Kuvausvinkit: Erilaiset vuodenaikakuvat

Liikkeen tallennus

Öiseen aikaan valotusajat ovat pidempiä. Liikkuvien kohteiden luoma epäterävyys lisää osaltaan liikkeen tuntua.

Picture_Tutorial_img2_DSC

Champs Elysées, You Connect -jäsen Robert Köhler, Canon EOS 500D

Tämä toimii erityisen hyvin kuvattaessa autoja ja muita ajoneuvoja. Ajovalot ja takavalot näkyvät pitkinä valkoisina ja punaisina juovina. Voit yhdistää tämän tehosteen paikallaan oleviin katuvaloihin ja juhlavalaistukseen, jotta saat valokuviisi väriä ja liikettä.

Jos kamerassasi on manuaalinen tila, voit lisätä liikettä myös kuvatessasi ihmisiä. Vie kuvauskohteesi ulos yöllä. Hän voi asettua vasten tummaa yötaivasta, valaistua rakennusta tai tummaa rakennusta, jossa on valaistuja ikkunoita.

Anna hänelle sitten kumpaankin käteen yksi taskulamppu. Laita kamera jalustalle tai vakaalle pinnalle ja aseta valotusajaksi 10 tai 20 sekuntia, aukoksi f/8 ja herkkyydeksi ISO 400. Kun taskulamput palavat, paina laukaisinta ja pyydä henkilöä liikuttamaan käsiään ympäriinsä valotuksen aikana. Tällä tavalla saat valokuvioita. Parasta on ensin kokeilla ja sitten tarkastella tuloksia.

Yötaivaat
Kun olet ulkona yöllä kameran kanssa, suuntaa objektiivi taivasta kohti. Kirpeät ja pilvettömät talvi-illat ovat ihanteellisia tähtien kuvaamiseen.

Mielenkiintoisia yötaivasnäkymiä voi kuvata ilman kaukoputkeakin. Kannattaa mennä pois kirkkaista kaupungin valoista. Yritä saada kuvaan mielenkiintoisen muotoinen kohde keskietäisyydelle. Lehdetön puu tai vaikkapa omintakeinen rakennus on hyvä. Kokeile manuaalisessa tilassa erilaisia valotusaikoja käyttämällä aukkoa f/5,6 ja herkkyyttä ISO 200.

Voit ottaa kuun mukaan valokuviisi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se on vain auringon valaisema maisema ja että se ylivalottuu, jos valotusaika on pidempi kuin noin 1/200 sekuntia aukolla f/8 ja herkkyydellä ISO 100. Muista myös, että vaikka paljain silmin katsottuna kuu vaikuttaa aika isolta, useimmilla objektiiveilla se näyttää pikkuruiselta.

1  2  3  4

spacer
					image
Muita kuvausvinkkejä
Vuodenaika ja sää
Täydelliset muotokuvat
Tutustu kameraasi
Kesäisen valon kuvaaminen