Landscape-Snow-Walker-Church

Maisemakuvien parhaimmistoa

Oletko koskaan miettinyt, mikä saa maisemakuvan erottumaan joukosta?

Valokuvaaja Miles Willis tarkastelee joitain Canon Gallerian suosikkikuvistaan ja kertoo, miksi juuri nämä kuvat kiinnittivät hänen huomionsa.

Landscape-Snow-Walker-Church Church on Sunday, Gregor Greg

Tässä Gregor Gregin kuvassa sommittelu on todella kohdallaan.

Lumessa polveilevat urat johdattelevat katseen miellyttävästi kuvan etualalta kohti horisontissa näkyvää kirkkoa. 

Punaiseen pukeutunut ihmishahmo tasapainottaa kuvaa kirkkoon nähden ja rikkoo lumen tasaisen valkoisuuden. 

Kirkko asettuu kuvaan täydellisesti kolmanneksen säännön mukaisesti. 

Valo kuvassa heijastuu kauniisti lumikinoksista ja maalauksellisista pilvistä.

Landscape-Poppies-Hills-Fields Camino de amapolas, Azucena Toquero López

Toquero Lópezin kuvaan kiinnostavan lisämausteen tuovat kuvaa värittävät unikkorivit. Punaiset kukkamuodostelmat ohjaavat katseen kohti maalauksellista kukkulaa ja puuriviä. Toquero on jakanut kuvan kahtia maan ja taivaan rajakohdasta ja saanut aikaan vaikuttavan tasapainon pilvien ja kukkulan välille. Maisemakuvien etualalle kannattaa sommitella kohteita katsetta johdatteleviksi linjoiksi.

Landscape-Winter-Trees-Lake-Reflections Wintermorgen, Günter Kleber

Tämä Günter Kleberin seesteinen kuva juhlistaa luonnon kauneutta.

Jokainen puu on kaunis sellaisenaan, mutta Günter on entisestään vahvistanut kuvan taiteellista vaikutelmaa sommittelemalla kuvaan myös puiden heijastumat peilityynestä veden pinnasta. 

Kuva on ilmeisesti otettu aamuvarhaisella, selin nousevaan aurinkoon. Näin kuvan oikeaan reunaan on saatu häivähdys auringon lämpimiä sävyjä ja kuvassa vasemmalle siirryttäessä taivas tummenee vähitellen viileiksi sinisen sävyiksi. 

Kuva on rajattu panoraamarajauksella. Näin kuvaaja on poistanut kuvan ylä- ja alareunasta ylimääräistä taivasta ja vettä, jotka olisivat heikentäneet kuvan tehoa.

Rajaa rohkeasti, sillä se voi parantaa kuvan sommittelua!

Landscape-black-And-White-Man-WheelbarrowViminacium (1st century), Saša Čolić

Tämä Saša Čolićin kuva on todella upea. Ensisilmäyksellä se tuo mieleen maatalouden murrosajan maalauksen. Horisontissa siintävä tehdas kuitenkin muodostaa hätkähdyttävän ja jyrkän kontrastin etualalla näkyvän hahmon ruumiilliselle työlle.

Mustavalkoisuus tuo esiin pellon kuihtuneet kasvit, ja kaareva maavalli ohjaa katseen kuvan poikki kohti tehdasta. 

Kannattaa tarkistaa tietokoneella, toimiiko kuva paremmin värillisenä vai mustavalkoisena.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.

Tilaa uutiskirje