Vinkit EOS-kameroille

Tämän kuun vinkkien avulla opit etsimään kaupunkien epätavallisia ja tutkimattomia puolia ja ikuistamaan niiden olemuksen kuviin ja videoihin.

EOS-vinkit – Canon
Erich Poole: Harlemin-linja, lähtevien terminaali


Ihmisten kuvaaminen kaupungissa EOS-kameralla

Monipuoliset Canon EOS -järjestelmäkamerat sopivat niin kaupunkimaisemien, ihmisten kuin yksityiskohtienkin kuvaamiseen, ja niiden eri toimintoja kannattaa hyödyntää. Kaupungeissa on yleensä vilskettä, mutta ne hiljenevät tiettyihin aikoihin, kuten myöhään yöllä ja varhain aamulla. Näihin vuorokaudenaikoihin vaaditaan hämäräkuvaustaitoja: pitkiä valotusaikoja, suurta ISO-herkkyyttä ja vakaata kättä tai jalustaa.

Hämäräkuvauksessa on tärkeää poistaa automaattinen salama käytöstä. Se onnistuu, kun valitset salama pois -tilan tai yökuvaus käsivaralta -ohjelman.


Salama pois -tila – Valitse salama pois -tila kameran valintakiekolla. Kun salama ei ole käytettävissä, kamera joutuu käyttämään kuvien tallentamiseen erilaisia asetuksia.
Se nostaa ISO-herkkyyttä, pidentää valotusaikaa ja suurentaa himmenninaukkoa.


Kameran tärähtelystä johtuvan epätarkkuuden ehkäiseminen

Öisin tai muuten erittäin heikossa valaistuksessa kuvattaessa kameran liikkuminen on hyvä estää. Sen tärähtely voi aiheuttaa epätarkkuutta, joka pilaa kuvan. Kamera kannattaa siis asettaa esimerkiksi maahan, vakaalle pöydälle tai kaiteen päälle. Sitä voi myös painaa seinää vasten – tällöinkin se pysyy vakaampana kuin kokonaan käsivaralta kuvattaessa. Myös kuvanvakaimella varustetuista objektiiveista on apua.

Vinkki: salama pois -tilaa kannattaa käyttää myös museoissa ja muissa sellaisissa tiloissa, joissa salamakuvaus on kielletty tai joissa salaman käyttö pilaisi tunnelman.


Yökuvaus käsivaralta

Tätä hyödyllistä ohjelmaa käytettäessä kamera ottaa nopeasti neljä kuvaa, jotka se yhdistää yhdeksi. Tämä minimoi tärähtelyn vaikutukset kuvaan. Monissa kaupungeissa on asetettu jalustan käyttöä koskevia rajoituksia, mutta yökuvaus käsivaralta -ohjelman avulla voit tallentaa teräviä kaupunkikuvia myös öisin.


Ihmiskuvaus

Näyttöä käyttäessäsi voit ottaa katukuvia ilman, että ihmiset huomaavat sinun kuvaavan. Kääntyvä näyttö helpottaa kuvaamista entisestään.

EOS-vinkit – Canon
Eddy Hilbrink: New York


Tiesitkö tämän? Jos jäät odottamaan paikallesi, sopiva kuvauskohde tulee usein luoksesi. Etsi muotoja, valoa ja varjoja, ja odota sitten, että sopiva henkilö astuu oikeaan paikkaan. Kaupungeissa riittää kameroita. Kun seisot hiljaa paikallasi kamera valmiina, ihmiset eivät välttämättä edes huomaa sinua. 


Ota mukaan pieni ja valovoimainen kiinteän polttovälin objektiivi

Mukana on aina hyvä pitää valovoimainen kiinteän polttovälin objektiivi, kuten Canon EF 50mm f/1.8 STM, joka on omiaan hämäräkuvaukseen. Objektiivi on pieni ja kevyt, ja se tuottaa terävää kuvaa. Kiinteän polttovälin objektiivien laaja valovoima-alue mahdollistaa hyvän syväterävyyden hallinnan. Eniten iloa näistä objektiiveista on, kun käytät himmenninaukon esivalintaa (Av) syväterävyyden hallintaan tai valotusajan esivalintaa (Tv) liikkeen tallentamiseen haluamallasi tavalla. Niiden toinen etu on se, että joudut siirtymään lähemmäksi kohdetta zoomaamisen sijaan. Tällöin löytyy usein mielenkiintoisia kuvakulmia. Kaupunki- tai yleiskuvaukseen sopivat myös Canon EF 24mm f/2.8 IS USM ja Canon EF 35mm f/2 IS USM.


EOS-vinkit – Canon
Matteo Ciani Bassetti: Ihmisiä


Ole aina valmiina

Pidä kamerasi jatkuvasti kuvausvalmiudessa. Kiinnitä huomiota siihen, kuinka valaistus muuttuu liikkuessasi kaupungilla. Valon heikentyessä kannattaa nostaa ISO-herkkyyttä tai valita suurempi aukko. Valon lisääntyessä taas ISO-herkkyyttä tai aukkoa kannattaa pienentää. Tällöin kameran asetukset ovat valmiiksi sopivat, kun vastaan tulee näkymä, jonka haluat ikuistaa.

Vinkki: Jos kaupungissa on korkeita rakennuksia, kiinnitä huomiota valaistukseen rakennusten välissä ja mieti, kuinka voisit hyödyntää luonnollista valoa kuvassa. Halutessasi voit myös palata paikalle myöhemmin, kun valaistus on muuttunut.


Mustavalkokuvaus ja suodattimien käyttö

Kameran mustavalkokuvausasetuksen avulla saat mustavalkokuvia suoraan kamerassa. Mustavalkokuvissa valo ja varjot ovat pääosassa, joten tätä asetusta käyttäessäsi näet kontrastien vaikutukset selkeästi. Nestekidenäytöllä kuva näkyy mustavalkoisena, mutta jos tallennat RAW-kuvia, voit palauttaa värikuvan käsitellessäsi kuvia tietokoneella.

Kun käytät mustavalkokuvauksessa suurempaa kontrastiasetusta ja lisäät kirkkaassa auringonpaisteessa keltaisen suodatintehosteen, saat kuvaan usein dramaattisemman kontrastin.

EOS-vinkit – Canon
Marco Iozzi: NYC


Tiesitkö tämän? Varjot ovat illalla pidempiä kuin päivällä, ja kirkkaalla ja pilvettömällä säällä niiden reunat ovat terävimmillään.


Intervallikuvauksen hyödyntäminen

Intervallikuvaus on hyvä keino kaupungin vilskeen välittämiseen. Ei haittaa, vaikka olisit vain lyhyellä vierailulla kaupungissa. Joissakin EOS-kameroissa on jaksoittainen kuvaus, jonka avulla kameran voi asettaa ottamaan kuvan muutaman sekunnin välein. Jos kamerassasi ei ole jaksoittaista kuvausta, voit käyttää sarjakuvaukseen esimerkiksi Canonin TC-80N3-kaukolaukaisinta.

Kuvaukseen tarvitaan vakaa jalusta. Katunäkymää voi kuvata vaikkapa korkealla sijaitsevasta hotellihuoneesta. Ottaessasi kuvia auringonnoususta auringonlaskuun saakka saat kiehtovan muotokuvan kaupungista.

EOS-vinkit – Canon
Ralf Kaldenhoff: Melbourne

Muista, että intervallivideota varten tarvitaan paljon kuvia. Mitä lyhyempi kuvien ottoväli on, sitä pidempi videosta tulee. Jos kuvaat vain muutaman tunnin ajan, kuvia kannattaa ottaa lyhyin aikavälein. Tarvittaessa videota voi aina nopeuttaa käsittelyvaiheessa.


Lähetä otoksesi You Connect -galleriaan

Jos olet kuvannut kaupungin muuttuvia kasvoja, lähetä otoksesi You Connect -galleriaan! Siellä esittelemme suosikkejamme meille lähetetyistä kuvista. Lataa kuvasi.