Vinkkejä makrokuvaukseen

Opi lisää: Lähikuvaus

Lähikuvaus eli makrokuvaus avaa aivan uuden maailman EOS-kamerallesi.
Syksyisin ja talvisin päivät ovat lyhyitä ja hämäriä ja sääolot vaihtelevat, mutta makrokuvaus onnistuu yhtä hyvin sisällä kuin ulkonakin.

image alt sample

© Peter Schlegel,

Näin pääset alkuun

Aluksi kannattaa käyttää EOS-kameran vakio-zoom-objektiivia, ennen kuin hankit varsinaisen makro-objektiivin. Zoomaa teleobjektiivilla suurimpaan mahdolliseen suurennuskokoon ja valitse asetuksista makrokuvaus. Kuvan valotusasetukset ja kuva-asetukset mukautuvat automaattisesti makrokuvaukseen. Lue lisää näistä asetuksista. Tulet huomaamaan, että mitä lähemmäs kohdetta menet, sitä voimakkaammin kameran heilahtelut vaikuttavat. Paras keino välttyä tältä on käyttää jalustaa. Nyt vain kokeilemaan.

image alt sample

Harmoniaa vedessä – © Roberto Tacchetto, Canon EOS-1D Mark III

Terävyysalue ja tarkennus

Kun tarkennat lähellä oleviin kohteisiin, terävyysalue (tarkka alue varsinaisen tarkennuskohteen edessä ja takana) kapenee. Millä tahansa aukkovalinnalla tausta jää jossain määrin epätarkaksi, mutta pienellä aukolla (suurella f-arvolla) saa suuremman osan kuvauskohteesta kohtuullisen teräväksi.

Parhaan tarkkuuden ja hallinnan saat manuaalitarkennuksella. Huomaat, että pienten liikkeiden vaikutus kasvaa kohteen suurennuksen myötä. Pienet säädöt tuottavat suuria eroja tarkennusalueeseen. Suurentamalla kuvan näytölle pystyt parhaiten hallitsemaan tarkennusta.

Valaistus

Lähikuvissa oikea valaistus on erittäin tärkeää. Sisäkuvauksessa ikkunasta tuleva luonnonvalo on hyvä lähtökohta. Vältä suoraa auringonpaistetta (pilvisellä säällä valo on hyvä) ja käytä valkoista heijastinpintaa, joka heijastaa valon kohteeseen ja vähentää varjoja. Heijastinpinnan siirtäminen lähemmäs tai kauemmas ja sen kulman muuttaminen voi vaikuttaa kuvaan paljon.

Ihannetilanteessa valonlähde valaisee kohteen kokonaan ja tuo yksityiskohdat ja värit kauniisti esiin. Canonin rengassalamalla ja lähikuvaussalamalla saa parhaan ja tasaisimman valon lähikuviin.

image alt sample

Leikattu tomaatti – © Katherine Watson, Canon EOS 7D

Sommittelu ja tausta

Lähi- ja makrokuvissa keskitytään yksityiskohtiin, joten kohteen ja taustan väliseen sommitteluun kannattaa kiinnittää huomiota. Tausta näkyy todennäköisesti epäterävänä, mutta värit, kirkkaus ja yleiset muodot voivat viedä huomion pois kohteesta. Nyt kun perusteet ovat jo tuttuja, on aika siirtyä seuraavalle sivulle ja ottaa seuraava askel.

Seuraava askel

Voit kokeilla makrokuvausta vakio-zoom-objektiivilla, mutta varsinaiseen lähikuvaukseen on myös omat erikoisobjektiivinsa ja lisävarusteensa.

Makro-objektiivi

Makro-objektiivit on suunniteltu lähikuvaukseen, ja niiden suurennussuhde on 1:1 (kohde näkyy kameran kuvakennossa todellisessa koossaan). Makro-objektiivia voidaan käyttää muuhunkin kuin makrokuvaukseen, esimerkiksi muotokuviin. APS-C-kennolle sopiva aloitusobjektiivi on ja täysikokoiselle kennolle Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM sisältää hybridi-kuvanvakaimen, jonka ansiosta makrokuvia voi ottaa myös käsivaralta. Kaikki makro-objektiivit tuottavat erinomaisen terävyyden, kontrastin ja kuvanlaadun koko kuva-alalla.

image alt sample

Mansikkaa ja suklaata – © Alejandro Ruiz, Canon EOS 7D

Lähilinssi

Lähilinssi kiinnitetään varsinaisen objektiivin etuosaan, ja sen avulla voi tarkentaa entistä lähemmäs. Lähilinssi ei vie paljon tilaa, joten se on erinomainen lisävaruste kameran kanssa kulkevalle. Canon-lähilinssejä on kahta eri tyyppiä: 250D ja 500D, joista ensin mainittu on tehokkaampi.

Loittorenkaat

Toinen varsinaisen objektiivin kanssa käytettävä vaihtoehto on loittorengas. Se asetetaan EOS-kameran rungon ja objektiivin väliin, ja sen avulla voi tarkentaa entistä lähemmäs. Canonilla on kaksi loittorengasta: EF12 II ja EF25 II. Luku viittaa putken pituuteen: 25 mm:n putki suurentaa enemmän kuin 12 mm:n putki. Loittorenkaat eivät sisällä lasia, joten ne eivät heikennä objektiivin laatua, mutta kohteen tulee olla tavallista voimakkaammin valaistu oikean valotuksen saavuttamiseksi.

image alt sample

Kupriittikide – © Matteo Chinellato, Canon EOS 5D Mark II

Lisää EOS-kameran asetuksia

Kun olet hankkinut objektiivin tai lisävarusteen lähikuvausta varten, kannattaa perehtyä myös asetuksiin, joiden avulla saat lisää mahdollisuuksia valotuksen ja terävyysalueen hallintaan. Tällaisia asetuksia ovat esimerkiksi aukon esivalinta (Av) ja manuaalinen kuvaustila (M). Lue lisää näistä kuvaustiloista.

Jos kuvaat jalustan avulla, seuraavien vinkkien avulla saat kameran entistäkin vakaammaksi. Laukaisimen painaminen voi heilauttaa kameraa. Jos kuvaa ei tarvitse ottaa täsmälleen tietyllä hetkellä, aseta itselaukaisu 2 sekunnin viiveelle, jolloin heilahdus ehtii mennä ohi. Vaihtoehtoisesti voit käyttää myös kaukolaukaisinta. Näin voit valita valotushetken koskematta kameraan.

image alt sample

Makeaa karkkia – © Luis Pineda Garcia, Canon EOS 500D

Viimeistely

Olet nähnyt vaivaa saadaksesi juuri oikeanlaisen lähikuvan. Siksi kannattaa ottaa kuva RAW-muodossa ja tehdä siihen viimeiset hienosäädöt Canonin Digital Photography Professional (DPP) -ohjelmalla. Sillä voi korjata objektiivin aiheuttamia vääristymiä, säätää valkotasapainoa ja rajata kuvaa niin, että se erottuu vieläkin paremmin edukseen. Voit lukea DPP-vinkkejä täällä.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.