Urheilukuvaus

Eräs runsaasti liikettä ja toimintaa sisältävä kuvausaihe on urheilu.

Yleisurheilulajit ovat helposti ennustettavia; tiedät aina, minne urheilijat juoksevat seuraavaksi. Mikäli olet suorassa kulmassa rataan nähden, voit säilyttää urheilijoiden terävyyden panoroimalla heidän liikkuessaan näkökenttäsi halki. Jos olet lähellä rataa ja kohdistat kamerasi juoksuratoja pitkin urheilijoiden juostessa sinua kohti, pidempi valotusaika voi toimia.

Jalkapallo, rugby ja muut kenttälajit ovat vaikeampia kuvattavia, koska toiminnan keskiö siirtyy nopeasti ympäri laajaa aluetta. Jos olet lähellä maaliviivaa, pelaajat saattavat olla ensin hyvin lähellä ja muutamia sekunteja myöhemmin kentän toisessa päässä. Käytä lähikuvissa lyhyitä valotusaikoja, sillä liike näyttää nopeammalta läheltä.

Sinun ei tarvitse osallistua suuriin urheilutapahtumiin ottaaksesi hyviä kuvia. Etsi paikallisia otteluita, joissa katsojat seisovat kannustamassa kentän reunalla. Toiminta voi olla aivan yhtä kiihkeää ja näkökulmasi on parempi.

Kuvanvakain
Kuvan vakauttaminen on erityisen hyödyllistä teleobjektiiveilla kuvattaessa; se vähentää kameran tärähtelyn vaikutuksia, jotka ovat huomattavampia pitkiä polttovälejä käytettäessä.

Canonin optinen kuvanvakain toimii objektiivissa "kelluvan" elementin avulla. Järjestelmän hyrrät havaitsevat kameran liikkeen. Sisäänrakennettu suoritin analysoi liikkeen ja lähettää ohjeita kelluvan elementin liikuttamiseksi ylös ja alas tai sivulta toiselle. Näin kuvan kohde pysyy samassa kennon kohdassa, vaikka kamera liikkuu. Järjestelmä on niin herkkä, että se pystyy selviytymään moottorin tärinästä autosta tai helikopterista kuvattaessa.

1  2  3  4

spacer
					image
Tutorials
Kuvan sommittelu
Videokuvaus
Veden kuvaaminen
Maisemakuvaus