Vie toimintakuvaus uudelle tasolle

Kompaktikameravinkit

Vinkkejä kompaktikameroiden käyttäjille

  • Zoomaa lähemmäs
  • Ajoitus on kaiken A ja O
  • Lisää tehoa
  • Oikean tilan määrittäminen
  • Kohteiden seuranta
  • Tuntemattomat sankarit

Zoomaa lähemmäs

Jos kuvaat liian kaukana kohteesta ja haluat tehdä kohteesta suuremman, paras vaihtoehto on zoomata lähemmäs manuaalisesti. Käytä digitaalista zoomausta vasta viimeisenä keinona, sillä se saattaa aiheuttaa pikselöitymistä. Kun kuvaat suurissa paikoissa, kuten stadioneilla ja areenoilla, salamavalo valaisee ainoastaan kaksi tai kolme riviä edessäsi. Voit siis huoletta unohtaa sen käytön.

Ajoitus on kaiken A ja O

Parhaimmat kuvat otetaan juuri oikealla hetkellä. Jos esimerkiksi seuraat tennisottelun rytmiä, huomaat pelaajien hidastavan syöttäessään. Tämä on ihanteellinen tilanne, sillä myöskään pallo ei liiku.

Vinkki: pidä maaliviiva jatkuvasti tarkennettuna samalla kun pidät sulkimen puoliväliin painettuna. Kun kilpailijat syöksyvät maaliviivan yli viimeisen kerran, sinun tarvitsee vain kevyesti painaa suljinta.

Lisää tehoa

Kun kuvaat paljon, kuluu myös paljon akkuvirtaa. Muista siis ottaa mukaan ladattu vara-akku. Ylimääräinen muistikortti on myös kätevä.

Sports-Action-Jump
Jeremy – Ylhäällä ilmassa
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Oikean tilan määrittäminen

Parhaimmat kuvaustilat ovat Valotusajan esivalinta (Tv) tai Urheilukuva, jos kamerassasi on kyseiset toiminnot. Ensimmäisessä vaihtoehdossa voit valita valotusajan itse, toisessa valotusaika määritetään automaattisesti.

Vinkki: kun kohde on tulossa sinua kohti kovalla vauhdilla, sen seuraaminen on vaikeaa. Kokeile siis tarkentaa jo etukäteen kohtaan, jossa luulet toiminnan pian tapahtuvan ja pidä suljinta painettuna puoliväliin saakka. Kun liikkuvat kohteet ovat valitussa kohdassa, voit ottaa kuvan vain painamalla laukaisinta kevyesti.

Kohteiden seuranta

Tarkista kameravalikosta, onko kamerassasi jatkuva tarkennus -toiminto. Toiminnon ollessa käytössä kamera tarkentaa jatkuvasti liikkuvia kohteita ja pitää ne terävinä. Kohteen seuranta on parasta aloittaa ennen kuin kohde on aiotussa kuvauskohdassa.

Tuntemattomat sankarit

Upeita urheilukuvia saa muistakin kuin vain voittajista. Pienillä yksityiskohdilla on yllättävän paljon merkitystä – ottelussa käytettävä pallo, tuomari, yhden fanin reaktiot väkijoukossa – kaikki nämä tuovat tapahtuman kuvaukseesi lisää syvyyttä ja ulottuvuutta. Näissä tapauksissa onnistut parhaiten käyttämällä kameran vakio- tai automaattiasetuksia.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.