Kuvausvinkit: Värienhallinta

Silmiä hivelevät värit

Tiesitkö, että jokainen valokuva – ja kaikki digitaaliset valokuvat – ovat ensin mustavalkoisia (ja harmaasävyisiä)?

Digitaaliset kuvat tallennetaan kameran taustaosassa sijaitsevaan kuvakennoon. Kussakin pikselissä (kuvapiste) on pikkuruinen valokenno. Se reagoi valoon synnyttämällä pienen sähkövarauksen – aivan kuten aurinkokenno. Varauksen koko on suhteessa kennoon saapuvaan valoon – mitä kirkkaampi valo, sitä voimakkaampi varaus.

Kullakin varauksella on voimakkuuden mukaan määräytyvä numero. Käytetään esimerkkinä 8-bittistä JPEG-tiedostoa. Jos kennoon ei tule yhtään valoa, varausta ei synny ja numero on 0 (musta). Jos kenno tuottaa suurimman mahdollisen varauksen, numero on 255 (valkoinen). Näiden väliin jäävät arvot saavat numerot välillä 1–254 (harmaasävyt) Nämä numerot tallennetaan binaarimuodossa kuvatiedostona muistikortille.

Tietokone lukee kuvatiedoston ja luo kuvan uudelleen näyttämällä 0-pikselit mustina, 255-pikselit valkoisina ja kaikki muut pikselit siltä väliltä harmaan eri sävyinä. RAW-tiedostot sisältävät kuitenkin laajemman sävyasteikon: 14-bittisen RAW-kuvan alue on 0–16384.

Lisätäänpä värit mukaan
Miten digitaalisten valokuvien värit syntyvät? Valokennot pystyvät tallentamaan valon kirkkauden, mutta ne eivät tunnista värejä.

Ratkaisu on älykäs. Kuvakennon pinnalla on värisuodatinten mosaiikki – yksi suodatin kutakin valokennoa kohti. Suodattimet on ryhmitelty neljän ryhmiin: yksi punainen (R), kaksi vihreää (G) (ihmissilmä on kaksi kertaa herkempi vihreälle valolle kuin punaiselle tai siniselle valolle) ja yksi sininen (B). Kennot reagoivat valon punaisiin, sinisiin ja vihreisiin aallonpituuksiin. Näin jokainen neljän kennon ryhmä saa tarpeeksi väritietoja värikuvan luomista varten.

Miten on mahdollista luoda aidolta näyttävät värit käyttämällä vain kolmea väriä?

1   2  3

spacer
					image

Kuvausvinkit

Mustavalkokuvaus
Toimintakuvaus
Jouluiset muotokuvat
Yökuvaus
Syysvalokuvaus
Maisemakuvaus kaupungissa