no consumer

Kuvausvinkit: Erilaiset vuodenaikakuvat

Epäterävät kuvat

Canonin kameroissa on erittäin laadukas automaattitarkennus, mutta joskus tarkennuksen ”pilaaminen” saa aikaan mielenkiintoisia tuloksia.

PowerShot- ja IXUS-kameroissa on joko käsintarkennus tai AF-lukitus (tai molemmat). Jos käytettävissä on vain AF-lukitus, suuntaa kamera etäiseen tai erittäin lähellä olevaan kohteeseen. Lukitse tarkennus AF-lukituksella ja suuntaa sitten kamera takaisin pääkohteeseen, jotta saat epäterävän kuvan.

Picture_Tutorial_img3_DSC

Hämyinen joulu, You Connect -jäsen Antonio Tiani, Canon EOS 40D

Mikä idea epäterävissä kuvissa on? Tämä menetelmä toimii parhaiten, kun kuvauskohteessa on monia erillisiä valopisteitä. Joulukuusen värikkäät koristeet ovat täydellinen kuvauskohde. Ota kuva siten, että objektiivi on säädetty epäteräväksi, jotta valot luovat abstraktin kuvion.

Saatat huomata, että epätarkasta valosta muodostuu monikulmio. Sivujen määrä kertoo, kuinka monesta lamellista objektiivin mekaaninen aukko koostuu. Tätä tehostetta kutsutaan nimellä bokeh, ja sen muodostavat objektiivin poikkeamat ja aukon muoto, jotka tekevät valokuvasta kiehtovalla tavalla epäterävän.

Lähikuvat
Joulu on hyvää aikaa harjoitella lähikuvausta sisätiloissa. Kaikkialla on kirkkaita ja värikkäitä kohteita – helyjä joulukuusessa, koristeita sekä jouluruokia ja leivonnaisia.

Canon IXUS- ja PowerShot-kameroissa on makrokuvausohjelma. Se otetaan käyttöön painamalla painiketta, jossa on pienen kukan kuva, tai valitsemalla makroasetus valikosta. Makrokuvausohjelma muuttaa objektiivin tarkennusaluetta.

Kokeile kamerallasi, kuinka lähelle pääset. Muista käyttää nestekidenäyttöä optisen etsimen sijaan.

1  2  3  4

spacer
            image
Muita kuvausvinkkejä
Vuodenaika ja sää
Täydelliset muotokuvat
Tutustu kameraasi
Kesäisen valon kuvaaminen