Southern_Hymettus

Valokuvaaja Jeff Vanderpool

Kuvassa_Jeff_Vanderpool

©Joanna Vasdeki

Toisenlainen Ateena

Jos jonkin asian näkee päivittäin, se saattaa muuttua näkymättömäksi. Tuttua ympäristöä lakkaa helposti arvostamasta. Ateenalaissyntyinen valokuvaaja Jeff Vanderpool on omistautunut urallaan kotikaupunkinsa kuvaamiseen. Sea of City -sarjaa kuvatessaan Jeff kohdisti katseensa tuttujen muistomerkkien sijaan Ateenaa ympäröiviin vuoriin.

Juttelimme Jeffin kanssa kotikaupungin uusien puolten tutkimisesta.

Mikä oli tämän projektin lähtökohta?

Ateena on laakso, jota ympäröivät vuoret ja meri. Kreikkalaiset kutsuvat sitä nimellä ”lekanopedio” eli allas. Monessa kohdassa kaupunki loppuu kuin seinään, sillä vuoret estävät sen laajenemisen. Ateenalaisille vuoret edustavat kaupungin horisontissa siintäviä rajoja, mutta harvalla on tarkempaa käsitystä niiden luonteesta.

On sääli, ettei luontoa arvosteta nykyään. Vaikka vuoret tarjoavat upean levähdyspaikan kaupungin sykkeestä, niitä uhkaavat metsäpalot, rakennushankkeet ja roskaaminen. Ajatukseni oli kiinnittää huomiota vuoriin ja korostaa sitä, että ne ovat kaupungille aivan yhtä arvokkaita kuin kulttuurinähtävyydet.

Olet syntynyt Ateenassa. Mikä sai sinut tarttumaan tähän projektiin juuri nyt?

Vietin lapsuuteni Ateenassa, mutta muutin tänne vakituisesti vasta noin viisi vuotta sitten. Tämä antoi minulle mahdollisuuden tutustua entistä syvällisemmin kreikkalaiseen luontoon, joka on aina kiehtonut minua.

Pohjoinen_Ymittós

©Jeff Vanderpool

Olet valinnut sarjaan vain kourallisen kuvia. Miksi juuri nämä kuvat ovat sinulle tärkeitä?

Kaupunkia ympäröi neljä vuorta, ja valitsin kaksi tai kolme kuvaa jokaisesta vuoresta. Näissä kuvissa voi nähdä vastakkaisia näkökulmia eri puolille kaupunkia. Halusin luoda kuvista vaikuttavan ja yhtenäisen sarjan.

Kuvastaako jokin kuva erityisesti koko projektin ideaa?

Vaikea kysymys. Mutta jos pitää valita, niin sanon kuva numero 3 Keskinen Ymittós -sarjasta. Etualalla olevat kivet ovat osa karua vuoristotietä lähellä Ymittós-vuoren huippua itäisessä Ateenassa. Tällaiset rosoisista kivistä tehdyt tiet ovat tyypillisiä Ateenaa ympäröivällä alueella.

Kuva tuo esille kaupungin ja sen ympäristön läheisen suhteen. Siinä on läsnä sekä luonnon karuus että ihmisen kädenjälki. Suurin osa Ateenasta on myös rakennettu vuorilta louhituista kivistä, joten kuva tuo esille vuoriston ja kaupungin materiaalisen yhteyden.

Monet kuvista näyttävät Ateenan hyvin autiona, mikä luo kiinnostavan vastakohdan tunnetumpiin kaupunkinäkymiin. Miksi halusit näyttää toisenlaisen näkökulman kaupunkiin?

Taiteilijat ja valokuvaajat ovat kuvanneet Ateenan maisemaa ja monumentteja vuosisatoja. (Ja itse asiassa myös suuri osa omasta työstäni on omistettu kaupungille!) Historialliset kuvat antavat meille näkymän kaupungin ja maiseman muutokseen. On haastavaa lähestyä kohdetta, jota on kuvattu niin paljon kuin Ateenaa! Päätin siis keskittyä kaupungin ja maiseman tuntemattomampien osien tutkimiseen. Jokaisella kuvaamallani näkymällä on oma ainutlaatuinen kauneutensa. Kuvista välittyvä autius ja yksinäisyys kuvastavat rauhaa, jota vuorten luostareissa asuvat munkit ja nunnat etsivät.

Mitä haluat ihmisten saavan näistä kuvista?

Kuvittelemme usein tuntevamme jonkin paikan läpikotaisin, vaikka olisimme nähneet siitä vain murto-osan. Toivon, että katsojalle välittyy kokemus Ateenan – ja kenties kaikkien kaupunkien – laajoista mittasuhteista. Se voi syventää tapaamme kokea kaupunkeja.

Onko projekti muuttanut näkökulmaasi kaupunkiin, jossa vartuit? Jos on, niin miten?

Ehdottomasti. Syventynyt tarkastelu tuo aina uutta ymmärrystä. En aikaisemmin osannut arvostaa Ateenaa ympäröivän luonnon laajuutta ja moninaisuutta. Toisaalta myös kuvani kaupungista on muuttunut. Kaukaa katsottuna se näyttää pysähtyneeltä, ja katujen kuhina katoaa näkyvistä. Kaupunki on kuin mikä tahansa topografinen yksityiskohta – aivan kuten vuoret kaupungista päin katsottuna.

Párnitha-vuori

©Jeff Vanderpool

Mitä seuraavaksi?

Jatkan Ateenan parissa työskentelyä, mutta keskityn itse kaupungin kuvaamiseen. Moderni Ateena on syntynyt hyvin orgaanisesti. Kun kaupunkia alettiin kehittää uudelleen 1800-luvulla, laadittiin tarkka rakennussuunnitelma. Paikalliset intressit kuitenkin voittivat, eikä suurinta osaa suunnitelmasta koskaan toteutettu. Tämän vuoksi kaupunki saattaa vaikuttaa ensi katsomalta hyvin kaoottiselta, anarkistiselta ja jopa luotaantyöntävältä. Haluan katsella kaupunkia uusin silmin ja nostaa esiin kurjuuden sijaan nykyhetkessä piilevät mahdollisuudet.

Millaisia vinkkejä sinulla on visuaalisten tarinoiden kertomiseen?

Parhaat tarinat saavat meidät samaistumaan tavalla tai toisella. Kiinnostavat työt onnistuvat visuaalisesti vangitsemaan tämän kokemuksen.

Millaista laitteistoa käytät?

Käytän EOS 5DS R -kamerarunkoa. Minulla on laaja valikoima objektiiveja, muun muassa Canonin EF 24-105mm f/4L -zoom-objektiivi sekä vanhempi 24mm TSE -objektiivi. Lisäksi käytän vanhempia manuaalisia keskikoon objektiiveja perspektiivinkorjaussovittimen kanssa.

Sea of City -sarja on esillä Central European House of Photography -keskuksessa Bratislavassa lokakuussa 2017.

Párnitha-vuori_ja_muinainen_heimolinnoitus

©Jeff Vanderpool


Jeffin kuvausvarusteet

Kamerat:

Canon EOS 5DS R

Objektiivit:

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM



Kirjoittaja: Daniel O’Hara