A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

FESTARIKUVAUS

Rockin kuninkaallisten valokuvaaja Bart Heemskerk kertoo festaritunnelman ikuistamisesta

”Musiikki on rakkauteni ja valokuvaus on väline”, sanoo alankomaalainen musiikkivalokuvaaja Bart Heemskerk. Hän kuvaa isolla festivaaleilla ja konserteissa eri puolilla Eurooppaa, ja kohteina on suuria nimiä, kuten Nick Cave, Lana Del Rey ja Dua Lipa – ja työ johti kadehdittavaan kutsuun kuvata Rolling Stonesia.

Tänä kesänä hän kiertää kuvaamassa noin 40 festivaaleilla intohimosta musiikkiin. Hän kertoo nyt inspiroivan tarinansa ja antaa vinkkejä, joita voit kokeilla kompaktikameralla kesän ulkoilmatapahtumissa.

”Kuuntelin lapsena koko ajan radiota ja nauhoitin musiikin listaohjelmat. Myöhemmin kävin keikoilla isäni kanssa ja rakastuin festareihin, kun kävin Pinkpop-festivaaleilla Alankomaissa 15-vuotiaana”, sanoo 33-vuotias valokuvaaja.

Muutamia vuosia ensimmäisen festivaalikokemuksensa jälkeen Bart sai mahdollisuuden lainata Canon EOS 400D -kameraa (Canon EOS 800D -kameran aiempi versio). Hän huomasi nopeasti, että kameran mukana pitäminen auttaa nauttimaan festivaaleista entistä enemmän: silloin voi kuvata hauskanpitoa lavan ulkopuolella sekä saada luovia kuvia maailman parhaista live-esiintyjistä.

Käytettyään aikaa portfolion kokoamiseen kuvaamalla musiikkitapahtumia vapaa-ajallaan, hän lopetti työnsä opettajana voidakseen tehdä valokuvaamisesta uuden ammatin. ”Kymmenen vuotta ensimmäisen festivaalini jälkeen olin taas Pinkpopissa, tehtävänäni kuvata alankomaalaista Kensingtonia. Olin tutustunut bändiin, kun tarjouduin kuvaamaan heitä ilmaiseksi, jos pääsisin useammille bändin keikoille”, Bart sanoo. Seuraavana vuonna hän sai puhelun, jota hän ei ollut osannut odottaa: Rolling Stones pyysi häntä kuvaajakseen.

”Rolling Stones oli lähdössä kiertueelle vuonna 2014 ja bändi oli nähdyt minut internetissä etsiessään valokuvaajia Alankomaista. He ottivat yhteyttä Pinkpop-festivaaliin ja kysyivät minusta. Se oli epätodellinen hetki!”

Bändi kutsui hänet kuvaamaan Euroopan-kiertuettaan ja antoi hänelle pääsyn lavan taakse tapaamaan eräitä maailman tunnetuimmista muusikoista. ”Tien päällä Stones oli kuin perhe”, Bart sanoo. ”Vitsailimme paljon. Keithin [Richards] kanssa oli kaikkein hauskinta työskennellä. Hänen kanssaan nauroimme paljon. Kuvasin tapaamiset fanien ja järjestäjien kanssa, ja sain pääsyn kaikille alueille, jotta voin mennä kaikkialle, minne halusin – lavan taakse tai lavan eteen. Olin osa tiimiä ja söin illallista muiden kanssa, ja olin muun muassa mukana sound checkeissä.”

Bart piti yhteyttä Rolling Stonesiin kiertueen jälkeen ja lähti heidän kanssaan kiertueelle taas vuonna 2017.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

FESTARIKUVAUS

Asut, aurinko ja rock: 10 vinkkiä festarikuvaukseen

Festarikuvaaja Ben Morse kertoo, miten saat rocktähden arvoisia festarikuvia ja miksi kompakti Canon PowerShot SX740 HS -kamera voisi olla ihanteellinen kamera festareilla.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

JUHLAKUVAUS

Ikuista juhlat persoonallisin kuvin

Haluatko tallentaa vaikkapa pikkujoulujen juhlatunnelman? Opettele kuvaamaan iloisia hetkiä luovasti.

Instant printing tips with the Canon SELPHY SQUARE QX10

LUOVAA TULOSTUSTA

Vinkkejä pikatulostukseen Canon SELPHY SQUARE QX10 -tulostimella

Vinkkejä luovaan tulostukseen Canon SELPHY SQUARE QX10 -tulostimella.

Etsi valo ja hyödynnä sitä

”Valaistuksen tasoa on mahdotonta ennustaa, ja se on yksi hauskimmista puolista konserttien kuvaajana. On käytettävä saatavilla olevaa valoa”, sanoo Bart.

Jotta valoa voi hyödyntää mahdollisimman hyvin, hän suosittelee liikkumaan samassa paikassa pysymisen sijaan. "Jos valo paistaa yläpuolelta jonkun kasvoihin, valo on erilainen henkilön vasemmalta puolelta ja edestä katsottuna, tai kun kävelet kauemmas", hän sanoo.

”Valo toistaa itseään. Jos esiintyjä seisoo mikrofoninsa takana ja näen hienon keltaisen, valkoisen tai sinisen valonsäteen toistuvan hänen kasvoillaan, kun hän siirtyy valoon ja pois valosta, otan kuvan, jossa valo näkyy hänen kasvoillaan tai niiden ympärillä, jotta saan hienon sivukuvan.”

Jos valokuvaat tunnettua esiintyjää, aiempien konserttien katsominen verkossa voi auttaa ennakoimaan, mitä on odotettavissa. ”Joskus esiintyjä hyppää yleisön sekaan toisen kappaleen aikana, ja kun näet saman toistuvan esiintymisestä toiseen, tiedät sen tapahtuvan keikalla, jolla kuvaat. Silloin on vain valittava oikea paikka.”

Saat kameran asetukset ja vinkkejä erilaisissa valaistusolosuhteissa kuvaamiseen lukemalla vinkkimme festarikuvaukseen.

Vaihtele sommittelua

Konsertteja ja festivaaleja kuvattaessa päädytään usein samoihin ratkaisuihin. ”Kohde asetetaan usein keskelle ja otetaan paljon samanlaisia kuvia zoomaamalla pääesiintyjään, ja se voi käydä tylsäksi”; Bart toteaa.

Hän suositteleekin vaihtelemaan sommittelua ja asettamaan kohteet kuvan vasempaan tai oikeaan reunaan. ”Ota hieno kuva yhdestä esiintyjästä, valitse yksi tai kaksi, ja ota sitten laajakulmakuva tai kuvaa yleisön toimintaa. Jos päätät sommitella kohteen keskelle, kuvassa on tapahduttava jotakin: hyppy, käsien levittäminen tai katse suoraan kameraan.”

"Haluat ikuistaa festivaalin tunnelman, ja jokaisella festivaalilla on omanlaisensa henki."

Sun sets above a huge festival display. Photo by Bart Heemskerk.

Älä ohita konsertin kohokohtaa

”Kameroissa on nykyisin hyvä tarkennus, mutta kun esiintyjä liikkuu edestakaisin, käytän mieluiten automaattitarkennusta käsintarkennuksen sijaan”, Bart sanoo. Valitsemalla oikeat automaattitarkennuspisteet hän pystyy pitämään kohteet terävinä, vaikka he juoksisivat lavan poikki, surffaisivat yleisössä tai olisivat keskellä nopeita tanssikuvioita.

Kun napsautat esimerkiksi Canon PowerShot SX740 HS -kompaktikameran takana olevaa valikkopainiketta, voit valita kuvausasetuksista automaattitarkennustilan. Koska tarkennuksen seuranta seuraa kohdetta, esimerkiksi lavalla liikkuvaa laulajaa, voit ikuistaa toiminnan ilman huolta sumeista kuvista.

Kuvausasetuksissa voit myös valita kuvaustavat, ja valita nopean jatkuvan kuvauksen. Silloin voit jatkaa kuvien ottamista niin kauan kuin painat laukaisinta.

”Käytän yleensä jatkuvan kuvauksen tilaa sen varalta, että kameran eteen osuu käsi tai laulajan silmät ovat kiinni,” Bart sanoo. ”Kun Pear Jamin Eddie Vedder hyppää, se on ohi sekunnissa, ja haluat todella ikuistaa sen. Jos kyseessä on laulaja-lauluntekijä, pianoa soittava esiintyjä tai laulaja, joka seisoo mikrofoninsa takana, voit käyttää yhtä kuvaa. Valitse silloin oikea hetki.”

Paras kamera festarikuvaukseen

Monille festivaaleille ei saa viedä isoja järjestelmäkameroita ilman lehdistöakkreditointia, joten Bartin mukaan on hyvä ottaa mukaan pieni kamera, jossa on tehokas zoom, kuten Canon PowerShot SX740 HS.

”Seisot yleisön joukossa, joten kamerassa on hyvä olla kääntyvä näyttö [useammista kulmista kuvaamiseen]. Voi olla hyvä valita kamera, jossa on kuvanvakaus, esimerkiksi PowerShot SX740 HS, jossa on viisisuuntainen kuvanvakautus. Tapahtumissa ympärilläsi liikkuu paljon ihmisiä, ja [erityisesti, jos pidät kameraa korkealla tai tietyssä kulmassa] kuvanvakautus voi auttaa estämään kameran tärähtelyä.”

Jos käytät kameraa, jossa on vaihdettavat objektiivit, kuten esimerkiksi Canon EOS M50 -kameraa, Bart suosittelee ottamaan tapahtumiin vain kaksi objektiivia. ”Otan mukaan yhden kiinteäpolttovälisen laajakulmaobjektiivin ja yhden telezoom-objektiivin, jotta voin kuvata laajakulmakuvia ja toimintaa eri etäisyyksiltä tai eri polttoväleillä”, hän sanoo.

Kiinteäpolttovälisessä objektiivissa, kuten Canon EF-M 32mm f/1.4 STM -objektiivissa, on suurempi aukko, jotta saat kuviin enemmän valoa ja lyhyemmät valotusajat, ja Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM -objektiivi antaa zoomata lähemmäs ja kauemmas.

Mielenkiintoisten festivaalikuvien salaisuus

”Sanon aina, että festivaalia on kuvattava niin kuin yleisö kokee sen eikä niin kuin valokuvaaja sen näkee”, Bart toteaa. ”Nykyisin kaikilla festivaaleilla on toimintaa päälavan ympäristössä, esimerkiksi ruokakojuja. Haluat ikuistaa festivaalin tunnelman, ja jokaisella festivaalilla on omanlaisensa henki kuvattavaksi. Haluat nähdä kauniin keltaisen auringonlaskun ja ihmisiä makoilemassa, rentoutumassa ja nauttimassa musiikista. Jotkut saattavat tehdä joogaliikkeitä, ja joillakin voi olla hulavanne. Nämä hetket ovat kallisarvoisia.”

”Jos olet maailmanpyörässä tai nosturissa, josta on näköala festivaalialueelle, on hyvä hetki käyttää laajakulmaobjektiivia, jotta saat kuvaan koko festivaalin. Silloin ei kannata käyttää zoom-objektiivia, koska saat kuvaan vain pienen osan festivaalista.”

Kun Bart on kuvannut niin monia uskomattomia esityksiä tunnelmallisissa tapahtumissa, onko hänellä suosikkikuvaa? ”Ehkä Kensingtonin kuvat vuoden 2013 keikasta Pinkpopissa”, hän sanoo. ”Kuvasin silloin ensimmäistä kertaa lavalla niin isoilla festivaaleilla. Liikutun edelleen nähdessäni kuvat. Olen säännöllisesti mukana myös DJ Armin van Buurenin kiertueilla, ja muutama vuosi sitten otin hänestä uskomattoman kuvan Miamin Ultra Music Festivalissa. Kun hän näki kuvan keikan jälkeen, hän sanoi näkevänsä kaiken itsestään yhdessä kuvassa. Kun esiintyjä sanoo sinulle jotakin tuollaista, se on ainutlaatuista, vai mitä?”

Kirjoittaja Lucy Fulford

Aiheeseen liittyvät tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Inspirointiosiostamme löydät parhaat kuvausvinkit, osto-oppaat ja haastattelut – eli kaiken mitä tarvitset löytääksesi juuri sinulle sopivan kameran tai tulostimen ja herättääksesi seuraavan ideasi henkiin.

Takaisin tarinoihin