Kompaktikameravinkit

Kaupungit ovat monenkirjavia paikkoja. Niiden asukkaissaan ja vierailijoissa herättämät tunteet ovat yhtä moninaisia kuin niiden infrastruktuurikin. Tämän kuun kuvausvinkeissä opetetaan tallentamaan ihmisten tunteita ja kertomaan siten kaupunkilaisten todellisesta elämästä. Ottamalla ihmisiä mukaan kuviisi pystyt kertomaan värikkäämpiä tarinoita kaupunkielämästä kuin pelkkiä rakennuksia tai maamerkkejä kuvaamalla.

• Kaupunkimuotokuvia helposti
• Zoom kaupunkimuotokuvauksessa
• Ikuista hymy
• Tutustu aukon esivalintaan
• Pysäytä liike
• PowerShot-kameran ND-suodin

Kaupunkimuotokuvia helposti

IXUS-kameroissa on muotokuvausohjelma, joka optimoi kameran asetukset muotokuvausta varten. Valitse vain ohjelma ja anna kameran tehdä työt. Sinun tehtäväsi on löytää kiinnostavia persoonallisuuksia, joissa kaupungin luonne kiteytyy. Esimerkiksi markkinoilla, työmatkoilla, ostoskaduilla, kahviloissa ja toreilla voi saada kiinnostavia kuvia kaupunkilaisista askareissaan.


Zoom kaupunkimuotokuvauksessa

Käytä kamerasi pisintä polttoväliä. Tällöin näkymä tiivistyy ja kohde erottuu taustalla näkyvästä kaupunkiympäristöstä. Jos kameran polttovälialue on laaja, kannattaa ehkä ottaa pari askelta taaksepäin.

Muotokuvia kaupungista – Canon
Farhad Sadykov
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Ikuista hymy

Joissakin IXUS- ja PowerShot-malleissa on älykäs laukaisintoiminto, joka ottaa kuvan, kun kohde hymyilee. Kamera siis tarkkailee kohteen kasvoja ja ottaa kuvan automaattisesti hymyn havaitessaan. Voit vaikkapa jutella kohteen kanssa samaan aikaan – kuva tallentuu automaattisesti.


Tutustu aukon esivalintaan

Joissakin Canon PowerShot -kameroissa on myös aukon esivalintaohjelma (Av). Se on usein paras vaihtoehto muotokuvaukseen. Aukon avulla hallitaan terävyysaluetta. Mitä pienempi käytettävä F-luku on, sitä kapeampi on terävyysalue eli sitä paremmin kohde erottuu taustasta. Suurilla aukkoarvoilla, kuten f/8, terävyysalue on puolestaan laajempi. Tällöin sekä kuvassa esiintyvä henkilö että tausta ovat teräviä.


Pysäytä liike

Kaupunkielämän nopean tahdin ikuistamiseen saatetaan tarvita lyhyitä valotusaikoja, jotka pysäyttävät liikkeen. Käytä liikkeen pysäyttämiseen valotusajan esivalintaa (Tv) ja lyhyttä valotusaikaa, ja valitse automaattinen ISO-herkkyys, jotta ISO-arvo kasvaa tarpeen mukaan.

Muotokuvia kaupungista – Canon
Farhad Sadykov
Tekijänoikeustiedot: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


PowerShot-kameran ND-suodin

Monissa G-sarjan PowerShot-kameroissa on ND-suodin (harmaasuodin), joka otetaan käyttöön kameran valikosta. Kyseessä on optinen elementti, joka vähentää tallennettavan valon määrää. Sen ansiosta kapean terävyysalueen edellyttämää suurta aukkoa voidaan käyttää myös kirkkaassa valaistuksessa. Kapeaa terävyysaluetta käytetään usein muotokuvauksessa.

Öisin ND-suodinta voidaan käyttää, jos halutaan käyttää todella pitkää valotusaikaa. Aseta kamera jalustalle tai vakaalle alustalle ja valitse aukon esivalinta, jotta saat kuvaan liikkeestä aiheutuvaa epätarkkuutta. Valaise pääkohde salamalla. Kohteen täytyy pysyä paikallaan sekunti tai pari. Lopputuloksena on kuva, jossa etualalla oleva kohde on terävä ja taustan liike sumeaa.


Lähetä kuvasi You Connect -galleriaamme

Jos olet ottanut muotokuvia kaupunkilaisista, lähetä otoksesi You Connect -galleriaan! Galleriassa esittelemme omat suosikkimme meille lähetetyistä kuvista. Lähetä kuvasi.