pitää silmällä valotusaikaa. Valotusajan on oltava tarpeeksi lyhyt, jotta vältyt kuvan tärähtämiseltä. Käytä suurempaa ISO-herkkyyttä, jos valotusaika on liian pitkä.


Spontaaneja kuvia ihmisistä

Suositut matkailunähtävyydet houkuttelevat luonnollisesti monia vierailijoita, jotka ovat jo itsessään loistavia kuvauskohteita. Valitsemalla pidemmän objektiivin voit eristää silmiisi pistävät yksilöt. Pidemmät objektiivit tiivistävät myös kuvan syvyyttä ja saavat sen näyttämään siltä, että ihmiset olisivat lähempänä rakennusta, joten voit ottaa mahtavan kuvan kohteessa vierailevasta ihmisestä itse kohteen sijasta. Pidemmällä objektiivilla sinun on oltava kauempana pääkohteestasi. Pidä sopiva osa ympäristöstä mukana kuvassa, jos se on mahdollista. Näin voit suurentaa aukkoa ja eristää vierailijan ympäristöstä.

Vinkki: pienentämällä aukkoa saat laajemman terävyysalueen, jotta kohteesi näkyy kaupunkiympäristössä.


Ota panoraamakuva

tutut - Canon
See-ming-Lee – Honkongin kiinalainen yliopisto
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Voit ottaa kuvan tilanteesta useassa osassa ja luoda siitä erittäin tarkan panoraamakuvan. Laajakulmakuvan ottamista varten kamera kannattaa suunnata vertikaalisesti kuvan vertikaalisen ulottuvuuden maksimoimiseksi. Voit yhdistää useita eri kuvia yhdeksi kuvaksi monien eri ohjelmistosovellusten avulla. Vältä kallistamasta kameraa liikaa ylös tai alas, sillä se vaikeuttaa kuvien onnistunutta yhdistämistä. Voit halutessasi sisällyttää henkilön moneen eri osaan yhdistettyä kuvaa. Odota vain hetki, että henkilö on siirtynyt uuteen kuvaan ennen seuraavan kuvan ottamista panoraamajaksossa, jotta mahdollistat kuvien hyvän päällekkäisyyden.