Kuvausvinkit: Erilaiset vuodenaikakuvat

Erilainen tapa tarkastella tuttua näkymää

Joulun lähestyessä on aika suunnitella valokuvausta. Miksi et tällä kertaa lähestyisi joulun tunnelmaa erilaisella tavalla perinteisten kuvien sijaan?

Kuvausvinkkien aiheet:
• Yöelämää
• Liikkeen tallennus
• Yötaivaat
• Epäterävät kuvat
• Lähikuvat
• Valokuvauskoppi

Jos haluat oppia kuvaamaan jouluisia muotokuvia, napsauta tätä ja perehdy aihetta käsitteleviin kuvausvinkkeihimme.

Picture_Tutorial_img1_DSC

London Eye, You Connect member Aurélien Guichard, Canon EOS 5D Mark II.

Yöelämää
Monien kaupunkien keskustat ovat juuri nyt täynnä värikkäitä ja eloisia valoja. Hyvä kuvausajankohta on tunti auringonlaskun jälkeen. Valot palavat, mutta taivaalla on vielä jonkin verran valoa.

Valotus vaihtelee valojen kirkkauden mukaan. Kuvassa olevat suuret tumman taivaan alueet saattavat hämätä kameran mittausjärjestelmää, jolloin valot ylivalottuvat. Ota kuva, tarkastele sitä kameran nestekidenäytössä ja säädä valotuksen korjausta tarvittaessa. Jos kamerassa on manuaalinen tila, ota se käyttöön ja testaa valotusta käyttämällä 1/4 sekunnin valotusaikaa asetuksilla f/8 ja ISO 400. Tarkastele tulosta ja säädä valotusta tarvittaessa.

Joissain katunäkymissä tarvitaan usean sekunnin valotusaikaa etenkin, jos haluat käyttää pientä aukkoa terävyysalueen pidentämiseksi kauemmas. Ihanteellisessa tapauksessa kameran pitäisi olla jalustalla, jotta se pysyisi vakaana. Voit myös käyttää tukena vaikkapa jäteastian kantta tai kaidetta.

Jos valot ulottuvat tien yli tai niitä on kummallakin puolella, paras kuvakulma on yleensä tien keskellä. Tällöin saat myös voimakkaan perspektiivin tunnun. Jos mahdollista, kuvaa sadekuuron jälkeen. Märkä tie heijastaa valoja ja tuo valokuvaan lisää kiinnostavuutta ja väriä.

1   2  3  4

spacer
					image
Muita kuvausvinkkejä
Vuodenaika ja sää
Täydelliset muotokuvat
Tutustu kameraasi
Kesäisen valon kuvaaminen