Videoiden kuvaaminen


Kokeile seuraavaksi videokuvausta – Canon

Uusi EOS M3, Opas 6: Kokeile seuraavaksi videokuvausta

Osaat jo ottaa hyviä stillkuvia, joten nyt on aika siirtyä videokuvaukseen.

Kamerallasi voi kuvata laadukasta videokuvaa, mutta kuvaustapa poikkeaa hieman tavallisesta valokuvauksesta. Sinun on pohdittava, millaisen tarinan haluat videollasi välittää, ja kuvattava eri elementtejä sen mukaan, jotta saat tarinan etenemään alusta loppuun.

Tarinankerrontaa

Verkossa jaettuja videoita on mukava katsella. Parhaat videot ovat kuitenkin niitä, jotka kertovat tarinan, vaikka se olisikin vain muutaman sekunnin mittainen.

Jos kuvaat ensimmäistä videotasi, valitse yksinkertainen juoni. Meidän videossamme kerrotaan kahvinkeitosta. Tällaista yksinkertaista tarinaa on helppo seurata, ja se auttaa sinua suunnittelemaan omia videoitasi.


Koostimme yksinkertaisen 60 sekunnin videon kokoamalla yhteen lyhyitä videoleikkeitä. Sinä voit tehdä samoin ja kuvata esimerkiksi jotakuta perheenjäsentäsi kasaamassa telttaa, leipomassa kakkua tai laittamassa ruokaa. Katso video ja laske, kuinka monta sekuntia kukin otos kestää. Voit yllättyä siitä, kuinka usein kuvakulma vaihtuu useimmissa videoissa.

Kuvaa lyhyitä otoksia

Käytännöllisesti katsoen kaikki upeat elokuvat ovat joukko lyhyitä, yhteen liitettyjä videoleikkeitä. Sen sijaan että esimerkiksi zoomaisit kuvaa videokuvauksen aikana, voit kuvata lyhyen videoleikkeen, siirtää kamera toiseen paikkaan ja kuvata uuden videoleikkeen eri kulmasta tai eri etäisyydeltä. Valitse ensimmäisiin näkymiin laaja kuvakulma, jotta tapahtumapaikka tulee selvästi esiin. Siirry sitten lähikuvien sarjaan, jotta katsojan huomio keskittyy haluttuun kohteeseen. Tuo videoon lisäelementtejä palaamalla laajempaan näkymään.

Videota kuvattaessa on tärkeää tallentaa riittävästi materiaalia editointia varten. Varmista, että kuvaat muutaman asiaan liittyvän mutta toissijaisen videoleikkeen eli väliotoksen. Näiden otoksien avulla on helppoa yhdistää tarinan eri osat toisiinsa.

Muistatko vielä stillkuvaohjeisissa kerrotut sommitteluperiaatteet (Opas 1: Sommittelu)? Ne soveltuvat myös videokuvaukseen. Useimmiten videokuvauksessa käytetään vaakakuvia, joita on helppo katsoa televisioruudulta tai tietokoneen näytöstä.

Kameran asetukset

Saat videokuvaustilan käyttöön helposti kääntämällä valintakiekon videokuvausasentoon.

Opas 6 – Image 2.jpg

Voit antaa kameran valita asetukset automaattisesti ja keskittyä itse videon kuvaamiseen. Kamerassa on kuitenkin hyödyllisiä toimintoja, jotka saat käyttöön helposti valitsemalla [Q].

Opas 6 – Image 3.jpg

Tarkkuus ja kuvataajuus (1)

Video koostuu yksittäisten kuvien virrasta, joten tarkkuuden ja kuvataajuuden valinta on tärkeää. Useimmissa tilanteissa on parasta kuvata täydellä tarkkuudella (1 920 x 1 080 pikseliä) ja nopeudella 25 kuvaa sekunnissa (kuvaa/s). Oikean kuvataajuuden käyttö on erityisen tärkeää, kun kuvataan sisätiloissa sähkövalaistuksessa. Muuten kuvaan saattaa tulla häiritsevää välkkymistä.

Videokollaasi (2)

Videokollaasitilassa kamera kuvaa määrätyn kestoisia videoleikkeitä (2, 4 tai 8 sekuntia), joita voi muokata kamerassa. Videot tallennetaan muistikortille ja toistetaan yhtenä videona.

Automaattinen tai käsisäätöinen valotus

Kun kuvaat videoita, voit valita joko automaattisen tai käsisäätöisen valotuksen. Automaattivalotus on yleensä hyvä vaihtoehto, sillä se varmistaa, että kameran asetukset optimoidaan joka tilanteessa.

Käsisäätöisen valotuksen toimintaperiaate on sama kuin valokuvauksessakin: säätämällä aukon arvon käsin voi määrittää terävyysalueen eli sen, kuinka suuri osa kuvasta näkyy tarkasti tarkennuspisteen edessä ja takana.

Opas 6 – Image 4.jpg

Kun kuvauskohteena on ihminen, kannattaa käyttää aukon arvoa f/4–f/5,6. Tällöin kohde erottuu taustasta. Laajaa maisemaa tai toimintaa kuvattaessa tarvitaan suurempaa terävyysaluetta. Aukon arvoilla f/8–f/16 suurempi osa näkymästä näkyy tarkasti.

Sama valotus sopii videoille ja stillkuville. Valotusohjeet ovat Oppaassa 5 – Valo.

Miniatyyritehoste

Videokuvauksessa voi käyttää tehokeinona miniatyyritehostetta, joka tuo kuvaan erilaista tuntua ja tunnelmaa.

Tarkennuskohta

Voit antaa kameran määrittää tarkennuskohteen automaattisesti kuvaamisen aikana, mutta jos haluat itse hallita koko kuvaustapahtumaa, voit valita käsintarkennuksen. Jos valitset käsintarkennuksen, muista säätää tarkennus uudelleen aina ennen kuin alat kuvata uutta otosta.

Voit valita tarkennustavan. Kamera voi joko tunnistaa ja seurata kasvoja automaattisesti tai tarkentaa johonkin tiettyyn pisteeseen. Tarkennuspisteen voi valita napauttamalla näyttöä.

Videon servotarkennus

Videon servotarkennus säätää tarkennusta kuvauksen aikana niin, että kohde pysyy koko ajan tarkkana. Jos kuvattava kohde on paikallaan, muista keskeyttää videon servotarkennus joko napauttamalla kosketusnäyttöä tai vaihtamalla objektiivin tarkennus manuaaliseksi ennen kuvaamisen aloittamista.

Älä unohda ääntä

Ääni on yksi elokuvan tärkeimmistä osa-alueista. Joidenkin mielestä se on jopa kuvaa tärkeämpi. Ennen kuin alat kuvata, keskity huolella taustaääniin. Aivosi suodattavat taustamelun pois, mutta kamera ei.

Digitaalisen järjestelmäkameran sisäinen mikrofoni on herkkä. Se tallentaa ympäristön äänet, kuten ne äänet, jotka saat aikaan säätäessäsi kameraa. Jos kuvaat haastattelua, kameran siirtäminen lähemmäs haastateltavaa siirtää myös mikrofonia lähemmäs, jolloin ääni tallentuu paremmin. Muista, että kameran käyttäjä on usein lähimpänä sisäistä mikrofonia, joten hänen on oltava hiljaa.

EOS-kameran mikrofonituloliitäntään voi yhdistää ulkoisen mikrofonin. Jos haluat tallentaa videoosi puhetta, sijoita ulkoinen mikrofoni lähelle kohdetta. Näin taustamelua tallentuu mahdollisimman vähän.

Sovellusten lataaminen

Opas 6 – Image 5.jpg

Tutustu valokuvaukseen digitaalisella järjestelmäkameralla ja opi käyttämään kamerasi ominaisuuksia entistä paremmin.

Canonin Camera Connect -sovellus yhdistää kamerasi Apple- tai Android-laitteeseen. Lataa kuvasi helppoa jakamista varten ja käytä puhelintasi kameran kauko-ohjaimena.

Vinkkejä

Vara-akku

Videokuvaus kuluttaa enemmän virtaa kuin stillkuvaus, joten kannattaa varata mukaan täyteen ladattu vara-akku.

Muistikortit

Kameran SD-kortille tallennetaan videokuvauksen aikana jatkuvasti videotiedostoja, joten kannattaa valita kortti, jonka tiedonsiirtonopeus on suuri.  Videokuvan tallentamiseen sopivat parhaiten nopeusluokan 10 tai UHS-1-tyypin kortit.

Jalustat ja kuvanvakain (IS)

Jalusta pitää kameran vakaana kuvauksen aikana. Videon tärähtely häiritsee katselukokemusta merkittävästi. Jos kuvaat jalustalla, objektiivissa mahdollisesti oleva kuvanvakain kannattaa poistaa käytöstä. Objektiivin kyljessä on liu’utettava kytkin tätä tarkoitusta varten. Muista ottaa kuvainvakain uudelleen käyttöön, kun irrotat kameran jalustalta.

Tarkkaile otoksia, joista elokuvan kohtaus syntyy

Katso jokin elokuvan tai TV-ohjelman kohtaus ja tarkkaile, kuinka kauan kohtauksen eri otokset kestävät. Otos kestää keskimäärin vain neljä sekuntia, ennen kuin kuvakulma vaihtuu. Sinunkin kannattaa pyrkiä samaan.

Kuvaa, jaa ja katsele – #MyNewCanon #CanonMakingMovies

Nyt tiedät tarpeeksi videokuvauksesta. Kokeile videokollaasia, yhdistä lyhyitä videoleikkeitä tarinaksi ja jaa luomuksesi sitten muille EOS-kameran omistajille Facebookissa tunnisteilla #MyNewCanon #MakingMovies.

Jaa luomuksesi

Kokeile videokollaasin kuvaamista ja jaa parhaat videosi.