Kuvaaminen heikossa valaistuksessa

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa

Uusi EOS M3, Opas 4: Kameran käyttö heikossa valaistuksessa

Tässä oppaassa tutustutaan tekniikoihin, joiden avulla voi ottaa upeita kuvia heikossa valaistuksessa tai pimeässä.

Ensin on kuitenkin määriteltävä, millainen on heikko valaistus. Heikko valaistus viittaa yleensä sisätiloihin (myös silloin, kun valot on sytytetty) tai ulkotiloihin ennen auringonnousua tai auringonlaskun jälkeen. Muitakin mahdollisuuksia tietenkin on olemassa, mutta näissä tilanteissa kamera reagoi eri tavoin.

Sovellusten lataaminen

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa – Canon

Tutustu valokuvaukseen digitaalisella järjestelmäkameralla ja opi käyttämään kamerasi ominaisuuksia entistä paremmin.

Canonin Camera Connect -sovellus yhdistää kamerasi Apple- tai Android-laitteeseen. Lataa kuvasi helppoa jakamista varten ja käytä puhelintasi kameran kauko-ohjaimena.

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa – Canon

Tässä sisäkuvassa käytettiin suurta ISO-herkkyyttä ja suurta aukkoa, jotta kameraan saatiin mahdollisimman paljon valoa.

Ilman salamaa

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa ilman salamaa on mahdollista, mutta kameran on sopeuduttava valon puutteeseen jollakin seuraavista tavoista:

1. Sulkimen on pysyttävä avoinna pidempään: Kamera pidentää valotusaikaa, jotta kameraan pääsee enemmän valoa. Edellisessä oppaassa kerrottiin, että kun valotusaika on pitkä ja kuvaaja tai kohde liikkuvat kuvaa otettaessa, kuvasta tulee epätarkka.

2. Herkkyyttä on lisättävä: Kamera voi lisätä kennon herkkyyttä suurentamalla ISO-arvoa. Mitä suurempaa ISO-herkkyyttä käytetään, sitä todennäköisemmin kuvaan tulee häiritsevää kohinaa. (Katso kohta Digitaalinen kohina.)

3. Aukkoa on suurennettava: Kamera voi säätää objektiivin aukon mahdollisimman suureksi, jolloin valovoima on suurimmillaan. Tällä tavalla kameraan pääsee mahdollisimman paljon valoa. Suuri aukko lisää myös taustan sumeutta. (Katso kohta Mitä aukko tarkoittaa?)

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa ilman salamaa vaikuttaa siis kuvan laatuun. Yritä saada kuvaasi mahdollisimman paljon valoa. Yksi helppo tapa on vaihtaa kuvausasentoa. Siirtyminen kohti katuvaloa tai kattovalon sytyttäminen saattaa riittää parantamaan ilman salamaa ottamiesi kuvien laatua.

Valitse mitä kuvaat

Oppaassa 2 (Opi tuntemaan kamerasi) kerrottiin, kuinka kuvaustiloja voi käyttää kertomaan kameralle, mitä kohdetta kuvataan. Yökuvaus käsivaralta -tilan valotusaika on lyhyt, jotta kuvaan ei tulisi epätarkkuutta.

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa – Canon

Tämä otos kuvattiin auringonlaskun jälkeen käyttämällä pitkää valotusaikaa (30 sekuntia). Jalusta piti kameran tukevasti paikallaan.

Tilaa luovuudelle

Jos haluat jatkaa kuvaamista heikossa valaistuksessa ja pimeässä, kokeile jotakin luovaa kuvausohjelmaa (P, Tv, Av tai M). Näillä asetuksilla hallitaan kameran valotusta. Sitä käsitellään tarkemmin myöhemmässä oppaassa.

Jos haluat käyttää kameraasi aukon esivalintatilassa (Av), kierrä päävalintakiekkoa, kunnes aukon arvo on pienin mahdollinen. Tällöin valovoima on suurimmillaan. Tämä asetus on paras mahdollinen, kun kuvaat heikossa valaistuksessa käsivaralta. Jos haluat kuvata heikossa valaistuksessa käsivaralta, kokeile eri objektiivia. Canon EF-M 22mm f/2 STM -objektiivi päästää kameraan huomattavasti enemmän valoa kuin kameran mukana toimitettu vakio-objektiivi. Lisäksi objektiivin aukon voi säätää erittäin suureksi, jolloin kuvan tausta pehmentyy kauniisti. Kameran herkkyyttä kannattaa lisätä suurentamalla ISO-arvoa.

Enemmän vaihtoehtoja

Toisinaan ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää kameraan kiinnitettyä salamaa. (Katso kohta Kameraan kiinnitetty ja ulkoinen salama.) Ota salama käyttöön kameran vasemmalla puolella olevalla kytkimellä. Muista, että salama toimii vain lähietäisyydellä. Kohteen on oltava enintään muutaman metrin päässä.

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa – Canon

Näissä kahdessa kuvassa näkyy, millainen vaikutus salaman käytöllä on. Ensimmäisessä kuvassa salama valaisee koko kuva-alan ja etualalla valo on melko kovaa. Toisessa kuvassa on käytetty suurempaa ISO-herkkyyttä ja pitempää valotusaikaa, ja salamavaloa on tasapainotettu sisävalaistuksella.

Kun kuvattavana on heikosti valaistu maisema, jalusta tai muu vastaava tuki on hyödyllinen lisävaruste. Kun kamera pysyy tukevasti paikallaan, kuvista tulee teräviä pitkilläkin valotusajoilla. (Katso kohta Pitkä valotusaika.) Valotusajan voi määrittää asettamalla kameran Tv-tilaan. Hyvä tehokeino on suunnata kamera kohti liikkuvaa valonlähdettä.

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa – Canon

Jalustaa ja 10 sekunnin valotusaikaa käyttämällä saatiin autojen jarru- ja ajovaloista aikaan kiinnostavia valojuovia

Kun opit kiinnittämään huomiota valaistusmahdollisuuksiin, voit keksiä toimivia ratkaisuja heikossakin valaistuksessa. Pitkä valotusaika tarjoaa mahdollisuuksia kiinnostavien ja luovien vaikutelmien luomiseen. Ylitä rajoja ja kokeile rohkeasti erilaisia asetuksia ja kuvauskohteita, jotta näet, mikä sinua eniten kiinnostaa. (Katso kohta Etäkatselu.)

Kameran teknisten ominaisuuksien tuntemisesta on apua. Ensin kannattaa opetella ymmärtämään, kuinka valotusaika, aukon koko ja ISO-herkkyys vaikuttavat kuvaan. Sillä välin voit kokeilla tässä oppaassa ja aiemmissa oppaissa esiteltyjä tekniikoita. Saatat yllättyä iloisesti!

Digitaalinen kohina

Käsitettä ”kohina” käytetään kuvaamaan kuvan laadun heikentymistä, joka johtuu yleensä kuvan suuresta ISO-herkkyydestä. Suuren ISO-herkkyyden käyttäminen saa kameran lisäämään kennoon osuvan valon määrää, jolloin kuvasta voi tulla rakeinen.

Mitä aukko tarkoittaa?

Aukko viittaa objektiivin aukon kokoon. Jokaiselle objektiiville on määritelty f-luku, esimerkiksi f/3,5. Mitä pienempi luku on, sitä suurempi on objektiivin aukko. f/2,0 on 8 kertaa suurempi kuin f/5,6, joten se päästää kameraan enemmän valoa.

Kameraan kiinnitetty ja ulkoinen salama

Kameraan kiinnitetty salama voi olla joko kameran sisäinen salama tai kameran salamakenkään kiinnitetty ulkoinen salama. Ulkoinen salama on kameran laukaisema langallinen tai langaton salama.

Pitkä valotusaika

Pitkä valotusaika tarkoittaa, että kameran suljin on avoinna pitkään, ja sitä käytetään yleensä pimeässä kuvattaessa. Kun kuvauksessa käytetään jalustaa, paikallaan pysyvät kohteet ovat tarkkoja ja liikkuvat kohteet näkyvät kuvassa juovina. Tarkastele esimerkkejä ilotulituksista, vesiputouksista, virtaavasta vedestä, tähdistä, autoista ja valaistuksesta.

Etäkatselu

Voit kuvata etäyhteydellä eri kuvakulmista. Kun käytössäsi on Canonin Camera Connect -sovellus, voit hallita kameraa älypuhelimella tai taulutietokoneella, jos käytössäsi on Wi-Fi- tai NFC-yhteys. Tämän ominaisuuden ansiosta voit kuvata teräviä kuvia myös heikossa valaistuksessa ja pitkällä valotusajalla, eli tilanteissa, joissa kuvan ottaminen kameran laukaisimella saattaa aiheuttaa kuvaan sumeutta.

Kuvaa, jaa ja katsele – #MyNewCanon #CanonLowLight

Muista jakaa heikossa valaistuksessa ja yöllä ottamasi kuvat Facebook-sivullemme muiden EOS-kameran omistajien nähtäväksi. Kokeile sisäkuvan ottamista ilman salamaa yhdellä tai useammalla kuvatulla tekniikalla. Lähetä se meille. Oletko käynyt katsomassa, miten muut kuvaajat ovat kommentoineet aiempia kuviasi?

Jaa luomuksesi

Lähetä meille parhaat sisätiloissa ilman salamaa otetut kuvasi.