Sea-Surfer-Wave

Vesiurheilukuvat

EOS-vinkit

Surffauksesta, melonnasta ja muista vesilajeista saa upeita valokuvia. Se kuitenkin vaatii panostusta ja kärsivällisyyttä, koska jännitystä, roiskeita ja nopeutta todella riittää. Seuraavien vinkkien avulla voit saada entistä parempia otoksia ja tulosteita.

• Käytä urheilutilaa
• Vähennä ei-toivottua sumeutta
• Käytä valotusajan esivalintaa (Tv)
• Käytä AF-tarkennusaluetta
• Käytä valovoimaisia objektiiveja toimintakuvaukseen
• Kuvanlaatuasetukset

Aiotpa suunnata aaltoihin, seistä järven rannalla tai lähteä rannalle, huomioi aina ympäristösi ja huolehdi omasta ja lähellä olevien ihmisten turvallisuudesta. Lue lisää.

Sea-Surfer-Wave Grab it, Yeray Menéndez López

Nopean toiminnan kuvaaminen urheilutilan avulla

Nopeiden lajien kuvaaminen onnistuu parhaiten, kun kamera on optimoitu seuraamaan kohdetta ja pysäyttämään liikkeen. Valitse urheiluasetus EOS-valintakiekosta tai ota SCN-tila käyttöön ja valitse sitten kameran näytöstä urheilutila, jos se on käytettävissä.

Urheilutila lyhentää valotusaikaa, mikä helpottaa liikkeen pysäyttämistä. Urheilutilaa käytettäessä kameran automaattitarkennusjärjestelmä seuraa lisäksi liikkuvia kohteita.

Saat parhaan tuloksen painamalla sulkimen puoliväliin ja aktivoimalla tarkennuksen pitämällä sormen painikkeella jo ennen kuin kohde on ihanteellisessa kohdassa. Urheilutilassa kamera on myös jatkuvan nopean kuvauksen tilassa eli ottaa kuvasarjoja, kun suljin on painettuna kokonaan alas. Jos kuvaat paljon toimintaa, voit maksimoida kuvasarjan kuvien määrän käyttämällä suurikapasiteettisia, nopeita muistikortteja. Vinkki: urheilutilassa kannattaa yleensä kuvata aina muutama otos kohteesta, nostaa sitten sormi sulkimelta ja etsiä uusi kohde.

Ei-toivotun sumentumisen vähentäminen: kuvanvakain

Tavallista pitempi zoom-objektiivi ja kuvanvakain vähentävät kameran tärähtelyä, mutta kuvanvakain ei välttämättä toimi kovin tehokkaasti, jos seuraat liikettä kameralla. Jos objektiivin sivulla on tilakytkin (1/2), valitse tila 2. Jotkin objektiivit siirtyvät tilaan 2 automaattisesti havaitessaan panorointiliikkeen.

Triathlon-Swimmers-Water-Action MB3cky68: Sprint Triathlon
Tekijänoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Nopean liikkeen kuvaamiseen käytetään usein erittäin lyhyttä valotusaikaa. Aseta valotusajaksi 1/500 sekuntia tai vähemmän. Vesipisaran pysäyttämiseen voi tarvita 1/2 000 sekunnin valotusaikaa. Toiminnan tuoksinassa et välttämättä ehdi havaita muuttuvia valaistusolosuhteita, ja hyvin lyhyellä valotusajalla et ehkä saa kunnollista valotusta, jos objektiivi ei ole riittävän valovoimainen. Valovoimaisessa objektiivissa on tavallista suurempi aukko (pieni f-luku), josta pääsee sisään tavallista enemmän valoa, mikä helpottaa kuvaamista lyhyellä valotusajalla. Saat parhaan valotuksen ja tuloksen käyttämällä automaattista ISO-herkkyyttä tai mukautettua varmuussiirtotoimintoa ja ISO-herkkyyttä.

Käytä AF-tarkennusaluetta

EOS-kameroissa on useita tarkennuspisteitä kuvan alueella, ja kamera tarkentaa tavallisesti kuvaajaa lähimpänä olevaan kohteeseen. Voit varmistaa, että kamera tarkentaa oikeaan kohtaan, valitsemalla pienemmän tarkennuspisteiden ryhmän ja varmistamalla, että ne ovat kohteen kohdalla.

Tämä vaatii ehkä hiukan taitoa, mutta tulokset puhuvat puolestaan. Jos kohde liikkuu nopeasti, yksittäinen AF-piste voi vaikeuttaa terävän otoksen saamista, koska AF-piste ei välttämättä osu kohteen kohdalle. AF-pisteen valinta on mahdollista ainoastaan luovissa kuvaustiloissa P, Tv, Av ja M.

Surfer-Water-Action C Watts: 2016 Steel Pier Surf classic surfing longboard Virginia Beach Va.
Tekijänoikeustiedot: Tekijänoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Käytä valovoimaisia objektiiveja toimintakuvaukseen

Canonin kameroita käyttävät ammattikuvaajat käyttävät usein valkoisia L-sarjan objektiiveja, koska niiden suurin aukko on valovoimainen ja niiden ansiosta kaukaiset kohteet saa kuvaan suurina.

Objektiivin valinta määräytyy sen mukaan, miten lähellä toimintaa kuvaaja on. Suuri etäisyys vaatii pitkää objektiivia, vaikka toisaalta myös äärimmäinen laajakulmanäkymä voi olla vaikuttava.

Kuvanlaatuasetukset

Kamera pystyy ottamaan jatkuvana kuvasarjana paljon enemmän JPEG-kuvia kuin RAW-kuvia. JPEG-kuvat myös tallentuvat muistikortille paljon nopeammin.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.