Kuvajournalismi EOS-järjestelmäkameralla

Canon-opettaja Brian Worleyn vinkit kuvajournalismiin

Kuvajournalistit käyttävät usein monia eri kameroita Canonin ammattitason digitaalisista järjestelmäkameroista pienikokoisempiin Canon-kameroihin. EOS-järjestelmäkameroilla kuvaaminen on monipuolisempaa, mutta Canonin kompaktikamerat eivät herätä yhtä paljon huomiota ja niiden kuvanlaatu on myös erinomainen. Varusteista riippumatta ensiluokkainen kuvajournalismi porautuu syvällisesti ja ajattomasti aiheeseensa tavalla, joka erottaa sen lukemattomista eri uutissivustoilla julkaistuista kuvista.
Kuvajournalisti tarvitsee työssään teknisen osaamisen lisäksi myös erinomaisia sosiaalisia taitoja. Valokuvan rajaaminen ja kuvan ominaisuuksien hallitseminen on tärkeää, mutta yhtä tärkeää on tunnistaa tunteet ja energia ja havaita poikkeukselliset hetket. Moni huippuluokan journalistinen kuva esittää odottamattomia hetkiä. Tällaisia tilanteita varten kameralaukussa on hyvä olla IXUS- tai PowerShot-kamera, jolla kuvan voi tarvittaessa ottaa hyvin nopeasti.

© Geraint Rowland

© Geraint Rowland otti tämän kuvan Canon EOS 5D Mark II -kameralla ja EF 85mm f/1.8 USM -objektiivilla

Laajakulmaobjektiivien hyödyntäminen

Monet kuvajournalistit käyttävät 35 mm:n objektiivin kaltaista laajakulmaobjektiivia, jolla kuvaan mahtuu paljon sisältöä.

© Jimmy Baikovicius

© Jimmy Baikovicius otti tämän kuvan Canon EOS 5D Mark II -kameralla ja EF 15mm f/2.8 -kalansilmäobjektiivilla

Kuvajournalistit kuvaavat usein kohdettaan lähietäisyydeltä, joten älä pelkää lähestyä kuvasi tarinan kannalta keskeisiä henkilöitä. Se voi myös olla hyvä tilaisuus aloittaa keskustelu.

Laajakulmaobjektiivin terävyysalue on laaja, joten pääkohteen lisäksi kuvassa voi korostaa myös ympäristöä. Voit esimerkiksi kuvata laajaa mielenosoituskulkuetta ja silti korostaa yksittäistä henkilöä kuvan keskellä.

Monien Canonin EOS-kameroiden zoom-objektiivin polttoväli alkaa jo 18 mm:n asetuksesta. Kokeile asettaa objektiivin polttoväli noin 22 mm:iin ja harjoittele kuvaamista vain tällä polttovälillä. Kohdista ja rajaa kuva zoomin sijaan liikkumalla ja vaihtamalla kuvauspaikkaasi. Kuvaus voi aluksi olla hankalaa, mutta tällä tavoin opit kuvaamaan liikkuvaa tilannetta – ja ehkäpä pysyt myös paremmassa kunnossa.

Automaattitarkennuksen käyttö sommittelussa

Aidon kuvajournalismin on välitettävä todenmukainen ja tarkka käsitys kohteena olevasta tapahtumasta. Faktakuvaa ei saa erikseen rajata, ja kuvan parantaminen Photoshopissa on ehdottomasti kielletty. Kuvaa ei voi muokata jälkikäteen, joten sommittelu on tehtävä tarkasti järjestelmäkameran etsimellä.

Voit sommitella kuvan tehokkaasti käyttämällä yksittäistä automaattitarkennuspistettä keskimmäisen tarkennuspisteen sijaan. Määritä automaattitarkennuspiste joko ruudun vasemmalle tai oikealle puolelle, jolloin voit sommitella kuvan kolmanneksen säännön mukaan. Se on helppo tapa ottaa hyviä kuvia jakamalla ruutu mielessäsi kolmeen osaan. Tällä tavoin voit välittää vahvasti tunteen ja herättää mielenkiintoa, kun kuvaat palkintogaaloja, festivaaliyleisöä, mielenosoituksia tai muita tapahtumia, joissa on paljon ihmisiä.

© Jimmy Baikovicius

© Jimmy Baikovicius otti tämän kuvan Canon EOS 5D Mark II -kameralla ja EF 15mm f/2.8 -kalansilmäobjektiivilla

Mustavalkokuvien ottaminen

Kuvan värit ovat tärkeitä, mutta moni journalistinen kuva julkaistaan mustavalkoisena. Voit valita mustavalkoisen kuva-asetuksen käyttämällä luovaa automaattitilaa tai jotain luovista kuvaustiloista. Kamera kuvaa tämän jälkeen mustavalkoisia kuvia.

Kameran ja objektiivin tunteminen

Yksi kuvajournalistin tärkeimmistä taidoista on käyttää kameraa ja objektiivia nopeasti ja tehokkaasti häiritsemättä kuvattavaa tapahtumaa. Kameran on oltava käsillä ja valmiina, ja asetuksia on pystyttävä tekemään nopeasti käsituntumalla. Ennen kuin lähdet ikuistamaan tarinaasi, harjoittele kameran asetusten muuttamista tutustumalla säätimiin. Hyvä keino on asettaa EOS-kamera laukkuun ja muuttaa valintakiekon asetuksia nopeasti katsomatta. Opit pian käyttämään valitsimia nopeammin, jolloin voit ikuistaa ohikiitävät hetket hukkaamatta aikaa kameran säätöihin.

Harjoittele kiinteän polttovälin objektiivin käyttöä, niin opit ajan myötä näkemään kuvan mielessäsi eikä sinun edes tarvitse katsoa etsimen läpi.

Mustavalkokuvat

Kun tunnet kuvauksen perusteet hyvin, aseta EOS-järjestelmäkamera kuvaamaan mustavalkokuvaa. Tällöin näytön kuva näkyy mustavalkoisena, ja värittömyys helpottaa kohteeseen keskittymistä. Mustavalkoisen kuvan esikatselu kameran näytössä helpottaa kuvan sommittelua, sillä värit eivät vie huomiota asettelulta. Tästä voi olla hyötyä kuvaustilanteissa.

© Geraint Rowland

© Geraint Rowland otti tämän kuvan Canon EOS 500D -kameralla ja EF 50mm f/1.4 USM -objektiivilla.

Edistyneimmissä EOS-kameramalleissa RAW-kuvia voidaan käsitellä suoraan kamerassa. Voit muuntaa RAW-kuvat mustavalko- tai värikuviksi RAW-kuvan käsittelyn valikossa.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.

Tilaa uutiskirje