Syksyisen valon valjastaminen

EOS-vinkit

Syksyn värien ilmestyessä maisemaan on aika ottaa kamera mukaan kävelylle. Koska aurinko on matalammalla, valo on usein pehmeää ja lämmintä. Se sopii erinomaisesti kuvien ottamiseen päiväsaikaan. Kun yöt kylmenevät, aamuisiin saattaa olla sumuista. Lähde siis ulos ja ota kuvia utuisesta kaupunki- tai maaseutumaisemasta, ennen kuin aurinko ehtii ajaa sumun tiehensä.

• Heijasta lämmintä valoa
• Muotokuvaobjektiivit
• Muotokuvaustila
• Tarkenna silmiin
• Osa-alamittaus vastavaloon kuvattaessa
• Kuvaaminen pilvisinä päivinä latteassa valossa
• Kuvaaminen RAW-muodossa

Autumn-Woman-Portrait Thawt Hawthje: Yellow
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Syksyisen valon valjastaminen

Vuodenajan vaihtuminen luo varhaissyksyn päiviin omintakeisen valon. Koska aurinko on matalammalla, valo on syysiltoina pehmeää ja lämmintä. Se sopii erinomaisesti muotokuvien ottamiseen. Kun kuvaat henkilöitä tai muotokuvia, optimoi valaistus sijoittamalla henkilö auringonvalon eteen. Tuo sitten lisää valoa kasvoille käyttämällä kameran sisäistä salamaa. Kamera tekee työn puolestasi. Riittää, kun varmistat, että kohde on melko lähellä kameraa – yleensä alle neljän metrin päässä.

Heijasta lämmintä valoa

Vaihtoehtoisesti voit sijoittaa kuvattavan henkilön niin, että lämmin valo lankeaa häneen sivulta. Aseta tavallinen paperinpala valonlähdettä vastapäätä, jotta osa lämminsävyisestä valosta heijastuu takaisin kasvojen varjopuolelle. Paperi voi olla A3-valokuvapaperi tai ravintolan ruokalista – pääasia, että se on valkoinen tai neutraalin sävyinen.

Muotokuvaobjektiivit

Muotokuvat onnistuvat parhaiten, kun käytät pitkää objektiivia. Jos käytössäsi on vakio-objektiivi, käytä pisintä zoomausta ja siirry kauemmas kohteesta. Näin kuvasta tulee hyvin imarteleva.

Jos sinulla on pitkä telezoom-objektiivi, kierrä zoomia niin, että kohteen ja taustan välinen etäisyys lyhenee. Tiivistetty vaikutelma saattaa parantua, kun siirryt hieman kauemmas kuvattavasta henkilöstä.

Jos vasta- tai sivuvalo on voimakas, on tärkeää, että objektiivin etupinta on puhdas. Sormenjäljet tai lika saattavat aiheuttaa heijastumia. Ne saattavat pehmentää kuvia ja luoda outoja valotäpliä. Voit vähentää heijastumia käyttämällä vastavalosuojaa.

Autumn-Dog-Chain Johnny Silvercloud: Good friends are hard to find
Tekijänoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Muotokuvaustila

Kierrä kameran valintakiekko kuvaustila-asentoon ja valitse muotokuvaustila. Kameran asetukset optimoidaan niin, että kuviin syntyy kapea terävyysalue ja ihonsävyt näyttävät pehmeiltä. Kun kuvaat kuvasarjan, saat ohikiitävän ilmeen todennäköisimmin talteen.

Autumn-Portrait-Woman-EyesMartinak15: Autumn’s arrival (+4)
Tekijänoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Tarkenna silmiin

Kun valitset kamerassa luovan kuvaustilan – esimerkiksi Tv, Av, P tai M – voit käyttää kaikkia kameran sisältämiä asetuksia. Valitse yksi tarkennuspiste ja siirrä se joko optimaaliseen paikkaan tai tarkenna kuvattavan henkilön silmiin. Sommittele näkymä sitten uudelleen. Kun valitset tarkennuspisteet hyvin tarkasti, silmistä tulee terävät – se on välttämätöntä muotokuvassa.

Kun käytät Canon-objektiivia, jossa on ultraäänimoottori, voit säätää tarkennusta manuaalisesti automaattitarkennuksen valmistuttua. Voit hienosäätää tarkennusta kääntämällä objektiivin tarkennusrengasta. Jos sinulla on EOS M -sarjan kamera ja käytät EF-M-objektiivia, voit käyttää kameran AF+MF-toimintoa samaan tarkoitukseen.

Autumn-Portrait-Woman-LightChristian Bortes: Portrait in Botanic Garden
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Osa-alamittaus vastavaloon kuvattaessa

Jos kuvaat muotokuvan vastavaloon, henkilön kasvot saattavat näyttää oletettua tummemmilta. Käytä mittaustapana osa-alamittausta ja aseta kehyksen keskiosa henkilön kasvojen ylle. Osa-alamittaus suorittaa mittauksen pienessä ympyrässä kehyksen keskellä. Kun kirkkaus on mitattu, lukitse valotus painamalla *-painiketta ja sommittele kuva sitten uudelleen.

Kuvaaminen pilvisinä päivinä latteassa valossa

Toisinaan varhaissyksyn päivät ovat pilvisiä. Valoa on siis vähän ja varjot ovat latteita. Joskus tämä valo sopii hyvin muotokuviin, mutta usein tarvitaan vahvistusta. Käytä Speedlite-salamaa ja määritä salaman zoomia siten, että valo lankeaa kapeana juovana. Suuntaa valojuova sitten kohteeseen. Tämä tuo kuvaan lisää syvyyttä ja antaa kasvoille muotoa. Tämä toimii usein parhaiten, jos salaman voi sijoittaa kauemmas kamerasta. Käyttämällä automaattista E-TTL-salamaa voit optimoida valotuksen.

Kuvaaminen RAW-muodossa

Kuvaa RAW-kuvia (JPEG-kuvien sijasta), jos haluat muokata kuvia vapaasti tietokoneen kuvankäsittelyohjelmalla. Jos kuvaat RAW-kuvia, varaa paljon tilaa muistikorteille. RAW-kuvia voi käsitellä joissakin kameroissa, mutta yleensä niitä käsitellään tietokoneessa. Canonin EOS-kameroiden mukana toimitetaan Digital Photo Professional -ohjelmisto, jolla voi käsitellä RAW-kuvia. Voit muuttaa valkotasapainon lämpimämmäksi, jos olet ottanut kuvan RAW-muodossa. Voit myös kokeilla eri kuva-asetuksia, kuten Autumn Hues (syksyn sävyt) -tyyliä, jonka voi ladata Canonin sivustosta.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.