EOS-kameran vinkit

Helppoja vinkkejä, joilla saat parhaan irti Canon-kamerastasi

Näiden digitaalisen valokuvauksen vinkkien ja tekniikoiden avulla opit ottamaan entistä parempia kuvia ja muuntamaan hyvät kuvat loisto-otoksiksi. Tilaa You Connect -uutiskirje ja saat uusimmat vinkit suoraan postilaatikkoosi.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_1

Tartu EOS-kameraasi
Kun pitelet EOS-kameraa oikein, kamera ei tärähdä. Tartu EOS-kameran otinkahvaan oikealla kädellä, jolloin etusormesi on vapaa käyttämään laukaisinta ja päävalintakiekkoa. Peukalosi lepää luonnollisesti kameran selkäpuolta vasten. Tue sitten kameraa kämmenelläsi ja säädä objektiivia tarpeen mukaan peukalon ja etusormen avulla. 

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_2

Hyödynnä suotimia
Polarisaatiosuotimella voit luoda tehosteita, joita on vaikea tai mahdotonta saada onnistumaan digitaalisesti. Suotimella voi syventää taivaansineä, jolloin pilvet erottuvat paremmin. Sillä voi myös poistaa tarpeettomia heijastuksia vedestä tai lasista. Kun kierrät suodinta, voit tarkastella vaikutusta etsimessä tai LCD-näytön Live View -tilassa.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_3

Jätä videoihin tilaa editointia varten
Kun kuvataan elokuvaa, kamerat alkavat pyöriä ennen toiminnan alkua, jotta leikkaajan työ helpottuu. Joten kun kuvaat videota, jätä leikkeen alkuun ja loppuun muutama sekunti ylimääräistä. Jos aloitat kuvaamisen suoraan toiminnasta, on vaikeampi saada leikattua valmista videota juuri oikeisiin aloitus- ja lopetuskohtiin.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_4

Lähikuvia ilman makro-objektiivia
Lähikuvien ottamiseen ei vaadita erillistä makro-objektiivia. Canonin loittorenkaat EF12 II ja EF25 II ovat onttoja putkia, jotka asetetaan objektiivin ja kameran rungon väliin. Koska ne siirtävät objektiivin kauemmas kuvakennosta, voit tarkentaa lähemmäs kuin normaalisti. Se ei täysin vastaa makro-objektiivia, mutta sillä pääsee hyvin alkuun. Mitään lisäoptiikkaa ei ole, joten kuvanlaatu säilyy samana. 

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_5

Mitä objektiivin nimi tarkoittaa?
Otetaan esimerkiksi EF 24-105 mm f/4L IS USM
•   EF – tulee sanasta Electrofocus, joka tarkoittaa EOS-kameran objektiivin kiinnitysosaa.
•   24 – objektiivin laajimman kuvakulman polttoväli millimetreinä.
•   105 – objektiivin kapeimman kuvakulman polttoväli millimetreinä.
•   f/4 – objektiivin maksimiaukko (laajin).
•   L – L-sarjan objektiivit ovat EF-sarjan ammattikäyttöön tarkoitettuja luksusobjektiiveja.
•   IS – IS tarkoittaa kuvanvakaajaa (Image Stabilizer), joka tunnistaa ja korjaa kameran tärähdyksiä.
•   USM – objektiivissa oleva ultraäänimoottori, jonka ansiosta automaattitarkennus on hiljainen ja nopea.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_6

Akun käyttöiän pidentäminen
Varmista, että kamerasi on aina käyttövalmis. Aseta EOS-kameran virrankatkaisutoiminto yhteen minuuttiin, jotta kamera siirtyy lepotilaan tämän ajan kuluttua. Aktivoi kamera uudelleen painamalla laukaisin puoliväliin. Voit säästää virtaa myös sammuttamalla kameran LCD-näytön/-näytöt ja mittauksen, jolloin voit kuvata pidempään.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_7

Panoroi vakaasti
Canonin IS-objektiivin kyljessä on kytkin, jolla voit parantaa panorointitoimintoa. Kytkin on yleensä tilassa 1, joka vakauttaa kameraa sekä pysty- että vaakasuunnassa. Kun otat käyttöön tilan 2, kameraa vakautetaan vain pystysuunnassa. Tämä sopii täydellisesti toiminnan kuvaamiseen panoroimalla.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_8

Laaja panoraamakuva
EOS-kameran mukana toimitetaan PhotoStitch-ohjelmisto, jolla voit liittää sarjan toisiinsa liittyviä kuvia yhdeksi erikoisleveäksi laajakulmakuvaksi. Kun otat kuvat, varmista, että käytät kaikissa samoja EOS-kameran asetuksia (valotus, objektiivin polttoväli, tarkennus). Lataa kuvat tietokoneeseen, avaa PhotoStitch ja luo hätkähdyttävä panoraamakuva vain viidessä minuutissa.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_9

Tarkennuksen kohdistaminen
EOS-kamerassa voit hallita sitä, mitkä osat kuvasta tarkennetaan. Voit siis luoda kuvan, jossa kohde erottuu neulantarkkana, kun taas tausta ja etuala ovat sumentuneita. Valitse päävalintakiekolla Aukon esivalinta (Av) ja säädä aukkoa. Mitä pienempi aukon arvo on, sitä vähemmän tausta ja etuala tarkentuvat.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_10

Väri tekee hyvää
Jos maiseman värit eivät tallennu kunnolla kuvaan, vaihda valkotasapainoasetus automaattisesta päivänvaloon. Jos automaattiasetus on valittu, EOS-kamera yrittää normalisoida värit ja vähentää esimerkiksi oranssia auringonnoususta. Kun käytät päivänvaloasetusta, värit tulvivat takaisin täyteläisinä.