Portrait-Two-Boys

Muotokuvien parhaimmistoa

Oletko koskaan miettinyt, mikä saa muotokuvan erottumaan joukosta?
Canon-valokuvaaja Miles Willis tarkastelee joitain Canon Gallerian suosikkikuvistaan ja kertoo, miksi juuri nämä kuvat kiinnittivät hänen huomionsa.

Portrait-Two-BoysDos miradas, Manuel Vilches Benitez

Manuel Vilches Benitez on onnistunut hienosti saamaan lapsista luonnollisen kuvan. Kuvan sommittelu toimii erittäin hyvin. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten Manuel on tarkoituksella rajannut toisen pojan päälaen pois kuvasta. Näin pojan silmät ovat kuvassa korkeammalla kolmanneksen säännön mukaisesti. Tämä lisää sommittelun vaikuttavuutta, ja veitsenterävä tarkennus silmiin muodostaa vahvan tarkennuspisteen. Kuvan kokonaisvaikutelmaa vahvistavat siisti tausta, kauniit pintojen vaihtelut ja hillityt värit.

Etenkin lapsia kuvattaessa on oltava valmis menemään lähelle ja kuvaamaan tavallista alempaa, lasten omasta näkökulmasta. Kuvista saa luonnollisia, kun jutustelee lapsen kanssa hiukan ennen kuvausta.

Portrait-Poppies-GirlPoppies, Anna Heupel

Tässä Anna Heupelin upeassa luonnonvalossa kuvatussa kuvassa hyödynnetään hienosti myöhäisen iltapäivän aurinkoa. Muotokuviin saa lämpimän ja viehättävän valaistuksen ottamalla kuvan niin sanottuna kultaisena hetkenä, juuri ennen auringonnousua tai heti auringonlaskun jälkeen.

Kuva on otettu aurinkoa vasten, ja valotus on kohdistettu mallin varjoisiin kohtiin. Näin mallin takaa tulevasta valosta muodostuu valokehä, joka saa hänet erottumaan taustasta.

Asettamalla kohteen kuvan keskelle Anna on saanut kuvaan aavistuksen tummennetut reunat. Näin katsojan huomio kiinnittyy kohteeseen ja auringon säteet näyttävät unikkopellolla entistä voimakkaammilta.

Kuvaamista kannattaa kokeilla tavallisuudesta poikkeavassa valaistuksessa etenkin aamulla tai illalla. Kiinnostava valaistus tekee kuvista vaikuttavampia.

Portrait-Couple-In-Black-and-WhiteWedding Guest, Graham Hunt

Huomaamatta kuvatuissa muotokuvissa tärkeintä on hetken vangitseminen. Tämä Graham Huntin kuva on siitä hyvä esimerkki.

Kohteen kasvoilta kuvastuva uteliaisuus luo vaikutelman, ettei kohde ole välttämättä tiennyt, että häntä kuvataan.

Säleiden välistä paistava aurinko saa aikaan epätavallisen valaistuksen. Kuvan mustavalkoisuus korostaa vaikutelmaa ja lisää kiinnostavuutta.

Kuvattaessa kohteita huomaamatta tai kadulla kamera on pidettävä kuvausvalmiina ja kuva on otettava silmänräpäyksessä, jotta otolliset tilanteet eivät mene ohi.

Portrait-Group-JumpSpringen in Athen, Beate Korn

Ryhmäkuvaus on vaikea laji. Jos ryhmää pyytää vain seisomaan paikallaan rivissä, kuvattavat saattavat näyttää jäykiltä tai vaivaantuneilta eikä kuva ole kiinnostava.

Ryhmäkuvaan voi tuoda eloa pyytämällä kuvattavia tekemään jotain. Esimerkiksi Beate on kuvassaan pyytänyt kuvattavia hyppäämään ja saanut heistä samalla irti naurua ja hymyjä. Kun kuvattavia asetellaan kuvaan, on varmistettava, että kaikki näkevät kameran esteittä. Muutoin he eivät ehkä näy kuvassa.

Asettele eripituisia ihmisiä vierekkäin. Näin rivi ei ole liian tasainen. Kannattaa myös ottaa monta kuvaa, jotta kenenkään silmät eivät ole kiinni lopullisessa kuvassa.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.

Tilaa uutiskirje