no consumer
Manga-Fashion-Quentin-Caffier

Canon Explorer -kuvaaja Quentin Caffier

Quentin-Caffier

Canon Explorer -kuvaaja Quentin Caffier työskentelee Pariisissa osana Five Monkeys Studio -ammattitaiteilijaryhmää. Quentin on saanut vaikutteita valokuvaajilta ja elokuvantekijöiltä, kuten Desiree Doiron, Guy Bourdin, David Cronenberg ja Wes Anderson, ja on erikoistunut mainos- ja muotikuvaukseen. Hän on pitänyt useita näyttelyitä Pariisissa: Artcurialissa, Galerie 13 Sévignéssä, Glaz’artissa ja Salon des Miroirsissa. Pyysimme Quentiniä kertomaan, kuinka hän käyttää värejä ja hyödyntää studioympäristöä ainutlaatuisessa kuvakielessään.

Mistä olet saanut vaikutteita ja inspiraatiota?

”Kun aloitin kuvaamisen, en pyrkinyt tallentamaan hetkiä sellaisenaan. Sen sijaan halusin luoda universumeita. Olen saanut runsaasti vaikutteita scifistä, 3D-elokuvista ja videopeleistä, ja saan edelleenkin. Siksi käytän paljon värejä. Ne antavat luovuudelle tilaa ja tekevät kohteesta visuaalisesti kiinnostavan. Se on tärkeää etenkin muotikuvissa. Myös Japani, jossa asuin vuoden verran, on inspiroinut minua. Japanilaisessa kulttuurissa yhdistyvät upeasti perinteet, nykyaika ja mytologia. Saan ideoita myös unistani. Näin kerran painajaista, jossa kehoni hajosi tomuksi. Uni oli kuin toisesta maailmasta, joten halusin tallentaa sen tunnelman Explosion-valokuvasarjaan.”

Mitä hyötyä on studiossa työskentelystä?

”Tähän asti olen kuvannut useimmat työni studiossa, koska siellä voin hallita tilannetta saadakseni haluamani lopputuloksen. Olen kuitenkin alkanut kuvata myös enemmän ulkona. Tokiossa studiotilan löytäminen oli usein hankalaa. Joskus tila oli pikkuruinen ja kohdetta oli kuvattava monesta kulmasta. Niinpä aloin etsiä hyviä paikkoja ulkosalta.”

Miten kuvaat vaikuttavimmat kuvasi?

”Tärkeintä on, että tiimi on hyvä ja kaikki on järjestyksessä. Stylistin ja meikkitaiteilijoiden panos on todella merkittävä. Ilman hyvää tiimiä paraskaan valokuvaaja ei pysty luomaan todella upeita, vaikuttavia kuvia. Viestintä on myös erittäin tärkeää. Minulla on muutamia luottohenkilöitä, joiden puoleen käännyn aina uudelleen.

”Joskus kun alan kuvata, tunnen, että ilmassa on taikaa. Tuntuu siltä, että nyt saan aikaan jotain sellaista, mihin en ikinä olisi uskonut pystyväni. Se on todella hieno tunne. Silloin kuvat syntyvät kuin itsestään ja kuvaajasta tuntuu, että hän on vain jonkin suuremman voiman välikappale.”

Miten käytät värejä tehokeinona?

”Kulttuurilla on suuri merkitys värien valinnassa. Japanissa on tärkeää tietää, että valkoista pidetään kuoleman värinä. Tällaiset seikat on otettava huomioon.

”Kuvat voivat toimia universaalina kielenä, mutta kuvaajan on ymmärrettävä, miten kuvia tulkitaan. Joissakin kulttuureissa tekstiä luetaan oikealta vasemmalle, joten todennäköisesti myös kuvaa katsotaan samoin. Eri puolilta maailmaa olevat ihmiset näkevät saman kuvan eri tavoin.

”Yleisesti ottaen valitsen mielelläni värejä, jotka luovat selkeän visuaalisen kontrastin. Käytän mielelläni varjoissa kylmiä sävyjä – sinistä, violettia ja joskus vihreää – koska siten kontrastista tulee parempi. Lämpimillä väreillä korostan tiettyjä alueita. Jos haluan luoda modernin ilmeen, käytän todennäköisesti kylmiä värejä. Vanhahtavaan tyyliin sopivat lämpimämmät värisävyt. Tämä on perustason värisymboliikkaa.”

Millaisia pintoja kuvissa kannattaa käyttää?

”Haluan, että mallin iho kiiltää hieman, sillä silloin kuvaan tulee syvyyttä ja valo heijastuu hienosti. Kontrastin vuoksi lisään kuvaan yhden tai kaksi mattapintaista elementtiä. Tällaiset kohdat vetävät katsetta puoleensa.

”Kuvasin Canonille mainoksen, jossa mallina oli pisamainen tyttö. Hänen ihonsa oli todella kiiltävä, mutta hänen käyttämänsä huulipuna oli mattapintaista. Tytöstä sai hyvin herkän vaikutelman – siniset silmät, vaaleat hiukset, pehmeät piirteet – joten räväkän punainen mattahuulipuna todella hätkähdytti.

”Taustalla on myös suuri merkitys. Joskus käytän maalia, betonia tai sementtiä. Silloin kun en kuvaa studiossa, pyrin löytämään erikoisia kuvauspaikkoja. Äskettäin otin muotikuvia kulkien ympäri erästä Pariisin vanhaa teollisuusaluetta, jossa oli paljon vanhoja tehtaita. Tutkin, millaisia taustapintoja ympäristö tarjosi, ja otin paljon kuvia erilaisista taustoista ja rakenteista.”

Mikä on ollut valokuvausurasi paras hetki?

”Mieleeni tulee muutamia tilanteita.

”Hieman yli 12 vuotta sitten olin aloitteleva kuvaaja. Selailin lehteä, kun eräs kuva kiinnitti huomioni. Mietin, pystyisinkö ikinä mihinkään vastaavaan. Se tuntui vaativan niin paljon. Kuvassa oli eräs tietty malli – ja sitten vuosia myöhemmin minua pyydettiin kuvaamaan juuri häntä!

”Vähän aikaa sitten kuvasin sarjan, jossa miehet esittivät naisten rooleja. He pukeutuivat tyypillisesti naisellisina pidettyihin asuihin ja käyttivät meikkiä. Valitsin androgyynejä malleja ja kuvasin heitä kimonoissa. Kun kuvat asetettiin näytteille, ihmiset ihastelivat, kuinka viehättäviä kuvien naiset olivat. Pääsin yllättämään heidät kertomalla, että mallit olivat itse asiassa miehiä. Tällaiset tilanteet saavat ihmiset ajattelemaan. Se on hienoa. En halua tyrkyttää ihmisille valmiita ajatuksia, mutta haluaisin kannustaa heitä tarkastelemaan asioita uudesta näkökulmasta ja huomaamaan, ettei kaikki ole aina niin itsestäänselvää.”

Miksi teknologian kehitystä kannattaa seurata?

”Valokuvaus on tekninen taiteenala. On yritettävä perehtyä uusimpiin teknologisiin saavutuksiin ja ymmärrettävä, mitä alalla tapahtuu, sillä muutokset tapahtuvat nopeasti. Valokuvaajan on pysyttävä ajan tasalla. Uusilla kameroilla voi ottaa uudenlaisia kuvia. Siksi haluan tietää, mitä on kehitteillä ja millaisia uutuuksia markkinoille tulee.”

Millaista laitteistoa käytät?

Urani aikana olen käyttänyt useita erilaisia Canon-kameroita. Vuosia sitten minulla oli EOS 50D, mutta se sopi vain pehmeässä valossa kuvaamiseen. Vaihdoin EOS 5D Mark II -kameraan, jonka laaja dynaaminen alue antoi mahdollisuuden kuvata myös kovemmassa valossa. Nykyään käytän useimmiten EOS-1D X -kameraa, koska siinä on laaja ISO-alue. Se tallentaa värit upeasti ja sopii hienosti monenlaisiin kuvaustilanteisiin niin studiossa kuin muuallakin.

Kamerat:

EOS-1D X

EOS 5D Mark II

Objektiivit:

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

Fauve-Hautot-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier – Canon Explorer. Otettu Canon EOS-1D X -kameralla ja EF 70-200mm f/2.8L IS USM -objektiivilla. Valotusaika 1/100 s, aukko f/5,6, ISO 100.

”Marraskuussa 2013 ranskalainen tanssija Fauve Hautot loukkasi polvensa televisio-ohjelmassa. Lääkärit määräsivät hänet liikuntakieltoon kahdeksan kuukauden ajaksi. Tämä koski myös tanssia. Polvi lastoitettiin, jotta se saisi parantua rauhassa.

Maaliskuussa 2014, kun Fauven kuntoutuksen ensimmäinen vaihe oli ohi, ehdotin hänelle, että voisin tehdä valokuvasarjan hänen toipumisestaan entistä vahvemmaksi. Niin syntyi ”Stronger!”.

Jopa siteissä ja kainalosauvoihin nojaten Fauve jatkoi tanssimista! Helmut Newtonin ja Romain Slocomben tyylin mukaisesti loin estetiikkaa, jossa sairaanhoito yhdistyy hohdokkuuteen. Kuvissa on elementtejä, jotka tuovat onnettomuuden katsojan mieleen.”

Manga-Fashion-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier – Canon Explorer. Otettu Canon 5D mk II -kameralla ja 70-200 f2.8L IS USM -objektiivilla. Valotusaika 1/125 s, aukko f/14, ISO 160.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.

Tilaa uutiskirje