Itselaukaisin

Monista perhekuvista puuttuu yksi henkilö – valokuvaaja. Tämä ei ole enää ongelma, sillä Canon-kameroissa on itselaukaisutoiminto. Kun se on asetettu, laukaisimen painaminen viivästää valotusta 10 sekunnilla. Siinä ajassa ehdit hyvin liittyä kameran edessä olevaan ryhmään. Uusimmissa PowerShot- ja IXUS-kameroissa, kuten IXUS 1000HS -kamerassa, on kätevä silmänäpäytyksen tunnistava itselaukaisu, joka ottaa kuvan kahden sekunnin kuluttua ensimmäisestä silmänräpäytyksestä!

On suositeltavaa käyttää jalustaa, mutta mikä tahansa vakaa alusta käy. Zoomaa ja sommittele kuva valmiiksi – ja muista jättää ryhmään tilaa, jos aiot kuvaan mukaan. Kamera käyttää useimmiten automaattitarkennusta ja säätää oikean valotuksen. Toisinaan on parempi käyttää käsintarkennusta (jos se on saatavana) ja säätää objektiivi ennen laukaisimen painamista – näin tarkennus on varmasti kohdallaan.

Kauko-ohjaus
Kun käytät itselaukaisua ryhmäkuvissa, ongelmana on, ettet voi päättää laukaisuhetkeä. Ihmiset joko ennakoivat valotuksen, jolloin hymyt ovat teennäisiä, tai he eivät ole valmiina kuvaan.

Joissakin Canon EOS -kameroissa on sisäinen infrapunavastaanotin, joka toimii yhdessä Canonin RC-6-kaukolaukaisimen kanssa. Voit ottaa kuvan painamalla kaukolaukaisimen painiketta kameran edessä. Osoita ja paina painiketta ja laske sen jälkeen kätesi, jotta kaukolaukaisin ei näy kuvassa. Kamera ottaa kuvan kahden sekunnin kuluttua.

Kun viive on lyhyt, ihmiset eivät ehdi virittää virallisia hymyjä, ja voit ottaa kuvan, kun kaikki ovat valmiina.

1  2  3  4

spacer
					image
Tutorials
Kuvan sommittelu
Videokuvaus
Veden kuvaaminen
Maisemakuvaus