Kuvaustilojen käyttäminen

Kuvaustilojen käyttäminen

Kuvaustilojen käyttäminen

Kuvaustilojen käyttäminen

Kuvaustilojen käyttäminen

Uusi EOS 760D, Opas 2: Opi tuntemaan kamerasi

Toivottavasti olet innostunut kuvaamaan uudella kamerallasi ja saanut vinkkejä mielenkiintoiseen ja katseet kiinnittävään sommitteluun ensimmäisestä oppaastamme.

Tässä oppaassa tarkastellaan lähemmin itse kameraa ja joitakin sen toimintoja ja asetuksia, joiden avulla voit kehittää kuvaustaitojasi entisestään.

Toivottavasti saat tästä oppaasta ideoita entistä luovempiin kuviin. Muista jakaa kuvasi Canonin Facebook-sivulla käyttämällä tunnisteita #MyNewCanon #CanonSceneModes.

Täydellistä hallintaa

Edellisessä sommittelua käsittelevässä oppaassa kerrottiin, että aloittelevan kuvaajan kannattaa valita kuvaustilan valitsimesta asetukseksi vihreä neliö. Tämä tila, jota kutsutaan virallisesti älykkääksi automaattikuvaukseksi, määrittää kameran toimimaan täysin automaattisesti. Kaikki asetukset määritetään siis valmiiksi.

Kamerasi toimii erinomaisesti automaattitilassa. Kamera ei kuitenkaan aina tallenna näkymää juuri siten kuin haluaisit. Tällaisissa tilanteissa on hyödyllistä tietää, kuinka automaattitilan voi poistaa käytöstä ja EOS-kameraa hallita itse.

Sovellusten lataaminen

Opas 2 – Image 6.jpg

Tutustu valokuvaukseen digitaalisella järjestelmäkameralla ja opi käyttämään kamerasi ominaisuuksia entistä paremmin.

Canonin Camera Connect -sovellus yhdistää kamerasi Apple- tai Android-laitteeseen. Lataa kuvasi helppoa jakamista varten ja käytä puhelintasi kameran kauko-ohjaimena.

Nopeaa toimintaa kuvaustilojen avulla

Opi tuntemaan kamerasi – Canon

Kun käytät kuvaustiloja, kamera tietää, millaista kohdetta olet kuvaamassa. Kuvaustilan voi valita kiertämällä kuvaustilan valitsimen sopivan kuvakkeen kohdalle. (Katso kohta Kuvaustilat.)

Opi tuntemaan kamerasi – Canon

Muotokuvatilan käyttäminen tuo ihon värisävyt kauniisti esiin ja pehmentää taustan, jolloin katse kiinnittyy kohteeseen. (katso kohta Kuvan tunnelma)

Jos haluat kuvata esimerkiksi ystävää tai perheenjäsentä, valitse muotokuvatila. Tässä tilassa kamera säätää asetukset muotokuvaukseen sopiviksi. Taustaan lisätään pehmeyttä, jotta kohde tulee hyvin esiin, ja värejä säädetään niin, että ihon ja hiuksien värisävyt tallentuvat luonnollisina.

Opi tuntemaan kamerasi – Canon

Tässä kuvasarjassa on käytetty urheilukuvaustilaa, jossa kamera tarkentaa jatkuvasti liikkuvaan kohteeseen ja ottaa sarjan kuvia, kun laukaisinta pidetään painettuna. Voit myös kokeilla Lapset-erikoiskuvausohjelmaa (lisätietoja alla).

Kun valokuvaat liikkuvia kohteita, valitse urheilukuvaustila. Tällöin kamera tarkentaa nopeasti ja voit kuvata jatkuvalla kuvauksella ja erittäin lyhyellä valotusajalla pitämällä laukaisinta painettuna. Kokeile tätä tilaa, kun kuvaat lapsia, urheilijoita tai leikkiviä lemmikkieläimiä tai kun liikut itse, kuten kuvatessasi junan ikkunasta.

Vie kuvaaminen pitemmälle

Nyt tiedät, mitä etuja kameran automaattitilasta pois siirtymisestä on. Eikö olisikin hauskaa kokeilla omia asetuksia sen mukaan, mitä kuvaat? Jos haluat kuvaasi sumean taustan, voit säätää tätä asetusta.

Käännä valintakiekko CA- eli Luova automaattikuvaus -asentoon. Avaa valikko painamalla kameran takaosassa olevaa Q-painiketta. Tässä valikossa voit säätää tunnelmaa (väriä ja sävyä), epäterävää taustaa (kuinka suuri osa taustasta on terävää) sekä kuvaus- ja itselaukaisutilaa (kamera ottaa useita kuvia). (Katso kohta Ryhmäkuvien ottaminen.)

Opi tuntemaan kamerasi – Canon

Toisessa kuvassa tausta on sumeampi, mikä kiinnittää huomion pääkohteeseen, tässä tapauksessa patsaaseen.

Kuvaustilan valintakiekosta voi eri kuvaustilojen lisäksi ottaa käyttöön erikoiskuvausohjelmia (SCN). Q-painikkeen painaminen avaa valikon, josta voi valita useita lisäasetuksia kuvauskohteen mukaan. (Katso kohta Syventävää tietoa.)

Jos haluat nähdä, miten eri toiminnot vaikuttavat kuvaan, kuvaa näytöllä ja selaa valikkoja Q-painikkeen avulla. Näytöllä kuvattaessa muutokset näkyvät reaaliaikaisesti. Kattavat kuvaukset kaikista toiminnoista ja niiden käytöstä on EOS 760D -opassovelluksessa. Lisätietoja saat opassovelluksesta.

Opi tuntemaan kamerasi – Canon

Kuvaus- ja valaistusasetuksia säätämällä saa kuvan värit paremmin esiin ja auringonlaskut hehkumaan entistä kirkkaammin.

Kameran asetuksien hallinta on palkitsevaa ja auttaa ottamaan parempia kuvia. Hyvään valokuvaan tarvitaan sekä kameran että kuvaajan panosta. Kameran toimintojen tunteminen ja kyky käyttää niitä vievät sinua valokuvaajana monta askelta eteenpäin.

Kuvaustilat

Valittavissa on useita erilaisia kuvaustiloja: lähikuva, urheilu, muotokuva, maisema, lapset, ruoka, kynttilänvalo, öinen muotokuva, yökuvaus käsivaralta ja HDR-vastavalo.

Luovat kuvaustilat

Voit käyttää kameraasi myös osittain tai täysin manuaalisesti luovien kuvaustilojen avulla. Näissä ohjelmissa voit käyttää kaikkia kameran toimintoja ja asetuksia. Kun tutustut muihinkin vaihtoehtoihin kuin automaattiseen tilaan, opit käyttämään kamerasi teknisiä yksityiskohtia, kuten valotusaikaa, aukon kokoa ja ISO-herkkyyttä. Erilaisia kuvaustiloja käytettäessä on hyvä tietää, mitä nämä käsitteet tarkoittavat ja miten ne vaikuttavat kuvaan. Tätä aihetta käsitellään tarkemmin seuraavissa oppaissa.

Kuvan tunnelma

Voit muuttaa kuvan lisäasetuksia missä tahansa kuvaustilassa. Q-painikkeella ja pikavalintanäppäimillä voit muuttaa kuvan tunnelma-asetuksia ja valaistus- tai aiheen tyyppi -asetuksia.

Lisätietoja saat opassovelluksesta.

Ryhmäkuvien ottaminen

Jos kameran voi sijoittaa tukevalle alustalle, voit käyttää itselaukaisinta. Sen voi ottaa käyttöön valikosta. Jos haluat ottaa kuvasarjan, valitse jatkuva kuvaus, jonka asetuksena on 2–10 kuvaa. Kamera alkaa ottaa kuvia kymmenen sekuntia laukaisimen painamisen jälkeen. Älä unohda kertoa kuvattaville, että kuvia otetaan useita.

Syventävää tietoa

Hyvä tapa nähdä, miten eri kuvaustilojen ja toimintojen käyttö vaikuttaa kuvaan, on ottaa sarja kuvia ja vaihtaa asetuksia aina jokaisen kuvan jälkeen. Sijoita kamera jalustalle tai vakaalle alustalle, jotta kuvia on helpompi vertailla. Lataa kuvat tietokoneelle, jotta näet erot paremmin.

Kuvaa, jaa ja katsele – #MyNewCanon #CanonSceneModes

Etsi kiinnostava kuvauskohde ja ota siitä yksi kuva automaattisilla asetuksilla ja sitten toinen käyttämällä kuvaustilaa. Kumpi onnistui paremmin? Jaa kuvasi kanssamme tunnisteilla #MyNewCanon #CanonSceneModes. Mainitse myös, millä asetuksilla kuva on otettu. Voit myös palata sommitteluosioon ja verrata uusimpia kuviasi aikaisempiin. Tällä tavalla voit seurata kehitystäsi valokuvaajana.

Jaa luomuksesi

Ota sama kuva sekä käyttämällä jotain kuvaustilaa että automaattiasetuksilla ja jaa suosikkisi.