Toimintakuvausvinkkejä

Toimintakuvaus

Maailma on täynnä liikettä. Miten onnistut vangitsemaan sen yhteen ainoaan kuvaan? Voit tehdä sen kahdella tavalla: joko ottamalla liikkeen vaikutelmaa viestivän epäterävän kuvan tai "jäädyttämällä" kuvan, jolloin tallennat hetken tunnelman.

Action-Horse

Onnistuneeseen toimintakuvaukseen vaaditaan ymmärrystä kameran käytöstä, tekniikkaa ja harjoittelua. Näissä kuvausvinkeissä keskitytään seuraaviin aiheisiin:

  • Valotusaika
  • Aukon ja ISO-herkkyyden vaikutus
  • Kameran panorointi
  • Urheilukuvaus
  • Kuvanvakain
  • Kokeile ja keksi

Valotusaika

Toimintakuvauksen kannalta on tärkeää ymmärtää liikkeen vaikutus valotusaikaan.

Jos kohteesi on aivan paikallaan ja kamerasi vakaalla jalustalla, käyttämälläsi valotusajalla ei ole suurta merkitystä. 1 sekunnin ja 1/1000 sekunnin valotusajat tuottavat samankaltaisia tuloksia – ainakin kohteen terävyyden suhteen.

Kuvittelepa kuitenkin, että kameran edestä juoksee koira 16 kilometrin tuntinopeudella. Yhdessä sekunnissa se liikkuu lähes 5 metrin matkan. Jos käytät 1 sekunnin valotusaikaa, koira näkyy kuvassa hyvin epäterävänä.

Tehoste voi olla hyvin toimiva ja antaa voimakkaan liikkeen vaikutelman. 1 sekunnin valotusaika voi olla tässä tilanteessa liian radikaali vaihtoehto, mutta esimerkiksi 1/15:n valotusaika on kokeilun arvoinen (koira liikkuu noin 30 cm). Jos sen sijaan haluat koiran näyttävän ilmaan jähmettyneeltä, kokeile 1/1000 sekunnin valotusaikaa. Tämän silmänräpäyksen aikana koira liikkuu alle 0,5 cm.

Action-High-Jump

Aukon ja ISO-herkkyyden vaikutus

Käyttäessäsi lyhyttä valotusaikaa, kamerasi digitaaliselle kennolle pääsee vähemmän valoa, jolloin kuva alivalottuu. Kompensoidaksesi tätä sinun täytyy käyttää joko suurempaa aukkoa ja/tai korkeampaa ISO-herkkyysasetusta.

Action-Motorbike

Suuriaukkoista objektiivia käyttäessäsi voit asettaa nopeamman valotusajan ja valottaa oikein. Monissa Canon EOS -kameroiden kiinteäpolttovälisissä objektiiveissa (ei zoom) maksimiaukko on f/2,8 tai suurempi, ja ne ovatkin suosittuja urheilukuvauksessa. Lue lisää Canonin objektiiveista Canonin uudelta objektiivisivustolta.

Jos sinulla ei ole tällaista objektiivia, voit asettaa korkeamman ISO-herkkyyden, jolloin kenno on herkempi valolle. Korkean ISO-herkkyyden haittapuoli on "kohinan" eli kuvassa esiintyvien väritäplien lisääntyminen. Uusimmissa Canonin digitaalisissa kompaktikameroissa on HS System joka laskee kohinatasoja jopa 60 prosenttia.

Kameran panorointi

Terävän kuvan ottaminen liikkuvasta kohteesta on mahdollista myös pitkällä valotusajalla. Se onnistuu panoroinnin avulla: liikuttamalla kameraa siten, että kohde säilyy samassa kennon kohdassa valotuksen ajan. Panorointi onnistuu parhaiten, kun kohde liikkuu tasaisella nopeudella yhteen suuntaan. Tällaisia ovat esimerkiksi lentävä lintu tai kilparadalla kulkeva auto.

Action-Bike-Blur

Hyvä panorointi kääntää normaalitilanteen päälaelleen – kohde on terävä, mutta tausta on epäterävä. Jotkut kohteet voivat olla samanaikaisesti teräviä ja epäteräviä. Esimerkiksi lentävän linnun keho voi olla terävä, mutta ylös-alas suorassa kulmassa kameraan nähden liikkuvat siivet ovat epäterävät. Oikean panorointipaikan löytäminen on tärkeää; kohteesi tulisi olla samalla etäisyydellä sinusta koko kuvauksen ajan.

Taitava panorointi vaatii paljon harjoittelua. Voit kokeilla esimerkiksi panoroinnin jatkamista sulkimen laukaisun jälkeen, jotta panoroinnista tulee tasainen.

Urheilukuvaus

Eräs runsaasti liikettä ja toimintaa sisältävä kuvausaihe on urheilu.

Action-Motorbike-Desert

Yleisurheilulajit ovat helposti ennustettavia; tiedät aina, minne urheilijat juoksevat seuraavaksi. Mikäli olet suorassa kulmassa rataan nähden, voit säilyttää urheilijoiden terävyyden panoroimalla heidän liikkuessaan näkökenttäsi halki. Jos olet lähellä rataa ja kohdistat kamerasi juoksuratoja pitkin urheilijoiden juostessa sinua kohti, pidempi valotusaika voi toimia.

Jalkapallo, rugby ja muut kenttälajit ovat vaikeampia kuvattavia, koska toiminnan keskiö siirtyy nopeasti ympäri laajaa aluetta. Jos olet lähellä maaliviivaa, pelaajat saattavat olla ensin hyvin lähellä ja muutamia sekunteja myöhemmin kentän toisessa päässä. Käytä lähikuvissa lyhyitä valotusaikoja, sillä liike näyttää nopeammalta läheltä.

Sinun ei tarvitse osallistua suuriin urheilutapahtumiin ottaaksesi hyviä kuvia. Etsi paikallisia otteluita, joissa katsojat seisovat kannustamassa kentän reunalla. Toiminta voi olla aivan yhtä kiihkeää ja näkökulmasi on parempi.

Kuvanvakain

Kuvan vakauttaminen on erityisen hyödyllistä teleobjektiiveilla kuvattaessa; se vähentää kameran tärähtelyn vaikutuksia, jotka ovat huomattavampia pitkiä polttovälejä käytettäessä.

Man-Platform-Train

© Manuel Teixeira

Canonin optinen kuvanvakain toimii objektiivissa "kelluvan" elementin avulla. Järjestelmän hyrrät havaitsevat kameran liikkeen. Sisäänrakennettu suoritin analysoi liikkeen ja lähettää ohjeita kelluvan elementin liikuttamiseksi ylös ja alas tai sivulta toiselle. Näin kuvan kohde pysyy samassa kennon kohdassa, vaikka kamera liikkuu. Järjestelmä on niin herkkä, että se pystyy selviytymään moottorin tärinästä autosta tai helikopterista kuvattaessa.

Kokeile ja keksi

Useimmat valokuvaajat ottavat toimintakuvia jossain vaiheessa, olipa kyse sitten leikkivistä lapsista, paikallisesta urheilutapahtumasta tai lomakohteen kiireisestä katunäkymästä. Tarvittavan valotusajan laskeminen toiminnan "jäädyttämiseksi" on mahdollista arvioimalla toiminnan nopeuden, suunnan suhteessa kameraan, etäisyyden kamerasta sekä objektiivin polttovälin – jolloin hyvä kuvaustilanne onkin jo mennyt ohi.

On huomattavasti järkevämpää ottaa runsaasti kuvia, mieluiten eri valotusajoilla, ja käydä tulokset läpi ajan kanssa. Digitaalisissa kuvissa valotusaika tallennetaan kuvaa otettaessa, ja useimmat kuvankäsittelyohjelmistot näyttävät nämä tiedot (sekä aukon, ISO-herkkyyden ja muita tietoja). Opi kokeilemalla, jotta kameran oikeat asetukset löytyvät luonnostaan.

Käy sisään galleriaan

Ympärillämme on jatkuvasti toimintaa ja tilaisuuksia tallentaa se hienoiksi valokuviksi. Tutustu kuvausvinkkeihin, ota upeita kuvia ja lähetä suosikkisi galleriaan. Ensi kuussa kuvasi voi olla parhaiden joukossa!

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.