Aukon ja ISO-herkkyyden vaikutus

Käyttäessäsi lyhyttä valotusaikaa, kamerasi digitaaliselle kennolle pääsee vähemmän valoa, jolloin kuva alivalottuu. Kompensoidaksesi tätä sinun täytyy käyttää joko suurempaa aukkoa ja/tai korkeampaa ISO-herkkyysasetusta.

Suuriaukkoista objektiivia käyttäessäsi voit asettaa nopeamman valotusajan ja valottaa oikein. Monissa Canon EOS -kameroiden kiinteäpolttovälisissä objektiiveissa (ei zoom) maksimiaukko on f/2,8 tai suurempi, ja ne ovatkin suosittuja urheilukuvauksessa. Lue lisää Canonin objektiiveista Canonin uudelta objektiivisivustolta.

Jos sinulla ei ole tällaista objektiivia, voit asettaa korkeamman ISO-herkkyyden, jolloin kenno on herkempi valolle. Korkean ISO-herkkyyden haittapuoli on "kohinan" eli kuvassa esiintyvien väritäplien lisääntyminen. Uusimmissa Canonin digitaalisissa kompaktikameroissa on HS System joka laskee kohinatasoja jopa 60 prosenttia. Lue lisää HS System -järjestelmästä.

Kameran panorointi
Terävän kuvan ottaminen liikkuvasta kohteesta on mahdollista myös pitkällä valotusajalla. Se onnistuu panoroinnin avulla: liikuttamalla kameraa siten, että kohde säilyy samassa kennon kohdassa valotuksen ajan. Panorointi onnistuu parhaiten, kun kohde liikkuu tasaisella nopeudella yhteen suuntaan. Tällaisia ovat esimerkiksi lentävä lintu tai kilparadalla kulkeva auto.

Hyvä panorointi kääntää normaalitilanteen päälaelleen – kohde on terävä, mutta tausta on epäterävä. Jotkut kohteet voivat olla samanaikaisesti teräviä ja epäteräviä. Esimerkiksi lentävän linnun keho voi olla terävä, mutta ylös-alas suorassa kulmassa kameraan nähden liikkuvat siivet ovat epäterävät. Oikean panorointipaikan löytäminen on tärkeää; kohteesi tulisi olla samalla etäisyydellä sinusta koko kuvauksen ajan.

Taitava panorointi vaatii paljon harjoittelua. Voit kokeilla esimerkiksi panoroinnin jatkamista sulkimen laukaisun jälkeen, jotta panoroinnista tulee tasainen.

1  2  3  4

spacer
					image
Tutorials
Kuvan sommittelu
Videokuvaus
Veden kuvaaminen
Maisemakuvaus