Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

Käytä talvista valoa fiksusti

Sébastien-Devaud

Kuvat ovat yli 16 vuotta elokuvaohjaajana ja tuottajana työskennelleen Sébastien Devaudin suurin intohimo. Hän aloitti uransa 1990-luvun lopulla mainosten ja musiikkivideoiden kuvauksen ja jälkituotannon parissa ja siirtyi myöhemmin television maailmaan. Devaud on tunnettu erityisesti modernista valon käytöstä ja terävyysalueen monipuolisesta hyödyntämisestä. Hän ymmärsi vallankumouksellisen EOS 5D Mark II -järjestelmäkameran elokuvapotentiaalin heti alusta pitäen ja käyttää nykyään Canonin kameroita ja objektiiveja kaikissa tuotannoissaan.

Talvi on lyhyiden päivien ja kauniin luonnollisen valon aikaa, jonka pimeitä iltoja valaisevat värikkäät valot. Kysyimme Sébastienilta vinkkejä talvivalon tehokkaaseen hyödyntämiseen kuvissa ja videoissa. Mitä valaistuksen käyttö kertoo hänestä kuvaajana?

Talvisen tunnelman taika

Sébastienin mielestä kannatta ottaa kiinni talvisen sään haasteista ja hyödyntää vuodenajan antamat mahdollisuudet. Hän antaa kolme neuvoa kylmän talvipäivän tunnelman tavoittamiseen.

Sébastien-Devaud-Mountain-Snow

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Otettu Canon EOS C100 -kameralla ja EF 400mm f5.6L USM -objektiivilla. Valotusaika 1/50 s, aukko f/5,6, ISO 850.

"Kun haluat tallentaa kuvaasi talvisen maiseman ainutlaatuisen tunnelman, käytä teleobjektiivia, joka luo suuren kontrastin etualan ja taustan välille."

"Kuten tavallista, auringonnousun ja -laskun maagiset tunnit ovat paras hetki ikuistaa talvipäivän olemus. Hämärän hetki juuri ennen pimeän laskeutumista luo erityisesti talvella upean valon ja varjon tasapainon. Esimerkiksi taustalla näkyvä lumimyrsky lisää kuvan dramatiikkaa ja antaa sommittelulle voimaa. Myös aamunkoiton kuvaaminen on mahtavaa talvella, sillä aurinko nousee paljon myöhemmin kuin kesällä. Talvella saa nukkua pidempään!"

"Asetusten hallitseminen voi olla vaikeampaa talvella esimerkiksi lunta tai pilvistä taivasta kuvattaessa. Valotusta on syytä säätää hiukan automaattiasetusta kirkkaammaksi, jotta lumi ja taivas näkyvät kuvassa valkoisina harmaan sijaan. Mustavalkokuvaus on hyvä tapa korostaa vuodenajan dramaattista puolta. Myös sumu, matalalla roikkuvat pilvet tai vesi voivat lisätä erityistä tunnelmaa talvikuviin."

Sébastien-Devaud-Birds-Beach

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Otettu Canon EOS 5D Mark III -kameralla ja EF 70-200 mm f/4L IS USM -objektiivilla. Valotusaika 1/125 s, aukko f/8, ISO 400.

"Maagisena hetkenä otetussa kuvassa märkään rantahiekkaan heijastuva monivärinen taivas kehystää kuvan kohteena olevat linnut upeasti."

Kirkkaita valoja...

Sébastienilla on muutamia todella hyviä vinkkejä talven juhlakauden kirkkaiden värivalojen ja ilotulitusten kuvaamiseen.

"Tämäntyyppisten kuvien suurin haaste on tumman taustan ja kirkkaiden värivalojen välisen laajan dynaamisen alueen tallentaminen."

"Kun kuvaan elokuvia Canonin Cinema EOS -kameralla, käytän aina Canon Log Gamma -profiilia oikean valotuksen saamiseen. Se on paras tapa saada laaja dynaaminen alue kuvaan ja hyödyntää mahdollisimman joustavaa ja tarkkaa värinmäärittelyä. Jos kuvaat videota järjestelmäkameralla, voit estää tärinän käyttämällä jalustaa ja kauko-ohjainta tallennuksen aloittamisen ja lopettamisen aikana. Ylivalottumisen voi estää säätämällä asetuksia manuaalisesti ja käyttämällä valkotasapainoasetuksena päivänvaloasetusta."

"Valotusajan voi valita halutun tuloksen mukaan, mutta on tärkeä muistaa, että huonolaatuiset LED-valot voivat aiheuttaa välkyntää. Ulkona kuvattaessa maagiset tunnit antavat parhaat kuvausolosuhteet, kun taas sisällä ympäröivän valaistuksen sytyttäminen luo parhaan tasapainon kirkkaiden värivalojen ja taustan välille."

Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Otettu Canon EOS C300 -kameralla ja EF 8-15mm f/4L Fisheye USM -kalansilmäobjektiivilla. Valotusaika 1/12 s, aukko f/5,6, ISO 1250.

"Takaikkunaan heijastuvat värivalot vahvistavat auton liikettä tässä HD-elokuvakohtauksesta otetussa kuvassa, jossa tie on sumennettu hidastuksen avulla."

...ja ilotulitusta

"Myös ilotulituksia voi kuvata monella tapaa sen mukaan millaisia tuloksia haluaa. Ylivalotuksen välttämiseksi on syytä käyttää manuaalisia valotusasetuksia automaattiasetusten sijaan. Itse suosin 1/25 sekunnin hidasta suljinnopeutta, suurinta mahdollista aukkoa, korkeintaan ISO-arvoa ISO 2500 (kohinan välttämiseksi) ja valkotasapainoasetuksena päivänvaloasetusta. Kuvan vakaus kannattaa varmistaa käyttämällä jalustaa tai objektiivia, jossa on kuvanvakain."

Sébastien-Devaud-Fireworks

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Otettu Canon XF305 -kameralla. Valotusaika 1/50 s, aukko f/4, vahvistus +3 db.

"Kun kuvaat ilotulitusta, kannattaa ottaa kuvaan mukaan myös niitä ihaileva yleisö tai taustalla näkyvät rakennukset, sillä se korostaa spektaakkelin vaikuttavuutta."

"Hitaan liikkeen kuvaamiseen vaikuttaa käyttämäsi laitteisto. Jos kuvaat videota tavallisella järjestelmäkameralla, suosittelen käyttämään kuvataajuutta 50 kuvaa/s ja muuntamaan valmiin videon taajuuteen 25 kuvaa/s. Tarkentumattomilla alueilla leikittelemällä voit luoda kuviin kauniin bokehin. Myös veden tai peilin tuottamat heijastukset luovat upeita efektejä."

"Kaiken kaikkiaan ilotulitusten kuvaaminen on haastavaa puuhaa. Viimeinen vinkkini onkin suunnata kamera toiseen suuntaan ja kuvata spektaakkelia katsovaa yleisöä. Voit tallentaa kuviisi suuria tunteita ja saada ihmisten kasvot todella säihkymään heijastuvien värivalojen ansiosta!"

Sébastien-Devaud-Child Face

© Disneyland Paris. Otettu Canon EOS C300 Mark II -kameralla ja CN-E 30-300mm T2.95-3.7L S -objektiivilla. Valotusaika1/100 s, aukko f/3,7, ISO 1250.

"Ilotulituksen tai muun tapahtuman aikana on usein parasta keskittyä yleisön ihastuksen tavoittamiseen ja ikuistaa heidän tähtinä loistavat silmänsä."

Eri välineet – samat tekniikat

Sébastien korostaa, että samat tekniikat toimivat vaativan talvivalon kuvaamisessa välineistä riippumatta.

"Uuden sukupolven tuotteista löytyvät oikeat välineet kaikenlaisten kuvaajien tarpeisiin. Itse suosin elokuvissani Cinema EOS C300 Mark II -kameraa ja Canon Logia, mutta valokuvaajan tarpeisiin sopii parhaiten järjestelmäkamera ja RAW-muodossa kuvaaminen. Haastavien valaistusolosuhteiden tekniikat ovat minusta kuitenkin samat niin valokuvia kuin videoita kuvattaessa."

Sébastien antaa pari vinkkiä kuvaajille, joille videoiden kuvaaminen stillkameralla on uutta.
"Vuonna 2009 olisin neuvonut kiinnittämään huomiota ensinnäkin tarkennukseen, toiseksi vakauteen, kolmanneksi manuaaliseen valotukseen ja neljänneksi oikean pakkaustavan ja bittinopeuden suhteen valintaan."

"Nykyään videokuvaaminen on paljon helpompaa. Uuden sukupolven Canon-järjestelmäkameroissa on mahtava valikoima teknisiä aputyökaluja, joten kuvaaja voi keskittyä ainoastaan otoksen rajaamiseen. Yhden vinkin voin kuitenkin antaa: jos tavoittelet ammattimaista tulosta, tallenna ääni ehdottomasti erillisellä tallentimella!"

Sébastienin laitteisto:

Kamerat
Canon EOS C300 ja C300 Mark II
Canon EOS 1D C

Objektiivit
EF 70-200 f/2.8L IS II USM
EF 14mm f/2.8L II USM
EF 24-70 f/2.8L II USM
EF 100mm f/2.8L IS USM
TS-E 24mm f/3.5L II
Extender EF 2x III