Kompaktikameravinkit

Vinkkejä kompaktikameroiden käyttäjille

Tuttuja paikkoja kuvatessa on helppo kulkea sokeasti muiden perässä ja ottaa samanlaisia kuvia kuin muutkin samassa paikassa aiemmin kuvanneet valokuvaajat. Niin käy usein, kun saavut kohteeseen, näet kuvauskohteen edessäsi ja mieleesi tulevat kaikki aiemmin näkemäsi valokuvat.

Etsi kuvauskohteita silmilläsi ennen kuin katselet niitä etsimen läpi. Tutkiskele kuvakulmia ja kuvittele mielessäsi valokuva, jollaista et ole nähnyt aiemmin, ennen kuin otat kameran käteesi. Kokeile kääntyä ympäri, mahduttaa enemmän ihmisiä kuvaan tai ottaa kuvia päivän eri aikoina, jotta saat mielenkiintoisempia kuvia. Voit myös ottaa kuvan muista kuuluisaa maamerkkiä tai nähtävyyttä kuvaavista valokuvaajista!


  • Ajoitus on kaiken A ja O
  • Valitse kuviisi jokin väri
  • Laajan dynaamisen alueen kuvat
  • Ikuista yleisö

Ajoitus on kaiken A ja O

tutut - Canon
The World According to Marty – Big Ben ja auringonlasku
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Kuuluisat nähtävyydet ja suuret tapahtumat ovat toisinaan niin ruuhkaisia, että niistä on vaikea ottaa hyviä kuvia. Silloin kannattaa ehkä valita toinen vierailuaika. Varhainen aamu ja myöhäinen ilta ovat valokuvaajien suosimia aikoja mahtavien kuvien ottamiseksi. Valo on näinä aikoina ainutlaatuinen.

Valo voi näyttää upealta varhain aamulla tai myöhään iltapäivällä tai illalla, mutta kirkkautta saattaa olla liian vähän, joten käytä korkeampaa ISO-asetusta. Monista kameroista löytyvä Yökuvaus käsivaralta ‑tila auttaa ottamaan kuvia – myös ilman jalustaa.


Valitse kuviin jokin väri

Jos aiot ottaa paikasta useita kuvia, koko sarja voi toimia paremmin tarinana sisällyttämällä jokaiseen kuvaan joitakin yhteisiä elementtejä tai värejä. Esimerkiksi Lontoosta otetuissa kuvissa voi olla punaisia busseja, punaisia postilaatikoita ja punaisiin vaatteisiin pukeutuneita ihmisiä. Valitsemalla kuvaan jonkin värin sinun on kiinnitettävä paljon tarkemmin huomiota tilanteeseen ennen kunkin kuvan ottamista. Tällä tavalla sinun on otettava erilaisia kuvia, jotka kertovat oman tarinasi paikasta.


Laajan dynaamisen alueen kuvat

Monet PowerShot G ‑kamerat voidaan määrittää ottamaan laajan dynaamisen alueen kuvia. Sen avulla voit ottaa kameralla mahtavia kuvia tilanteista, joissa on hyvin kirkkaat sävyt ja tummat varjot. Olosuhteet voivat olla tällaiset esimerkiksi silloin, kun aurinko on kuvattavan kohteen takana. Kamera kehottaa käyttämään salamaa pienemmissä kohteissa, mutta HDR-tila on tehokkaampi rakennusten kaltaisissa suuremmissa kuvauskohteissa. Kamera tallentaa peräkkäin kolme kuvaa eri valotuksilla ja luo niistä yhden kuvan, joka kattaa laajan väriskaalan. Tällaiset kuvat toimivat myös, jos otat kuvia huoneen sisältä ulkona näkyvästä maisemasta. Huone on usein paljon tummempi kuin ulkona oleva valo.


Ikuista yleisö

Suosituilla nähtävyyksillä käy päivittäin paljon ihmisiä, minkä vuoksi ne näyttävät eloisilta ja vilkkailta. Väkijoukkojen ikuistaminen on osa näitä paikkoja. Voit valita pitkän valotusajan käyttämällä PowerShot-kamerasi valotusajan esivalintatilaa (Tv) tai manuaalista kuvaustilaa (M), jotta väkijoukot eivät näy terävinä vaan sumennettuina. Joissakin kameroissa voi aktivoida harmaasuotimen (ND-suodin), mikä vähentää valoa, minkä ansiosta väkijoukot tallentuvat pitkillä valotusajoilla hieman sumentuneina.

Vinkki: pidä kamera vakaana, jotta rakennukset tallentuvat terävinä liikkumattomina kohteina ja vierailijat ja matkailijat virtaavat kuvan lävitse.