Vinkkejä yökuvaukseen

Yökuvaaminen EOS-kameralla

Yö tarjoaa loistavia kuvausmahdollisuuksia.
Näissä kuvausvinkeissä kerrotaan hyödyllisistä tekniikoista ja ominaisuuksista.

  • Talviset maisemat
  • Muotokuvat
  • Kaupunkimaisemat
  • Valokuvaus pimeällä
  • Suodinten käyttö
  • Mustavalkoisin silmin
  • JPEG- ja RAW-kuvien ottaminen

Night-Shops-Lights

© Yasen Tsonev

Kameran tärinä

Tämä voi tuntua itsestäänselvyydeltä, mutta yöllä valoa on vähemmän. Voit lisätä kameran digitaalisen kennon valoherkkyyttä kasvattamalla ISO-herkkyyttä. Voit myös käyttää suurta aukkoa, mikä lisää kennoon saapuvan valon määrää. Oikean valotuksen saavuttaminen vaatii kuitenkin usein pitkää valotusaikaa.

Ongelmana on tällöin kameran tärinä. Kameraa ei voi pitää täysin paikallaan käsivaralla. Pitkä valotusaika ei lisää kameran tärinää, mutta tärähdysten todennäköisyys kasvaa. Myös pitkä polttoväli lisää kameran tärinän vaikutusta. Yöllä kannattaakin käyttää objektiivia, jonka polttoväli on lyhyt, kuten 18–24 millimetriä.

Jalustat

Vaikka yrittäisi seistä paikallaan, sitä väistämättä horjuu hieman sivusuuntaan tai edestakaisin. Tukevan, vakaalle alustalle asetetun jalustan avulla voit käyttää useiden minuuttien pituista valotusaikaa ilman, että kamera tärähtää.

Vaikka käyttäisit jalustaa, kamera voi tärähtää sillä hetkellä, jolloin aloitat valotuksen painamalla laukaisinta. Kameran koskeminen tärisyttää sitä hieman. Tärinän vaimeneminen voi kestää pari sekuntia, joten se saattaa vaikuttaa valotuksen alussa.

Voit välttää tämän käyttämällä EOS-kameran sisäistä ajastinta. Laukaisimen painamisen aiheuttama tärinä ehtii vaimentua ennen valotuksen alkamista. Kahden sekunnin viive on sopiva, kun kuvaat paikallaan pysyvää kohdetta ja kamera on jalustalla.

image alt sample

Toivon pilkahdus – © Marco Lieberwirth 2010, Canon EOS 400D

Kaukolaukaisu

Jos kuvaat liikkuvaa kohdetta ja haluat valita laukaisuhetken, voit käyttää kaukolaukaisinta. Kaukolaukaisimessa on lyhyt kaapeli, jonka liitin kiinnitetään kamerassa olevaan liitäntään. Kaapelin toisessa päässä on pieni laite, jossa on painike. Kun painat painiketta, kamera laukeaa tärähtämättä.

Night-Lion-2

Leijona yössä – © Pierre Morlon 2010, Canon EOS 400D

Peilin lukitus

Monissa EOS-kameroissa on peilin lukitus valinnaisena toimintona. Kamerassa oleva peili heijastaa valon etsimeen. Valotuksen alkaessa peili nousee ylös, jotta valo pääsee kameran takaosassa olevaan kennoon. Kamera voi kuitenkin täristä hieman, kun nopeasti liikkuva peili osuu vaahtomaisiin vaimentimiin.

Kun peili on lukittu, voit nostaa peilin ylös painamalla laukaisinta kerran. Odota sen jälkeen pari sekuntia, kunnes tärinä on vaimentunut, ja laukaise sitten kamera painamalla laukaisinta uudelleen.

Manuaalinen kuvaus

Oikean valotuksen saavuttaminen yöllä on vaikeaa. Tämä johtuu siitä, että näkymässä on laajoja tummia alueita. Lisäksi erilaiset valotukset voivat tuottaa yhtä hyviä tuloksia.

Aloita ottamalla kuva suositellulla valotuksella. Säädä sen jälkeen yhtä valotusarvoa – kuten valotusaikaa – ja ota kuva. Tarkista, onko kuva parempi. Muutamalla otoksella saat haluamasi kuvan. Älä kuitenkaan lopeta tähän vaan kokeile, millaisia tuloksia saat eri valotuksilla.

Islamilaisen taiteen museo

Islamilaisen taiteen museo – © Rhandy Pelaez 2010, Canon EOS 550D

Aikavalotus

Voit määrittää EOS-kamerassa enintään 30 sekunnin valotusajan. Bulb (B) -tilassa eli aikavalotustilassa voit käyttää paljon pidempää valotusta. B-tila määritetään eri tavoin eri malleissa, joten katso tarkemmat ohjeet käyttöoppaasta.

Kun pidät laukaisinta painettuna B-tilassa, suljin avautuu ja pysyy avoimena, kunnes vapautat laukaisimen. Käyttäessäsi kaukolaukaisinta, voit lukita sulkimen auki, jolloin sinun ei tarvitse pitää laukaisinta painettuna pitkän valotuksen aikana.

Kun peili on lukittu, voit nostaa peilin ylös painamalla laukaisinta kerran. Odota sen jälkeen pari sekuntia, kunnes tärinä on vaimentunut, ja laukaise sitten kamera painamalla laukaisinta uudelleen.

Kohinanpoisto

Pitkä valotus voi lisätä kohinaa, joka heikentää kuvan laatua ja vähentää yksityiskohtia. Kaikissa uusissa EOS-kameroissa on pitkän valotuksen kohinanpoistotoiminto, jonka voi ottaa käyttöön kameran asetuksissa.

Revontulia ja koivuja Norjassa

Revontulia ja koivuja Norjassa, © Stein Nilsen

Kamera poistaa suuren osan kohinasta tallentaessaan kuvan muistikorttiin. Tähän menee yhtä kauan kuin varsinaiseen valotukseen. Jos siis valotusaika on kaksi minuuttia, on odotettava vielä toiset kaksi minuuttia, ennen kuin kuvaa voi katsella. Tänä aikana kameralla ei voi ottaa kuvia.

Kuvaaminen RAW-muodossa sopii yökuvaukseen, koska kuvaa voi käsitellä Canonin Digital Photo Professional (DPP) -ohjelmistossa toisin kuin JPEG-muotoisia kuvia. Tällöin ei myöskään tarvitse käyttää pitkän valotuksen kohinanpoistoa, vaan kohinan voi poistaa DPP:ssä.

Kohteet

Nyt kun tunnet tekniikat, on aika valita valaistus ja kohteet.

Iltahämärä heti auringonlaskun jälkeen sopii hyvin valokuvaukseen. Auringon kajo valaisee vielä horisontin, vaikka aurinkoa ei enää näy. Kun aurinko on matalalla, valon sävy on lämpimämpi. Sen vuoksi värit ovat usein upeita iltahämärässä. Saman ilmiön voi havaita myös aamuvarhaisella. Jos et voi kuvata kohdetta iltahämärässä, nouse ylös aikaisin ja ota kuvia, kun valo lankeaa päinvastaisesta suunnasta.

Kaupungissa kannattaa ikuistaa erilaiset valot. Kokeile mainosvalojen tai valaistujen rakennusten kuvaamista. Kokeile eri valotuksia ja vertaile tuloksia. Kuvatessasi välittömästi sadekuuron jälkeen, kuvista tulee mielenkiintoisia, kun valo heijastuu märistä kaduista ja lammikoista.

Myös ilotulitukset on erinomainen kuvauskohde. Tavallinen tapa on asettaa pitkä valotusaika, jotta ilotulitteiden vanat ja räjähdykset ikuistuvat kuvaan. Aseta kamera manuaaliseen kuvaustilaan (M) ja valitse aukon arvo väliltä f/8–f/16 ja valotusaika väliltä 5–10 sekuntia. Valotusaika määräytyy pitkälti sen mukaan, miten tiuhaan ilotulitteet räjähtelevät.

On parasta asettaa objektiivi manuaaliseen tarkennukseen ja arvioida etäisyys ilotulitukseen itse, sillä pimeys voi vaikeuttaa tarkentamista (vaikka kamera periaatteessa tarkentaa automaattisesti).

Night-Fireworks

Ilotulitus – © Maciej Blum 2010, Canon EOS 350D

Lue lisää

Toivottavasti olet saanut näistä kuvausvinkeistä hyödyllistä tietoja ja ideoita yökuvaukseen. Jos haluat oppia lisää, tutustu Canon Professional Network (CPN) -palveluun. Voit esimerkiksi lukea Alessandro Della Bellan intohimosta kuvata vuoria öisin Sveitsissä.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.