no consumer

Vinkit EOS-kameroille

Kaupungit ovat monenkirjavia paikkoja. Niiden asukkaissaan ja vierailijoissa herättämät tunteet ovat yhtä moninaisia kuin niiden infrastruktuurikin. Tämän kuun kuvausvinkeissä opetetaan tallentamaan ihmisten tunteita ja kertomaan siten kaupunkilaisten todellisesta elämästä. Ottamalla ihmisiä mukaan kuviisi pystyt kertomaan värikkäämpiä tarinoita kaupunkielämästä kuin pelkkiä rakennuksia tai maamerkkejä kuvaamalla.

• Johdatus muotokuvaukseen
• Lähemmäksi kohdetta
• Kokeile eri objektiiveja
• Muotokuvaus yöllä
• Muotokuvaus kontekstissa
• Väläytä salamaa
• Lyhyen valotusajan salamatäsmäys
• Esitarkennuksen hyödyntäminen


Johdatus muotokuvaukseen

Muotokuvia kaupungista – Canon
Paul Stein
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Muotokuvissa tietty henkilö on usein kuvan ainoa terävä kohde. Tämän vaikutelman saavuttaminen edellyttää suuren aukon käyttöä.

Useimmissa Canonin EOS-kameroissa on muotokuvausohjelma, joka on valintakiekossa merkitty ihmisen pään kuvalla.

Muotokuvausohjelmaa käytettäessä kamera säätää asetukset muotokuvaukseen sopiviksi. Se valitsee suuren aukon, jotta kohde erottuu taustasta, ja vaihtaa jatkuvaan kuvaukseen vaihtuvien ilmeiden tallentamista varten. Tällaiset asetukset ovat hyvät, kun haluat tallentaa kasvot kaupunkitaustaa vasten mutta et halua viedä katsojan huomiota pois kohteesta.

Kohteen löytämiseen kuvassa käytetään kaikkia tarkennuspisteitä. Mikset siis kuvaisi välillä niin, että kohde on kuvan reunassa? Sijoita kohde kuvan oikeaan reunaan ja ota kuvaan mukaan myös taustalla näkyvä katu.

Vinkki: Pidä huoli, että muistikortilla on runsaasti tilaa. Tällöin voit huoletta käyttää jatkuvaa kuvausta.


Lähemmäksi kohdetta

Jos tunnet kuvattavana olevan ihmisen, voit ehkä käyttää muotokuvauksessa laajakulmaisempaa objektiivia. Tällöin kuvaan mahtuu enemmän kaupunkiympäristöä, kuten katunäkymää tai puistoa.

Muotokuvia kaupungista – Canon
Ephraim Roosignol
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Terävyysalueella on muotokuvissa suuri merkitys. Siksi on tärkeää, että kohde on riittävän etäällä taustasta.


Kokeile eri objektiiveja

Voit kaventaa terävyysaluetta ja erottaa kohteen taustasta paremmin, kun käytät zoom-objektiivin laajakulmapäätä ja siirryt lähemmäksi kohdetta.

Huomioi todella laajaa kuvakulmaa käyttäessäsi kuitenkin, että laajakulmaobjektiivilla liian läheltä kuvattaessa ihmiset saattavat näyttää luonnottomilta.

Muotokuvia kaupungista – Canon
Farhad Sadykov
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Toinen vaihtoehto on käyttää pitkän polttovälin objektiivia. Parhaiten tarkoitukseen sopii 55–200 mm:n polttoväli. Käytä tällöinkin kameran muotokuvausohjelmaa, mutta zoomaa lähelle kohdetta. Näin saat kohteen erotettua taustasta ja kuva-alan täytettyä. Pyri tallentamaan kuvauskohteelle ominainen ilme.


Muotokuvaus yöllä

Haluatko ottaa kaupunkimuotokuvia illemmalla, kun valo alkaa jo hiipua? Tällöin houkutus käyttää salamaa kohteen valaisemiseen ja kameran tärähtelyn vaikutuksen ehkäisemiseen saattaa olla suuri. Jos käytät kameraa automaattitilassa, se pyrkii heikossa valaistuksessa ensisijaisesti minimoimaan tärähtelyn vaikutuksen.

Parhaat kuvat saattavat kuitenkin syntyä, kun hyödynnät käytettävissä olevaa valoa ja valaiset pääkohteen salamalla.

Monissa Canonin EOS-kameroissa on öiseen muotokuvaukseen tarkoitettu ohjelma, joka auttaa tasapainottamaan käytettävissä olevan valon ja salaman voimakkuuden automaattisesti. Sillä otetusta kuvasta välittyy paikan tunnelma, ja pääkohde on terävä ja hyvin valotettu. Ohjelman avulla voit kuvata vaikkapa työmiehiä kävelyllä työpäivän jälkeen, kokkeja tauolla keittiön ulkopuolella tai jalkapalloilijoita puistossa.

Vinkki: Pidä kamera mahdollisimman vakaana. Sopiva valotus saattaa edellyttää pitkää valotusaikaa.


Muotokuvaus kontekstissa

Kaupungissa asuvat, työskentelevät ja vapaa-aikaa viettävät ihmiset ovat erottamaton osa sen tarinaa. Usein kaupunkilaisista saa onnistuneita kuvia heidän omassa ympäristössään.

Muotokuvia kaupungista – Canon
Joe Hunt
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Kuva spontaanista jalkapallo-ottelusta töiden jälkeen kertoo huomattavasti vaikuttavamman tarinan, jos kuvassa näkyy itse pelipaikka. Myös toimistotyöläiset odottamassa junaa töiden jälkeen kannattaa kuvata taustaa vasten.

Tällaiset tiettyyn kontekstiin ja ympäristöön liittyvät kuvat otetaan usein laajakulmaobjektiivilla. Tällöin kohde näkyy kuvassa pienempänä, mutta se on silti oleellinen osa tarinaa. Laajakulmaobjektiivi onkin erinomainen valinta tällaiseen muotokuvaukseen.


Väläytä salamaa

Speedlite-salaman tai jopa EOS-kameran sisäisen salaman avulla muotokuviin saadaan lisävaloa niin kirkkaissa olosuhteissa kuin heikommassakin valaistuksessa. Salamasta on hyötyä etenkin harmaina päivinä, ilta- tai aamuhämärissä kuvattaessa ja silloin, kun aurinko jää piiloon rakennusten taakse.

Näin hyödynnät salamaa kaupunkimuotokuvauksessa:

• Valitse himmenninaukon esivalinta (Av) ja valitse sitten haluamasi terävyysalueen kannalta sopivin aukko.
• Jos E-TTL-valonmittaus on käytössä, kamera tasapainottaa salaman voimakkuuden ja ympäristön valon automaattisesti.
• Jos haluat vaikuttavamman kuvan, vähennä taustavalon määrää. Tällöin katsojan huomio hakeutuu kirkkaammin valaistuun pääkohteeseen. Valitse valotuksen kompensointiasetukseksi vähintään –1EV, jotta taustasta tulee tummempi. Pidä kuitenkin salamalla valaistava kohde oikein valotettuna.


Lyhyen valotusajan salamatäsmäys

Todella voimakkaassa valaistuksessa kohteen kasvoille saattaa syntyä tummia varjoja. Niitä voi häivyttää ulkoisella Speedlite-salamalla. Kun otat käyttöön Speedlite-salaman lyhyen valotusajan salamatäsmäyksen, kamera voi käyttää ympäristön valon hallintaan suurinta täsmäysnopeutta lyhyempiä valotusaikoja – yleensä 1/200–1/250 sekunnin valotusaikoja.


Esitarkennuksen hyödyntäminen

Aseta objektiivin AF/MF-kytkin MF-asentoon, jotta voit käyttää käsintarkennusta. Käytä suhteellisen laajakulmaista polttoväliä ja aseta tarkennus 3 metriin. Valitse kuvausohjelmaksi manuaalitila (M) tai aukon esivalinta (Av) ja aukoksi f/8. Nyt kohde pysyy tarkkana noin 1,7–7 metrin etäisyydellä ilman automaattitarkennusta.

Esitarkennuksen avulla saat teräviä kuvia helpommin silloinkin, kun et käytä etsintä vaan kamera roikkuu kaulassasi. Se on omiaan huomaamattomaan katukuvaukseen. Suositeltavaa on käyttää täysikokoisella kennolla varustetuissa kameroissa noin 35 mm:n objektiivia ja APS-C-kennoisissa 22 mm:n objektiivia.


Lähetä kuvasi You Connect -galleriaamme

Jos olet ottanut muotokuvia kaupunkilaisista, lähetä otoksesi You Connect -galleriaan! Galleriassa esittelemme omat suosikkimme meille lähetetyistä kuvista. Lähetä kuvasi.