Ota parempia muotokuvia

Haastavat valaistusolosuhteet

Yöllä voi olla vaikea ottaa muotokuvia, koska valoa ei ole riittävästi ilman salamaa. Toisaalta kohdetta ympäröivä valo voi olla tunnelmallista, ja sitä kannattaa hyödyntää kuvassa.

Better-Portraits-Woman-Night

Leo Hidalgo – Cold Night
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Öinen muotokuva -asetus helpottaa kuvaamista, koska se muuttaa kameran toimintaa. Kamera käyttää joko sisäistä salamaa tai salamakenkään kiinnitettyä Speedlite-salamaa pääkohteen valaisemiseen. Toiminto antaa ympäröivälle valolle aikaa luoda kuvaan tunnelmaa. Kamera käyttää pitkää valotusaikaa ja säätää automaattisesti salaman aika-asetuksia. Tausta saattaa näkyä sarjana kirkkaita valoja, mutta todellisuudessa valaistus on himmeämpi. Pyri sijoittamaan kohde salaman valoon ympäröivän valon sijasta. Saat parhaan tuloksen, kun käytät jalustaa, jolloin kamera tärisee vähemmän. Pyydä kuvattavaa henkilöä pysymään paikallaan kuvaamisen aikana.

Jos valaistus on kirkas, muotokuvien kontrasti saattaa olla liian korkea. Jos aurinko paistaa kirkkaasti kuvattavan henkilön takaa, salaman käyttäminen voi olla avuksi. Kiinnitä Speedlite-salama kameran salamakenkään, jos mahdollista, tai määritä sisäinen salama välähtämään jokaisessa kuvassa. Kamera luo vahvemman kuvan tasapainottamalla salamaa ja päivänvaloa siten, että molemmat elementit – henkilö ja tausta – ovat tasapainossa toisiinsa nähden.

Tuo kuvauskohde esiin oikealla objektiivilla

Kun kuvaat EOS-kameralla, käytä valovoimaista objektiivia, jotta kuvattava henkilö erottuu hyvin taustasta. Kiinteän polttovälin objektiivit, joiden polttoväli on 50–100 mm, sopivat mainiosti muotokuviin. Makro-objektiiveilla voi kuvata sekä muotokuvia että lähikuvia. Ota kaikki hyöty irti kamerasi suuresta aukosta käyttämällä aukon esivalintaa (Av) tai manuaalista tilaa (M). Voit kokeilla automaattista ISO-herkkyyttä, sillä se auttaa oikean valotuksen löytämisessä. Kokeile käyttää yhtä tarkennuspistettä, joka ei ole kuvan keskellä. Kun objektiivissa on paljon valovoimaa, on hyvä tarkentaa täsmällisesti. Kertatarkennustila on myös kätevä, koska objektiivi voi lukita tarkennuksen, ja voit sommitella kuvaa uudestaan tarvittaessa.

Harjoittele tilannekuvausta älypuhelimellasi

Monia Canonin kameroita voi ohjata älypuhelimesta Wi-Fi-yhteydellä Canon Camera Connect -sovelluksen avulla.

Joissakin malleissa etsimen kuvaa voi tarkastella näytöllä etäyhteyden aikana ja kuvia voi ottaa napauttamalla puhelimen näyttöä. Sijoita kamera alustalle kohteen suuntaisesti. Tarkastele sen jälkeen kuvaa älypuhelimessa ja laukaise sopivalla hetkellä. Tämän tekniikan käyttäminen auttaa kuvattavaa henkilöä rentoutumaan, koska et katso suoraan häneen.

Miltä muotokuva näyttäisi tulostettuna?

Muotokuvat tulostetaan usein kehystettäviksi, joten kannattaa miettiä lopputulosta jo ennen kuin tarttuu kameraan. Jos tulosteessa on useita kuvia, yritä löytää kuville yhdistävä elementti. Voit esimerkiksi ottaa samasta henkilöstä kolme eri kuvaa: yhdessä hän katsoo vasemmalle, toisessa kameraan päin ja kolmannessa oikealle. Kun olet ottanut kuvat, tulosta ne. On hyvä, jos kaikki kuvat ovat samantyylisiä. Jos tulostit yhden kuvan mustavalkoisena, tee samoin kahdelle muulle. Mieti etukäteen, miten voisit järjestää tulosteet niin, että saisit vielä enemmän ilmettä muotokuviin.

Better-Portraits-Woman-Series

Max Khokhlov – Just be yourself
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Kokeile ottaa liikkuva muotokuva

On vaikea saada vangittua henkilön koko persoona yhteen kuvaan, mutta kuvaamalla videon voit luoda muotokuvavideon, joka esittelee henkilön monipuolisesti. Aloita tarinalla, jonka haluat kertoa valitsemastasi henkilöstä. Sinun kannattaa ehkä luonnostella se paperilla. Kuvaamalla laajakulmalla saat mukaan koko henkilön ja hänen ympäristönsä. Ottamalla lähikuvia voit korostaa kuvattavan piirteitä, kuten hymyä, silmiä, käsiä tai vaatteita, ja kertoa niiden avulla hänen tarinansa. Käyttämällä kääntyvää näyttöä voit sommitella otoksia eri korkeuksilla ja nähdä, miten kuvaaminen ala- tai yläviistosta muuttaa henkilöstä syntyvää kuvaa. Voit kuvata hidastuksella, jos se on saatavana kamerassasi, kun haluat korostaa liikettä tai antaa liikkuvalle muotokuvalle unenomaista tuntua.

Vinkit: Kun leikkaat videoita, pidä yksittäiset leikkeet lyhyinä (2–3 sekuntia) ja pyri pitämään koko video alle 90 sekunnin pituisena. Näin voit tuoda esiin henkilön tärkeimmät piirteet.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.