Opi lisää: Lähikuvaus

Seuraava askel

Voit kokeilla makrokuvausta vakio-zoom-objektiivilla, mutta varsinaiseen lähikuvaukseen on myös omat erikoisobjektiivinsa ja lisävarusteensa.

Makro-objektiivi
Makro-objektiivit on suunniteltu lähikuvaukseen, ja niiden suurennussuhde on 1:1 (kohde näkyy kameran kuvakennossa todellisessa koossaan). Makro-objektiivia voidaan käyttää muuhunkin kuin makrokuvaukseen, esimerkiksi muotokuviin. APS-C-kennolle sopiva aloitusobjektiivi on Canon EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM ja täysikokoiselle kennolle Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM sisältää hybridi-kuvanvakaimen, jonka ansiosta makrokuvia voi ottaa myös käsivaralta. Kaikki makro-objektiivit tuottavat erinomaisen terävyyden, kontrastin ja kuvanlaadun koko kuva-alalla.

IHTT_Page_2_01
Mansikkaa ja suklaata, © Alejandro Ruiz, Canon EOS 7D

Lähilinssi
Lähilinssi kiinnitetään varsinaisen objektiivin etuosaan, ja sen avulla voi tarkentaa entistä lähemmäs. Lähilinssi ei vie paljon tilaa, joten se on erinomainen lisävaruste kameran kanssa kulkevalle. Canon-lähilinssejä on kahta eri tyyppiä: 250D ja 500D, joista ensin mainittu on tehokkaampi.

Loittorenkaat
Toinen varsinaisen objektiivin kanssa käytettävä vaihtoehto on loittorengas. Se asetetaan EOS-kameran rungon ja objektiivin väliin, ja sen avulla voi tarkentaa entistä lähemmäs. Canonilla on kaksi loittorengasta: EF12 II ja EF25 II. Luku viittaa putken pituuteen: 25 mm:n putki suurentaa enemmän kuin 12 mm:n putki. Loittorenkaat eivät sisällä lasia, joten ne eivät heikennä objektiivin laatua, mutta kohteen tulee olla tavallista voimakkaammin valaistu oikean valotuksen saavuttamiseksi.

IHTT_Page_2_02
Kupriittikide, © Matteo Chinellato, Canon EOS 5D Mark II

Lisää EOS-kameran asetuksia
Kun olet hankkinut objektiivin tai lisävarusteen lähikuvausta varten, kannattaa perehtyä myös asetuksiin, joiden avulla saat lisää mahdollisuuksia valotuksen ja terävyysalueen hallintaan. Tällaisia asetuksia ovat esimerkiksi aukon esivalinta (Av) ja manuaalinen kuvaustila (M). Lue lisää näistä kuvaustiloista.

Jos kuvaat jalustan avulla, seuraavien vinkkien avulla saat kameran entistäkin vakaammaksi. Laukaisimen painaminen voi heilauttaa kameraa. Jos kuvaa ei tarvitse ottaa täsmälleen tietyllä hetkellä, aseta itselaukaisu 2 sekunnin viiveelle, jolloin heilahdus ehtii mennä ohi. Vaihtoehtoisesti voit käyttää myös kaukolaukaisinta. Näin voit valita valotushetken koskematta kameraan.

IHTT_Page_2_03
Makeaa karkkia, © Luis Pineda Garcia, Canon EOS 500D

Viimeistely
Olet nähnyt vaivaa saadaksesi juuri oikeanlaisen lähikuvan. Siksi kannattaa ottaa kuva RAW-muodossa ja tehdä siihen viimeiset hienosäädöt Canonin Digital Photography Professional (DPP) -ohjelmalla. Sillä voi korjata objektiivin aiheuttamia vääristymiä, säätää valkotasapainoa ja rajata kuvaa niin, että se erottuu vieläkin paremmin edukseen. Voit lukea DPP-vinkkejä täällä.

1  2