Canon-opettaja Brian Worleyn luontokuvaustekniikoita

Luontokuvaus IXUS- tai PowerShot-kameralla

[MASTER] Picture_7
© ”Quando a chuva para (Kun sade lakkaa)”, kuvannut Israel Freire Canon PowerShot A400 -kameralla

Käytä makrotilaa pienten luontokohteiden kuvaukseen

IXUS- ja PowerShot-malleissa on kätevä makrotoiminto, jonka avulla voit ottaa lähikuvia kasveista, leppäkertuista tai perhosista. Sen ansiosta kameran objektiivi voi olla lähellä kohdetta. Tuloksena saadaan kuvia, jotka näyttävät erittäin suurilta näytössä tai paperilla.

[MASTER] Picture_8
© ”Folhas pos-chuva (Lehdet sateen jälkeen)”, kuvannut Israel Freire Canon PowerShot A400 -kameralla

Keskity vakauteen, kun otat lähikuvia

Kun otat lähikuvia kukista tai nukkuvasta liskosta, on tärkeää, että pyrit pitämään kameran mahdollisimman vakaana. Muista, että salaman käytöstä voi olla haittaa, sillä objektiivi on salaman ja kohteen välissä. Käytä siis salamaa harkitusti, sillä se saattaa pelästyttää kohteen.

Zoomin käyttö

IXUS- ja PowerShot-kameroilla, joissa on pitkä zoom-objektiivi, voidaan ottaa erinomaisia kuvia kaukaa. Tästä on hyötyä, kun kuvaat eläimiä, joiden lähelle ei ole mahdollista päästä, esimerkiksi kivisellä rannalla loikoilevia merileijonia tai järven selällä uivaa helposti häiriintyvää joutsenta.

Terävät kuvat

Vaikka monissa IXUS- ja PowerShot-objektiiveissa on sisäinen kuvanvakain, kuvattaessa luontoa suurella zoomilla on silti tärkeää pitää kamera vakaana. Ketään ei ihastuta kuva epätarkasta haisukonnasta, vaikka kyseinen eläin olisi miten harvinainen tahansa! Pitelemällä kameraa kaksin käsin tai tukemalla se johonkin esineeseen tai pintaan auttaa saamaan mahdollisimman tarkkoja kuvia, kun käytössä ei ole jalustaa.