Vinkkejä pimeällä kuvaamiseen

Iltojen pidentyessä on hyvä aika ottaa Canon-kamera esiin ja lähteä kokeilemaan pimeäkuvaamista.

Pimeällä maailma näyttäytyy aivan uudella tavalla ja tarjoaa paljon erilaisia kuvausmahdollisuuksia. PowerShot- ja IXUS-kameroiden helppojen asetusten avulla saat otettua parhaan mahdollisen kuvan. EOS-, PowerShot SX-, PowerShot S- ja PowerShot G -kameroilla puolestaan voit kokeilla useita erilaisia asetuksia ja säätää esimerkiksi valotusaikaa.

Hae tukea
Kun valoa on vähän, kameran sulkimen on pysyttävä auki pidempään. Jalustan avulla saat pidettyä kameran vakaana, kun kokeilet pidempiä valotusaikoja. Jos et kuitenkaan halua kantaa jalustaa mukanasi, voit tukea kameran vaikkapa seinää tai puuta vasten. Vielä parempi vaihtoehto on asettaa kamera tuen päälle.

HTTN_Page1_01
Ilotulitus, © Catherine Williams, Canon IXUS 105

Ilotulitus
Yksi suosituimmista yökuvauksen aiheista on ilotulitus. Monissa PowerShot- ja IXUS-kameroissa on erikseen kuvaustila ilotulitusten kuvaamista varten. Tässä kuvaustilassa suljin on auki yli sekunnin ajan, jolloin valojuovat tallentuvat kuvaan. EOS-, PowerShot SX-, PowerShot S- ja PowerShot G -kameroilla puolestaan voi valita valintakiekolla Tv-tilan ja kuvata aluksi 5–10 sekunnin valotusajalla.

Käytä ympäröivää valoa
Kaupungissa otetuissa kuvissa erilaiset valot ovat usein pääosassa. Kokeile esimerkiksi mainosvalojen tai valaistujen rakennusten ja muiden kohteiden kuvaamista. Huvipuiston laitteista saa otettua pimeällä hienoja kuvia, sillä ne on valaistu kirkkaasti ja niissä on sekä liikkuvia että paikallaan pysyviä osia.

Hyödynnä heijastuksia
Heijastukset toimivat hyvin pimeällä otetuissa kuvissa. Niitä voi käyttää tehokeinona, ja niiden avulla kuviin saa lisää valoa. Heijastuksia voi kuvastua yhtä hyvin vesilammikoista tai rakennusten lasipinnoista, ja niitä kannattaa käyttää tuomaan kuvaan mahdollisimman paljon valoa.

Hämärän rajamailla
Hyvä hetki "pimeällä" kuvaamiseen on heti auringonlaskun jälkeen ja juuri ennen auringonnousua, jolloin taivaan upeat värit tuovat kuviin oman vaikuttavan lisänsä.

HTTN_Page1_02
Aikaa ja vettä, © Simon Skipper Christiansen, Canon EOS 5D Mark II

Luo kuva valolla
Taskulampun avulla voit piirtää kuvan valojuovilla, ja tiellä liikkuvien autojen ajovalot luovat liikkeen tunnun. Tällaisia kuvia varten kameran sulkimen on oltava auki useita sekunteja. PowerShot- ja IXUS-kameroissa tämä onnistuu Pitkä valotus -asetuksen avulla. Käytä aluksi 5 sekunnin valotusaikaa ja sitten pidempiä ja lyhyempiä valotusaikoja ja katso, milloin saat parhaan lopputuloksen. EOS-, PowerShot SX-, PowerShot S- ja PowerShot G -kameroilla kannattaa kokeilla Tv-tilaa, jonka voi valita valintakiekolla. Lisätietoja on tässä videossa.

Maisemakuvaus
Pimeällä kotikaupunkisi näyttää aivan erilaiselta. Voit kuvata pimeällä Pitkä valotus -asetuksella, jolloin tarvitset jalustan, tai käyttämällä Yönäkymä käsivaralta -asetusta, jolloin voit pidellä kameraa ilman tukea.

Seuraavalla sivulla on esitelty helppoja tapoja hyvien ja terävien kuvien ottamiseen pimeällä.

1  2